• Mamma Mu

Avstå från vaccin?

Är det någon som helt valt att avstå från att vaccinera sina barn? Har de blivit sjuka?

Tycker att detta är ett jättesvårt beslut och undrar därför hur andra har resonerat i frågan och vilka erfarenheter ni har från ovaccinerade barn.

• Svar på tråden Avstå från vaccin?
  • palb

Menar du MPR? Mina 3 barn har inte fått den. De har inte blivit sjuka. Är inte särskilt orolig om dem skulle få t ex mässlingen. Risken är väldigt liten för några allvarliga komplikationer eller dödsfall. Jag precis som alla andra i min ålder har haft alla tre sjukdomarna. Vi är skyddade resten av livet. Det är man inte med MPR.

www.cryshame.co.uk/index.php&task=view&id=68&Itemid=80

• Mamma Mu

Jag menar alla vaccin, även polio, difteri, kikhosta och stelkramp. Framförallt stelkramp funderar jag på iom att det finns överallt, i jord, döda djur osv.

Hur gamla är dina barn?

• Skusan

Stelkramp är oerhört dumt att inte vaccinera sig emot... Det finns överallt, jord bla så det räcker med att sticka sig på en gren ute och få skit i såret i princip. Ta och läs om alla sjukdomar var och en för sig, och tänk igenom. Just stelkramp (tetanus) är mindre skoj att få, det går fort och det är risk för kvävning.

Varför vill du inte vaccinera ditt barn?

• palb

Mamma Mu skrev 2009-03-28 21:12:11 följande:

Jag menar alla vaccin, även polio, difteri, kikhosta och stelkramp. Framförallt stelkramp funderar jag på iom att det finns överallt, i jord, döda djur osv. Hur gamla är dina barn?
    Mina är 11, 8 och 6.

Som Skusan säger, läs lite om varje sjukdom och försök bedöm riskerna. Stelkramp är nog ganska viktigt. Mässlingen är egentligen inte så farlig, om man inte är sjuk eller svag på annat sätt. Många vaccin är kloka att ta, men just MPR förstår jag inte riktigt. Men om man vill ta den bör det nog ske lite senare än brukligt och separat. Men tyvärr kan man inte dela upp den i Sverige.
  • Skusan

Röda hund vaccinerar man ju för det är jättefarligt för gravida kvinnor att få, som barn är det inget problem alls egentligen, utan det är pga att man vill skydda gravida kvinnor, eller egentligen deras ofödda barn... Extremt hög missfalls risk/missbildningsrisk med röda hund. Påssjuka vaccinerar man inte heller bort för barnets skull i första hand, utan för den vuxne mannens skull, som har hög risk för att bli steril om han blir sjuk i påssjuka som vuxen.

• palb
    Skusan skrev 2009-03-30 18:16:03 följande:
    Röda hund vaccinerar man ju för det är jättefarligt för gravida kvinnor att få, som barn är det inget problem alls egentligen, utan det är pga att man vill skydda gravida kvinnor, eller egentligen deras ofödda barn... Extremt hög missfalls risk/missbildningsrisk med röda hund. Påssjuka vaccinerar man inte heller bort för barnets skull i första hand, utan för den vuxne mannens skull, som har hög risk för att bli steril om han blir sjuk i påssjuka som vuxen.
    Felet är bara att vaccineringen släpper efter ett antal år, då det är dags för barn.
  • Mamma Mu

Syftet med denna tråd var att diskutera vaccination med de som valt att INTE vaccinera sina barn (vilket framgår tydligt av mitt första inlägg). Och då även första vaccinet mot stelkramp, difteri, osv. Jag har läst på och vet redan för- och nackdelar, det är likväl ett svårt beslut. Därför skulle jag vilja veta om det är någon mer som inte vaccinerat sina barn.

• maria12

hej

jag ar oxa intresserad av att hora om erfarenheter fran de som inte vaccinerat sina barn eftersom jag hittills skjutit upp alla vaccinationer for att skaffa mer info, puffar lite darfor.

• EllieMay
    Mamma Mu skrev 2009-04-04 20:21:32 följande:
    Syftet med denna tråd var att diskutera vaccination med de som valt att INTE vaccinera sina barn (vilket framgår tydligt av mitt första inlägg). Och då även första vaccinet mot stelkramp, difteri, osv. Jag har läst på och vet redan för- och nackdelar, det är likväl ett svårt beslut. Därför skulle jag vilja veta om det är någon mer som inte vaccinerat sina barn.
    Är det inte viktigt att få höra svar från båda sidorna, dem som vacinerat och dem som inte vacinerat?
    Får man bara svar från ett håll då är det ju lättare att ta samma beslut som dem.
    Jag kan säga så här jag har träffat folk som haft polio, denna sjukdom är mer eller mindre "ut död" i sverige, men den lillla risken finns alltid oavsett var man är.
    Efter det fans inga tvivel på vacination längre.
    Läs på om alla sjukdomar, hur dessa kan påverka dina barn i vuxenlivet, du tar ett ansvar för deras eventuella hälsa i framtiden, så jag hoppas du tar till dig av både för och nackdelar.
    Malachim
  • Mammut och Papput

Påssjuka kan göra pojkar sterila.
    Polio ger förlamning (har träffat på flera gånger i vården hos lite äldre personer då förstås, att folk drabbats och blivit handikappade sedan barnsben).
    Gravid som får röda hund orsakar bla. missbildningar på hjärtat hos fostret.

Jag och alla jag känner i min ålder är vaccinerade och vi mår alla bra. Jag känner mig trygg i och med tanken med vaccin.

Varför överväger du att strunta i vaccin?

Svar på tråden Avstå från vaccin?