• PetterL

Killar!! Är det vanligt att runka med..

Anonym (vet) skrev 2009-03-26 12:51:04 följande:

Har aldrig fattat varför det skall vara sånt himla hemlighetsmakeri kring det här med mail och mobil. Har man inget att dölja, så gör det väl inget att man läser varandras sms osv.
    I den här frågan verkar det finnas väldigt skilda uppfattningar. Du tycker inte att det gör något om din partner läser dina mail och sms för att hålla koll på dig. Det innebär inte att alla andra tycker så. Jag och många andra skulle inte acceptera detta. Det beror inte på att jag har någonting att dölja utan att jag helt enkelt vill hålla på min personliga integritet. Min partner behöver inte veta allt om alla kontakter jag har med olika människor. Om man börjar rota i partnerns privata korrespondens utan att veta att det är okej med denne så bryter man ett förtroende och då kan man ha skapat sig stora problem av något som inte var ett problem från början.
  • PetterL

Anonym (vet) skrev 2009-03-26 14:47:12 följande:

Anonym nr 28: jag skulle reagera om min partner har för vana att kolla min mobil och mail var och varannan dag "bara för att". Då hade jag ju misstänkt att han har problem med tilliten och eventuellt känt mig kränkt. Så långt har du rätt. Men att man kollar varandras mobil (säg t ex att det plingar till i min makes mobil när han inte är hemma, då kollar jag, det vet han om och har inga problem med. Det kan ju vara något väldigt viktigt/akut) lite då och då om t ex partnern inte är hemma, det är väl inte hela världen?! Om man har en så stark personlig integritet att man måste ha hemliga kontakter som man umgås med, att man så att säga inte släpper sin partner inpå livet, så är väl frågan om man är redo för ett förhållande ö.h.t.
    -För det första är jag, till skillnad från dig, inte anonym.
    -För det andra, exemplet du ger är att du ibland kollar din makes sms, vilket han inte har några problem med. Just precis, han har inte några problem med det enligt egen utsago. Om du läser en gång till vad jag har skrivit så ifrågasätter jag inte denna typ av beteende. Hade han däremot sagt att han inte vill att du kollar hans sms och du kollar ändå hade det varit en helt annan sak, eller hur?
    -För det tredje, bara för att jag inte vill att min partner läser mina mail innebär det inte att jag har hemliga kontakter med folk. Och bara för att något inte är hemligt innebär det inte att det är okej att hon kontrollerar all min kommunikation. Jag har inga hemliga vänner eller hemliga relationer, men jag vill inte att hon läser mina mail ändå. Det måste väl ändå vara upp till mig att avgöra?!
  • PetterL

Anonym (vet) skrev 2009-03-26 15:17:22 följande:

PetterL: du skriver "Min partner behöver inte veta allt om alla kontakter jag har med olika människor. " samt "För det tredje, bara för att jag inte vill att min partner läser mina mail innebär det inte att jag har hemliga kontakter med folk". Ganska motsägelsefulla kommentarer från en och samma person, tycker jag.
    Inte det minsta motsägelsefullt. Det är inte så att det min partner inte vet om mig är hemligt. Skulle hon fråga så skulle hon få veta. Eller tycker du att man hela tiden måste redovisa allt man gör och tänker, för annars har man hemligheter för varandra?
Svar på tråden Killar!! Är det vanligt att runka med..