• KickanAnnika

Bedövningskräm för munnen?

Sonen får då och då besvärande afte-blåsor i munnen.
    Fick för mig att det finns bedövningskräm i stil med Emla som man kan sätta på blåsorna i munnen så att han i alla fall ska kunna äta.
    Hittar inget på Fass dock.
    Någon som vet?
    Eller har nåt annat tips mot dessa blåsor?

• Svar på tråden Bedövningskräm för munnen?
  • Tutilure

Du tänker nog på Xylocain-salva.
    Finns receptfritt på apoteket.

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • KickanAnnika

Känner igen det.
    Bedövar den eller är den bara tänkt att lindra?
    Har någon hemma som jag själv använt ibland (lite grusig i konsistensen, gulbrun) men den hjälper inte alls. Orkar inte gå upp på ovanvåningen nu, men ska kolla sen om den heter så.

• Tutilure
    KickanAnnika skrev 2009-03-26 21:34:40 följande:
    Känner igen det. Bedövar den eller är den bara tänkt att lindra? Har någon hemma som jag själv använt ibland (lite grusig i konsistensen, gulbrun) men den hjälper inte alls. Orkar inte gå upp på ovanvåningen nu, men ska kolla sen om den heter så.
    Den Xylocainsalva som vi har hemma är vit/genomskinlig.
    Den ska väl bedöva lite om jag har förstått det rätt. Använder den inte så ofta så jag kommer inte ihåg.
    ♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • KickanAnnika

Kan inte vara den.
    Kollade på Fass nu. Fanns en herrans massa olika bl a använder man den för att bedöva näsa/svalg inför mindre ingrepp eller undersökningar, som bedövning för att sätta kateter osv.
    Jag kollade inte alla, men fick uppfattningen att den bara används av sjukvårdspersonal.
    Har du fått den mot recept? Köpt receptfritt?

• Prinsessans mamma

Helt klart Aftamed på blåsorna!.

Kan man verkligen ha xylocain på litet barn, i munnen. Smakar apa och det är ju svår att koncentrera till ett ställe. Flyter ut och bedövar lite överallt.

• siggie

Vet inte hur gammal din son är men det finns sugtabletter som heter ZYX och är receptfria, finns i olika smaker (goda faktiskt!) som är faktiskt verkligt bra på just afteblåsor. Min son och sambo får också hiskeliga sådana! De fanns på apoteket i januari men sålde slut omgående och senast jag hörde efter skulle de kommit 23:e mars men nu är det visst 23:e april som gäller.....men de är helt klart värda att köpa ett parti av om man får afte. tabletterna bedövar nästan omgående!
    www.zyxtablett.se/page1.asp

• lilla mej

finns bonjella i sverige, det ar helt suveran. En lakande bedovnings salva som kan anvandas fran bebis till gammel morfar

• luzorsus

har oxå haft bonjela( stavning?), var perfekt då tänderna bröt fram när stortjejen var bebbe. Säljs i England, finns ej liknande i Sverige. Men det finns en Engelsk butik i Stockholm som jag tror ska sälja sån kräm.

• KickanAnnika

Sonen är 3.
    Fanns inget att tillgå på Apoteket mer än Aftamed och den är ju "bara" lindrande. Jag tänkte att det skulle finnas nåt som verkligen bedövar som man kan sätta på just bara då de ska äta t ex. Det var riktigt tufft med det förra veckan.
    Ska kolla in de där sugtabletterna också. Även om en 3-åring är för liten för dem kan jag ha nytta av dem, för jag får också afteblåsor. Har ännu inte hittat nåt som hjälper.
    Nu är det över för denna gången, men båda barnen och jag besväras av sån här skit med jämna mellanrum.
    Tack för alla svar!

• lilla mej

om nagon aker over till engeland be dem kopa bojella en bla tub bed en slags gele som bedovar jattebra...

• MIKEoLINDA

Zendium!!!
    Tandkräm som finns att köpa både på apotek och i vanliga affärer!

En kamrat hade såna blåsor förut, alltid när han blev trött eller började bli förkyld. Men sen fick han tips om tandkrämen och använder den varje dag och sen dess får han bara blåsor ibland!

Svar på tråden Bedövningskräm för munnen?