Alkolås eller ej?
Såg ett inslag på nyheterna om alkolås och blev lite nyfiken på vad folk i allmänhet tycker om alkolås. Personligen tycker jag att det borde finnas i alla bilar precis som bilbälte.
Såg ett inslag på nyheterna om alkolås och blev lite nyfiken på vad folk i allmänhet tycker om alkolås. Personligen tycker jag att det borde finnas i alla bilar precis som bilbälte.
La min röst Ja, det borde vara lag på alkolås i alla bilar
Där jag bor är det lag på alkolås i kollektivtrafiken, så det finns både på våra bussar och spårvagnar.
Jag fattar inte varför det INTE finnas alkolås i alla bilar! >_
Jag ser inga direkta nackdelar med alkolås och att folk kör bil fulla är ju inte direkt sällsynt.
Skulle alkolås förhindra många (de flesta?) fyllekörningarna?
Vad kostar det att instalera alkolås i alla bilar?
vem ska betala?
kan alkolås leda till att förare som idag inte sätter sig bakom ratten dagen efter de druckit, eftersom de inte känner sig helt ok, då kommer att köra bil om alkotesten visar att det är grönt?
När de frågorna (och säkerligen många fler) är besvarade, är jag possitiv till alkolås i alla bilar.
Ja, det borde vara lag på alkolås i alla nya bilar, d.v.s det ska finnas i alla bilar som tillverkas nya.
Varför?
För att det är alldeles för dyrt att installera alla bilar.
Om man då inför det i alla nya så kommer det naturligt så småningom att finnas i alla bilar.
Tycker det är en självklarhet att det sätts in som standard i nya bilar.
Är man dömd för rattfylla ska man ha det installerat i sin egna bil... Dessutom få en parentes på körkortet att man inte får hyra eller köpa bil som inte har det installerat...
Visst finns det kryphål man kanta.. men det finns i alla system men man kan ju göra det krångligt...
ja, så länge man kan tugga tuggummi utan att det ger utslag så varför inte. Vet att några alkolås ger utslag på mentholtuggummi o tycker de borde fixa till det då. man ska väl inte behöva oror sig för vad man äter/dricker på annars om man e nykter.
För att kunna ta ställning till frågan skulle jag vilja veta hur mycket det kostar att installera ett alkolås.
Jag är lite skeptisk till att ha det obligatoriskt, eftersom jag inte riktigt litar på tekniken. Många av dem som vet med sig att de kör onyktra skulle säkert hitta på ett sätt att lura tekniken (har redan hört om en del metoder som skulle kunna användas...). Och i så fall tycker jag att det är onödigt att lura på vanliga hederliga medelsvenssons kostnader för något de inte skulle behöva egentligen.
det borde finnas i ALLA bilar. det kommer minska antal dödsolyckor för rattfylla