• Marlene1980

Ett tips på snabblagad supernyttig barnmat! (Fisk)

Tina 250 gr vit fisk i micron, skär den i mindre bitar och lägg den i en blender.
    Klicka i 25 gr riktigt smör, häll i en tsk fryst hackad dill, lite grillkrydda, 1 ägg och en skätt vispgrädde.

Blanda tills smeten är helt slät. Klicka ut matskedstora klickar i en het stekpanna och stek i smör eller olja. Platta ut så de blir max ½ cm tjocka. Servera med mosad smörpotatis och gröna ärtor.

Rätten tar 5 minuter att tillaga om du redan kokat potatisen och passar från 6 månadertoch uppåt.

Superenkelt och min kräsna unge älskar det.

• Svar på tråden Ett tips på snabblagad supernyttig barnmat! (Fisk)
  • Marlene1980

1 minut i mikron, 1 minut att blanda, 1 minut i blendern, 1 minut i stekpannan.

Det tar 4 minuter och inte 5, jag lovar att det är värt att testa.

Jag använde hajmalsfilé.

• Marlene1980

Ja för barn är det det iallfall.

• Duckan74

Jag tänkte till mig själv också .

• DeZemBer

lät jättegott, men får man steka mat till så små?
    (är ny på det här med att laga egen barnmat ;)

• Blåklockan79

Hm... vänta nu, grillkrydda och stekt mat från 6 månader, låter lite fel i mina öron. Grillkrydda är det massa salt i och steka trodde jag att man inte fick göra... Eller???

Men det lät jättegott

• Marlene1980
    Blåklockan79 skrev 2009-03-26 19:36:59 följande:
    Hm... vänta nu, grillkrydda och stekt mat från 6 månader, låter lite fel i mina öron. Grillkrydda är det massa salt i och steka trodde jag att man inte fick göra... Eller???Men det lät jättegott
    Ja till de minsta så bör man ta bort kryddan helt och hållet såklart, och till de äldre så kan man byta ut det till salt om man inte vill ge färdiga kryddblandningar.

Man kan ju klicka ner smaten i kokande vatten för de allra yngsta om man inte vill steka, det fungerar sådär för det kokar sönder ganska snabbt.
    Duckan74 skrev 2009-03-26 18:46:16 följande:
    Jag tänkte till mig själv också .
    Jo jag förstod det men det är inte så jättegott, konsistensen är ganska mjuk. Men du kan ju testa, smaken är olika
    DeZemBer skrev 2009-03-26 19:19:55 följande:
    lät jättegott, men får man steka mat till så små?(är ny på det här med att laga egen barnmat ;)
    Testa att koka Sedan så ska den stekas väldigt lätt och det kanske passar till de som är lite äldre, huvudsaken att man inte bränner och steker maten för hårt.
Svar på tråden Ett tips på snabblagad supernyttig barnmat! (Fisk)