• Gargamella

Hur 17 behåller man SGI under studierna? Samt lite andra frågor.

*Hur ser man till att skydda och behålla sin SGI under 3-4 års heltidsstudier på högskola med CSN-lån? Tänker på sommarlov (har man fler lov?) tex samt extrajobb.

*Jag har jobbat heltid mer än 10 år. Vi har ett barn. Vi kommer troligen skaffa ett syskon under utbildningen. Får jag isåfall f-peng grundat på den inkomst jag har NU?

Det känns jätteviktigt att man inte missar något! :-0

*Är heltids-studier = OK med heltid på dagis?

*Hur gör man då på somrarna när man pluggar, måste man jobba hela sommaren?

*Om man skulle ta ut pengar ur bostaden istället för CSN, förlorar med sin SGI då?

Ytterst tacksam för svar! Jag är ganska förvirrad och det är ju snart dags att söka...

• Svar på tråden Hur 17 behåller man SGI under studierna? Samt lite andra frågor.
  • Trixi8

på föräldrarförsäkringen (de som ahr ahnd om fp och tfp) sa att om man pluggar under våren och har csn så måste man sommarjobba eller ta up fp för att skydda sin sgi under sommaren oavsett om man ska studera med csn till hösten. SGIn är endast skyddad under juluppehållet eftersom terminen inte slutar förren i jan.

• Trixi8

det svaret fick jag alldeles nyss av tre olika handläggare.

• puppis59

Okej.. Det är inte det svaret jag ger och jag jobbar med SGI. Jag är dock inte på jobbet idag och kan dubbelkolla vägledningen på måndag om nån vill ha mer svar.

• Sciarlotta

Jag har haft samma sgi i sex år utan att skydda den på sommarloven. Ett år höll jag på att bli nollad för att de hade missat att jag hade haft csn på våren, men när jag påpekade det så var min sgi tillbaka.

Jag är allsmäktig. Källa: google.se
  • Trixi8
    puppis59 skrev 2009-03-27 11:22:32 följande:
    Okej.. Det är inte det svaret jag ger och jag jobbar med SGI. Jag är dock inte på jobbet idag och kan dubbelkolla vägledningen på måndag om nån vill ha mer svar.
    jobbar du på föräldrarförsäkringen? är rätt dumt att ni ger oliak svar vad gäller skydd av SGI
  • puppis59

Jag jobbar med SGI och sjukpenning och jag vet av erfarenhet att det kan gå ut lite olika information från de olika förmånerna tyvärr. Men jag håller med om att det ine är bra att ge olika information gällande samma sak.

• ming

Måste man ha studiemedel till 100% för att SGI:n ska skyddas eller kan man ha tex 75% eller 50%?

• Minimax

Jag har inte jobbat under sommarn, tagit CSN under mina heltidsstudier och blev gravid efter drygt två års studerande. Min SGI var skyddad och jag fick samma fp som med första barnet.

• Joleen

Men va mkt olika info....

Räcker det alltså att t.ex. bara jobba 8 veckor under sommaren och få chans att vara ledig några veckor med??

Man orkar ju inte hålla igång utan minsta semester i 4 år.... Men vad händer med sgi:n då??

• norgesessan

som sagt, ingenting om man tar ut fullt när man studerar, och studerar innan OCH efter lovet...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Joleen

norgesessan: Så det är ok att plugga heltid men bara ta bidragsdelen??

• norgesessan

Det kan jag inte svara på, då jag har låndelen med..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Sexymala

www.forsakringskassan.se/fakta/sgi_stud_arb_sa/

Om du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program eller studerar:

Du får också behålla din sjukpenninggrundande inkomst om du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program och får aktivitetsstöd, utvecklingsersättning eller studerar och finansierar studierna med studielån eller studiebidrag. Om du avslutar eller avbryter programmet eller studierna måste du anmäla dig hos Arbetsförmedlingen första vardagen efter att du har slutat för att få behålla din sjukpenninggrundande inkomst. Det gäller förstås bara om du inte har ett arbete.

Observera att det där står "Om du avsluta eller avbryter programmet eller studierna..." Det gäller alltså inte över ett sommarlov, om programmet har sådant. De flesta program är uppbyggda på så sätt att de har "interna" kurser som avslutas vid sommaren och så vidtar en ny "intern" kurs vid höstterminens början. Så, sålänge du inte medvetet avbryter eller avslutar programmet vid sommarlovet är SGI:t skyddat.

• ming
    Sexymala skrev 2009-03-29 21:12:39 följande:
    Du får också behålla din sjukpenninggrundande inkomst om du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program och får aktivitetsstöd, utvecklingsersättning eller studerar och finansierar studierna med studielån eller studiebidrag.
    Men gäller det endast om man studerar heltid eller gäller det även om man bara har tex 75% studiemedel tro?
  • Sexymala

Kolla vidare på FK:s hemsida. CSN hade inte så mycket på deras hemsida vad jag kunde se. Skulle tro att det är nån gräns på min 50% eller så

• Sciarlotta

Jo, en sak som är viktig att ha i åtanke; om man inte skyddar sgi:n och nåt händer som gör att man inte kan påbörja studierna till hösten så blir SGI:n nollad.

När jag väntade min andra son (BF i augusti) blev jag rekommenderad av FK att skydda SGI:n utifall att. Som tur var så följde jag rådet det för när terminen började om så hade jag en svår lunginflammation och kunde inte börja om studierna.

Jag är allsmäktig. Källa: google.se
  • FruSascha

Jag var i där förrförra året då jag pluggade och väntade barn.

Såhär är det:

Tar du CSN så är din SGI skyddad. Alltså är den tiden överhoppningsbar då, dvs du får en SGI baserad på din inkomst du hade innan du började studera. Det räcker med att ta tex bara bidraget och det är helt ok att bara ta lite i lån, det spelar ingen roll hur du gör.

Tar du INTE någon CSN alls däremot så nollas din SGI.

Om du ser till att skydda din SGI genom att ta CSN, så får du en föräldrapenning grundat på den lön du hade INNAN du började studera.

Heltidsstudier = heltid på dagis. Stämmer bra.

Närsta Fråga om sommarjobb: Vet ej. Jag hade ett arbete att jobba på under somrarna, men jag vet inte hur det är om man inte har sommarjobb.

Att ta ut pengar för bostaden och strunta i CSN: Då nollas din SGI.

Hoppas det var svar på dina frågor. Så var det år 2007 i alla fall om inte detta ändrats.

• Joleen

Intressant.......

Och gränsen mellan halvåren gick 1 juli. Dvs den lön jag får 25 juli räknas till hösttterminen?

Vi brukar få semesterersättning i augusti.....då räknas den troligen som inkomst också? Usch, gäller att va enormt försiktig där, vill inte hamna i återbetalning igen.....

Svar på tråden Hur 17 behåller man SGI under studierna? Samt lite andra frågor.