• guldrosen1

Hanhund som juckar

Hej har en kinesisk nakenhund, Sigge 2 år.
    Han har sedan han var cirka 1 år juckat i tomma intet. Alltså han får ut snorren och sen står han och juckar och det droppar om honom. han kan hålla på en kvart, tjuogo minuter.
    Någon som varit med om samma sak?
    Är det vanligt att hanhundar gör så?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hanhund som juckar
  • sunshine82

Är ingen hundexpert, men är inte det någon form av dominans som hunden vill framföra

• guldrosen1

Ja jag vet inte, han har ju försökt rida på folk som kommer hit men det tollerar vi inte alls, bara kastar bort honom. Å det har jag hört att det är ett dominans tecken. Men när han gör så här är han inne i nån slags trans, han bara står och låter det rinna. Ser lite roligt ut faktiskt, men lite lustigt.

• Ppetra

Det verkar som att han är översexuell, tydligen inte helt ovanligt bland vissa småhundsraser. Själv har jag haft rätt många hanhundar av olika raser men ingen som visat det beteendet. Med höglöpande tik i samma hus kan det bli en del liknande knepigheter, däremot.
    Om det var min hund skulle jag nog kastrera honom.

• hmcc

Hos den rasen är det gott om översexuella hanar.

Jag hade tagit kulorna.

• marre67

Låter ju inte vidare kul faktiskt, när du beskriver att det "rinner", blä!
    Låter som översexualitet och jag hade nog också kastrerat hunden. Tyvärr är det ju ganska dyrt, 3200-3700, men om det hjälper så är det ju värt det.
    Har själv problem med skvättande hanhundar. Blir galen och har försökt med allt. Nåt förslag? Har köpt en spray som ska ta bort fläckar och lukt när de kissat inne. Måste nog också fundera på kastrering.

• Prinsessan Zelda

min lilla hund juckade mycket mot folk. Och han slickade sig också tills det gick för han. SKulle säga han var översexuell. Vi kastrerade honom och då försvann allt juckande och utlösningar osv. Däremot var han fortfarande väldigt dominant i beteendet.

• köttbullelydnad

Dominans? Nej
    Översexuell? Nej
    Lekinvit? Ja
    Ett sätt att provocera fram en reaktion på? Ja

Det är inte enbart ett sexuellt beteende (även att vi vill få det till att vara det), trots att det blir vanligare vid könsmognad hos vissa hundar. Det är en blandning av lek- och sexuellt beteende.
    Man tror att ridandet hos hunden beror på att de många gånger lever som ensamhundar i familjer och inte har tillräckligt mycket kontakt med artfränder. Med andra ord - de lever inte på ett för dem normalt sätt med oss.
    Det är oftast understimulering, överskottsenergi samt brist på uppvaktande från andra hundar som triggar beteendet. Sedan hjälper det ju inte att det ständigt är tikar som löper runt omkring om man har en hanhund. Då spelar ofta testosteronet ett jobbigt spratt för hunden.
    Det är absolut ett beteende som ska brytas i tid, och det mest effektiva är vattenmetoden.

• Ppetra
    köttbullelydnad skrev 2009-03-26 21:10:36 följande:
    Dominans? Nej Översexuell? Nej Lekinvit? Ja Ett sätt att provocera fram en reaktion på? Ja Det är inte enbart ett sexuellt beteende (även att vi vill få det till att vara det), trots att det blir vanligare vid könsmognad hos vissa hundar.
    En hund som står och juckar rakt ut i luften, har frånvarande blick och ejkulerar?! Skojar du?
  • köttbullelydnad
    Ppetra skrev 2009-03-26 22:08:18 följande:
    En hund som står och juckar rakt ut i luften, har frånvarande blick och ejkulerar?! Skojar du?
    Jag har haft samma "bekymmer" med min hane, och nej. Det är inte enbart sexuellt och framför allt inte dominans.
  • marre67

Jag tror då juckandet beror på både översexualitet och dominans blandat. Tror inte det har med lekinvit att göra. Kanske om det är 2 hundar inblandat, men annars....Nej.
    Hursomhelst ett tråkigt beteende, men skvättandet måste vara värst. När de markerar inne alltså. Först har man fått ha blöjor i flera år till sina barn, när de blir torr så är det dags för hunden...suck.....

Svar på tråden Hanhund som juckar