• Sandypants

Bästa Grekiska ön!

Funderar på att åkt till grekland, blir förmodligen efter sommaren i typ september.
    Vilken ö rekommenderar ni och varför?

Jag vill ha en semester som är blandning av sol och bad, sen kanske gå ut någon kväll och partaja lite. Så det ska ju inte vara någon PARTYö och helst ingen för lugn heller :)
    Ojoj, höga krav här :)

• Svar på tråden Bästa Grekiska ön!
  • Min högsta önskan

Min favorit ö är helt klart Zakynthos! Precis lagom ö, med de "krav" du eftersöker! Fast det har kanske ändrat sej sen jag var där, för en si så där 5 år sen...

• Sandypants

Någon mer som gillar Zakynthos? :)

• Hackemamma

Kreta var kanon tycker jag :) Passar liksom alla

• Sandypants

Är det överturistat där då?
    Har också hört att det är bra.

• Agapi

Nu har jag bara varit på kreta och Rhodos(rhodos var dessutom 7-8år sen).

Men älskar iaf kreta. Kanske inte riktigt är rätt person att utala mej om de är "över turistat" eftersom jag är tillsammans med en kille därifrån och därför bara har varit på restauranger, klubbar osv som dom brukar gå på. Men jag har iaf inte alls upplevt de så.

Tycker jätte mycke om Rethymnon (stad på kreta) och skulle absolut rekomendera alla att åka dit. Jätte mysig gammal stad med massa affärer. låång fin strand, bra klubbar, men inte precis ett sånnt där "typiskt partyställe" (som jag tänker mej de). Åker själv ner på måndag och stannar sesongen ut =)

• Toddes mamma

Vi var på Zakyntos, Laganass 06. Det är jättefint, men det tråkigaste är att alla affärer o restauranger ligger inåt stan, det finns så att säga ingen riktig strandpromenad. Det saknade jag! Annars fanns det mycket att se, vi hyrde vespa en dag o åkte runt hela ön, det var supermysigt!

• YokohamaNr2

Av de öarna jag har varit på:
    Samos
    Rhodos
    Kreta
    Kefalonia

Så är Kefalonia favoriten! Kreta var för stort och vi bodde inte så bra, Samos var jag bara typ 10 år men det var fint, Rhodos var skitbra för partaj när jag var 17 men Kefalonia var jättemysigt när jag var nykär och bara slappade med killen i två veckor. Fina stränder och bra restauranger.

• alvaereva

Den bästa ön jag varit på är Lesvos (riktigt billigt att leva där, fantastisk strand, men inget drag på kvällen), men om du vill ha mer drag på kvällarna är Korfu att rekommendera!
    Flera fina stränder med klart vatten, lagom stor stad, en söt fruktmarknad att besöka och lite drag på kvällarna, iallafall inne i själva staden. Dessutom är det lätt att ta sig runt med lokalbuss!

• alvaereva

Glömde tillägga att jag varit på Rhodos och Kreta också men tyckte inte jättemycket om dom ställena. Rhetymnon luktade extremt mycket sopor och maten var inte speciellt bra alls.
    Rhodos har väl helt okej stränder och nattliv men såååå mycket turister överallt och allting är svinigt dyrt.

• Minimax

Mina favoritö är Amorgos, som iof är ganska lugnt. Har rest en del i Grekland och kan även rekommendera Naxos, Paros och Santorini.

• Sandypants

Jaa korfu har jag läst lite om.
    Hur är Skiathos? Någon som varit där?
    Va lite inne på de.

• Panna82

Skiathos var otroligt mysigt. Vi bodde precis vid en fin sandstrand. På kvällarna åt vi på tavernor som låg med utsikt över hamnen.
    Partylivet vet jag inget om eftersom vi gick hem tidigt varje kväll.

• miiaaa

Har varit på Kreta, Lefkas, Zakynthos, Naxos, Skiathos, Karpathos och Skopelos och mina absoluta favoriter är Lefkas - otroligt mysigt med fina stränder, klart vatten och god mat, Karpathos - världens mysigaste ö som är relativt billig med fin natur och små mysiga byar och Naxos - strändernas paradis med helt okej nattliv blandat med den gamla byn som erbjuder små mysiga tavernor och trånga gränder!

• esmeral
    alvaereva skrev 2009-03-27 12:17:49 följande:
    Den bästa ön jag varit på är Lesvos (riktigt billigt att leva där, fantastisk strand, men inget drag på kvällen), men om du vill ha mer drag på kvällarna är Korfu att rekommendera!Flera fina stränder med klart vatten, lagom stor stad, en söt fruktmarknad att besöka och lite drag på kvällarna, iallafall inne i själva staden. Dessutom är det lätt att ta sig runt med lokalbuss!
    Åh vad kul att läsa att du gillade Lesvos, vi ska dit i slutet på maj och det är första gången som jag besöker Grekland. Hoppas att solen skiner på oss
  • filos

Skopelos och Karpathos är mina favoriter!
    Skopelos för att det är den vackraste ön jag sett i Grekland. Berg, dal, grönt, fina stränder, mysiga gränder, vita hus och äkta grekisk atmosfär. Lite party finns också men tillhör nog ändå i den lugna kategorin...
    Karpathos är också en fantastiskt vacker ö! Själva Karpathos stad bleknade dock i jämförelse med Skopelos stad. Men absolut sevärd ö ändå!

• iolanthe
    Minimax skrev 2009-03-27 12:21:37 följande:
    Mina favoritö är Amorgos, som iof är ganska lugnt. Har rest en del i Grekland och kan även rekommendera Naxos, Paros och Santorini.
    Amorgos är jättefint i och för sig, men där finns ju varken party eller shopping, så vill man även ha lite sånt så tråkas man ju ihjäl där.

Vi gillade Rhodos stad massor, sol, bad och shopping och gamla stan är jättefin. Vill man parta finns en skild partygata, och håller man sig borta från den så märker man inget av nattlivet. Och inte minns jag att det skulle varit dyrare än nån annanstans i Grekland eller medelhavet. Tvärtom var det ju väldigt billigt jämfört med tex. medelhavskusten i Frankrike.
Svar på tråden Bästa Grekiska ön!