• Prinsessans mamma

RESA i APRIL! Mallis, Kreta Cypern?

Någon som vet om det "går" att åka till Alcudia i april?
    Det finns resor, men verkar inte vara uppvärmda pooler någonstans, går de verkligen att bada i då. Det står att havet är 15 grader.12

Något annat tips?
    Kanarieöarna lockar inte. Och inte egypten med magsjuka. Och inte heller för lång flygresa.

• Svar på tråden RESA i APRIL! Mallis, Kreta Cypern?
  • miss kitty

Va på Kreta i mitten av april förrförra året - hur skönt som helst!
    Som varm, svensk sommar. Det gick att bada i havet, men skulle inte rekommendera det om man reser med barn pga att det kan vara kraftiga undervattenströmmar under våren.

Man bör dock packa lite varma kläder för det kan va rätt kyligt på kvällarna (som svensk sommar som sagt).

Men nu hade vi nog lite tur med vädret också.

För övrigt tycker jag Medelhavsområdet är helt fantastiskt under våren - allt blommar och det doftar ljuvligt. Plus att lokalbefolkningen inte hunnit tröttna på turister och är supertrevliga. Tempot är lugnt och skönt. Det är eg ren idioti att åka under sommar och sensommar när allt är utbränt och alla andra åker...

• miss kitty

Pooler finns det ju gott om på hotellen och dem går det alldeles utmärkt att bada i

• Fru Fröken

Vi var på Rhodos i slutet av april för två år sedan och det var skönt i luften, ca 22 grader. Däremot var poolerna jättekalla, tror nästan att havet var varmare (kanske också ca 22 grader).

Ju längre österut du åker vid Medelhavet desto varmare är det. Därför skulle jag rekommendera Cypern eller Turkiet.

• Prinsessans mamma

Tusen tack för era svar.

Förutom att ha åkt under sommaren har jag varit till Kreta 8 oktober ett år, Skiathos sista v i september, lite mulet ibland och då svalt, men ändå ljumma kvällar.Dessutom är havet uppvärmt sedan sommaren.

Men har aldrig åkt så tidigt nån säsong.
    Jag var till Tunisien två första veckorna i maj för länge sen. Det var ljummet, gick att bada i havet, men veta att vinden vände i sista veckan och värmen kom.

Tänkte att det kanske är lika i övre delen i medelhavet.

Håller med att Resmålen inte är till sin fördel mitt i säsongen

Mera tips?

• Duckan74

Åk till Kreta med Langley travel. Kompisar var där förra året i slutet på mars och de hade kanonväder, bra hotell med halvpension och billig resa.

• Nettan1

Jag skulle inte rekomendera Mallorca och alcudia i april.
    Har åkt tid årligen vid månadsskiftet april/maj i 2 veckor, ibland åkt någon vecka senare.
    Är inte solen framme så är det inte varmt, inte heller om det blåser.
    Annars så är Alcudia ett jätte härligt resmål, speciellt om man reser med barn.
    Värmen börjar nog hålla i sig i luften nån gång i mitten av Maj.

• snuttP

Vi funderar också på att åka i april, men vet inte vart..

• tossamossa

Vi har de sista tre åren åkt till Cypern i slutet av april och på så sätt inte behövt ta så många semesterdagar, då det är lite ledigt runt 1 maj..
    Helt underbart väder!!! Som en varm häärlig svensk sommar, alla åren.
    Rekommenderar Sunwing, kanonbra om man har barn. Bra underhållning, mat och lek...

• Prinsessans mamma
    tossamossa skrev 2009-03-26 20:55:05 följande:
    Vi har de sista tre åren åkt till Cypern i slutet av april och på så sätt inte behövt ta så många semesterdagar, då det är lite ledigt runt 1 maj..Helt underbart väder!!! Som en varm häärlig svensk sommar, alla åren.Rekommenderar Sunwing, kanonbra om man har barn. Bra underhållning, mat och lek...
    Har du koll på om priserna på Sunwing resort inkluderar all inclusive, alltså när det är vita runda loggan med blå text med"sunwing resort inclusive". Det står alltså inte med en orange skylt all inclusive som tillval.

Tycker det verkar knepigt om man ska boka först och gå in på tillvalen i efterhand. Tänk om tillvalen är slut, det är för nära inpå resa för att öppet köp ska gälla...
  • Fru Fröken

Jag är ganska säker på att priserna på Sunwing resort INTE gäller med all inclusive. Jag tror inte ens att det går att ha som tillval på Cypern.

Vi var där förra året och kan verkligen rekommendera stället. Om du äter på området kan du skriva upp notan på rummet så betalar du i receptionen innan du åker hem, ganska smidigt.

• Prinsessans mamma

Nej det ser så ut när jag kikar in där. Enda jag såg var ett alternativ med oreanga skylten All inclusive som tillval,
    inte den loggan jag menade - som finns på bla Alcudia

• Prinsessans mamma

hm verkar vara 17 18 hundra per vuxen. Men "begränsat antal platser" ? Då är det kanske bäst att ringa in en bokning så det inte visar sig att det är fullt och det ej går att boka om.
    I alla fall om jag fattat saken rätt med Vings internetbokning, att man först bokar, sedan går in på min vingsida och välje rbland tillvalsalternativ.

Tack för alla era svar förresten!

Svar på tråden RESA i APRIL! Mallis, Kreta Cypern?