• Gargamella

Hur 17 behåller man SGI under studierna? Samt lite andra frågor.

*Hur ser man till att skydda och behålla sin SGI under 3-4 års heltidsstudier på högskola med CSN-lån? Tänker på sommarlov (har man fler lov?) tex samt extrajobb.

*Jag har jobbat heltid mer än 10 år. Vi har ett barn. Vi kommer troligen skaffa ett syskon under utbildningen. Får jag isåfall f-peng grundat på den inkomst jag har NU?

Det känns jätteviktigt att man inte missar något! :-0

*Är heltids-studier = OK med heltid på dagis?

*Hur gör man då på somrarna när man pluggar, måste man jobba hela sommaren?

*Om man skulle ta ut pengar ur bostaden istället för CSN, förlorar med sin SGI då?

Ytterst tacksam för svar! Jag är ganska förvirrad och det är ju snart dags att söka...

• Svar på tråden Hur 17 behåller man SGI under studierna? Samt lite andra frågor.
  • Sexymala

Oj, de där frågorna cirkulerar ganska mycket här på FL och kanske hinner någon mer svara innan jag skickat iväg, men jag svarar utifrån vad jag sett här. Jag vet alltså inte själv exakt hur det är

*Ditt SGI är skyddat under studierna. Så tillvida att du studerar direkt efter ett jobb, alltså inte har några "mellan- jobb- och- studier" dagar. Hm, vet inte hur jag skall förklara, men hoppas du fattar. SGI:t är skyddat över sommaren under den tid du studerar, förutsatt att du fortsätter til hösten. Läser du ett program är det skyddat. Vet inte hur det är om du läser kurser på vt resp. ht, men då avslutas ju kurserna varje vår, och påbörjas till hösten igen med nya kurser. Tror alltså inte SGI är skyddat vid bara kurser!!! Program skyddar SGI, vad jag vet. Vid extrajobb vet jag inte vad som gäller, men eftersom du studerar tror jag det ändå är skyddat. SÅ TILL VIDA ATT DU HAR _CSN_, det räcker med bara bidraget...

* FP grundas på det SGI du hade innan studierna ja, om du lyckas skydda det i övergången mellan jobb och studier.

* Heltidsstudier = Heltid på förskolan. I de fall jag vet.

* Du väljer själv om du vill jobba på sommaren. Det rekomenders ju eftersom du inte får CSN över sommaren. Tänk dock på att man inte får någon lön (oftast) i juni, om man inte jobbat i maj.

* Sista ha rjag INGEN aning om...

• Trixi8

nja alltså man måste jobba, ta fp eller vara inskriven på ams under sommaren när man pluggar oavsett om det är programm eller inte för att skydda sin SGI. Under "jullovet" skyddas SGIn eftersom terminen slutar i jan.
    Det var så FK sa till mig.

• Trixi8
    Gargamella skrev 2009-03-26 21:44:14 följande:
    *Om man skulle ta ut pengar ur bostaden istället för CSN, förlorar med sin SGI då?
    Ja det gör man. Har man CSN, räcker med bidraget så skyddas SGIn, vida andra finasier av studeir skyddas INTE SGIn så länge du inte är inskriven på ams, och det funkar inte vid studier.
  • norgesessan

Jag behövde inte göra något under sommarlovet så länge jag var mellan två terminer...Jag har föräldrapenning baserat på det jag jobbade innan studierna nu.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • puppis59

SGIn skyddas under hela studieperioden så länge du studerar med studiemedel från CSN. Även under sommar- och jullov. Inget studiemedel från CSN = inget SGI-skydd.
    Som sexymala skrev så får det inte vara dagar innan studieperioden börjar som du inte antingen arbetar eller är anmäld som arbetssökande via AF och detsamma gäller när studierna är slut. Första dagen efter studiernas slut = arbetssökande via AF eller arbeta. Då bör då behålla din rätt till tidigare SGI.

• Trixi8
    puppis59 skrev 2009-03-27 11:02:44 följande:
    SGIn skyddas under hela studieperioden så länge du studerar med studiemedel från CSN. Även under sommar- och jullov. Inget studiemedel från CSN = inget SGI-skydd. Som sexymala skrev så får det inte vara dagar innan studieperioden börjar som du inte antingen arbetar eller är anmäld som arbetssökande via AF och detsamma gäller när studierna är slut. Första dagen efter studiernas slut = arbetssökande via AF eller arbeta. Då bör då behålla din rätt till tidigare SGI.
    under sommaren får du inget csn och då skyddas inte din sgi.
  • norgesessan

Mitt skyddades då, och alla andras som inte jobbade.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Sciarlotta
    Trixi8 skrev 2009-03-27 11:04:48 följande:
    under sommaren får du inget csn och då skyddas inte din sgi.
    Jo, SGIn skyddas om man har csn före och efter sommarlovet.
    Jag är allsmäktig. Källa: google.se
  • Trixi8
    Sciarlotta skrev 2009-03-27 11:08:46 följande:
    Jo, SGIn skyddas om man har csn före och efter sommarlovet.
    de sa de inte till mig... ska kolla det med en gång.
  • puppis59

Ber om ursäkt att jag var otydlig! Sommarlov mellan pågående studieperioder med CSN är skyddade. Man är inte skyddad på sommaren om man inte har CSN till hösten.

Svar på tråden Hur 17 behåller man SGI under studierna? Samt lite andra frågor.