• Silverkatten06

Alkolås eller ej?

Såg ett inslag på nyheterna om alkolås och blev lite nyfiken på vad folk i allmänhet tycker om alkolås. Personligen tycker jag att det borde finnas i alla bilar precis som bilbälte.

Man är inte dum i huvudet bara för att man är kort
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Alkolås eller ej?
  • Mirakel händer

La min röst Ja, det borde vara lag på alkolås i alla bilar

Där jag bor är det lag på alkolås i kollektivtrafiken, så det finns både på våra bussar och spårvagnar.

kimmensmamma.blogspot.com ♥Kim 950313♥
  • MILFilicious

Jag fattar inte varför det INTE finnas alkolås i alla bilar! >_

• TBS

Jag ser inga direkta nackdelar med alkolås och att folk kör bil fulla är ju inte direkt sällsynt.

Skulle alkolås förhindra många (de flesta?) fyllekörningarna?

Vad kostar det att instalera alkolås i alla bilar?

vem ska betala?

kan alkolås leda till att förare som idag inte sätter sig bakom ratten dagen efter de druckit, eftersom de inte känner sig helt ok, då kommer att köra bil om alkotesten visar att det är grönt?

När de frågorna (och säkerligen många fler) är besvarade, är jag possitiv till alkolås i alla bilar.

• Silverkatten06
    TBS skrev 2009-03-26 22:34:06 följande:
    Jag ser inga direkta nackdelar med alkolås och att folk kör bil fulla är ju inte direkt sällsynt. Skulle alkolås förhindra många (de flesta?) fyllekörningarna? Vad kostar det att instalera alkolås i alla bilar? vem ska betala? kan alkolås leda till att förare som idag inte sätter sig bakom ratten dagen efter de druckit, eftersom de inte känner sig helt ok, då kommer att köra bil om alkotesten visar att det är grönt? När de frågorna (och säkerligen många fler) är besvarade, är jag possitiv till alkolås i alla bilar.
    Jag tror absolut att alkolås skulle förhindra de flesta fyllekörningarna, sen finns det väl alltid sätt att komma runt hinder om man anstränger sig, men de flesta skulle nog lämna bilen. 
    Idag tror jag att det kostar runt 10000 att installera ett alkolås och det är nog en kostnad som många inte vill ta, men istället för att ställa kravet på befintliga bilar skulle man ju kunna ställa kravet på nytillverkade bilar. Så gjorde man ju med katalysator-kravet, tex. 
    Och när det gäller frågan om huruvida förare skulle sätta sig i bilen fast de inte känner sig ok så tror inte jag att det skulle vara ett större problem än idag. Är man så som person så är man nog det även utan alkolås... 
  • TBS
    Silverkatten06 skrev 2009-03-26 22:47:53 följande:
    Jag tror absolut att alkolås skulle förhindra de flesta fyllekörningarna, sen finns det väl alltid sätt att komma runt hinder om man anstränger sig, men de flesta skulle nog lämna bilen. 

Idag tror jag att det kostar runt 10000 att installera ett alkolås och det är nog en kostnad som många inte vill ta, men istället för att ställa kravet på befintliga bilar skulle man ju kunna ställa kravet på nytillverkade bilar. Så gjorde man ju med katalysator-kravet, tex. 

Och när det gäller frågan om huruvida förare skulle sätta sig i bilen fast de inte känner sig ok så tror inte jag att det skulle vara ett större problem än idag. Är man så som person så är man nog det även utan alkolås... 
    Låter som att det är genomförbart.

Vad gäller den sista punkten är jag inte lika säker som du på att människor skulle använda sitt omdöme ÄVEN om mätaren visar grönt. Jag tror dock att vi med hjälp av en omfattande drive som uppmanar till försiktighet, kan undvika problemet.
  • Silverkatten06
    TBS skrev 2009-03-26 22:54:34 följande:
    Låter som att det är genomförbart. Vad gäller den sista punkten är jag inte lika säker som du på att människor skulle använda sitt omdöme ÄVEN om mätaren visar grönt. Jag tror dock att vi med hjälp av en omfattande drive som uppmanar till försiktighet, kan undvika problemet.
    Du missförstod mig, jag menade snarare att en människa som överväger att köra fast han/hon inte känner sig ok förmodligen kommer att köra oavsett om det finns en mätare eller inte. Alltså, jag tror att de människorna sätter sig i bilen idag och kommer att göra det även om det finns en mätare. Chansen är ju dock med mätare att de hamnar på fel sida gränsvärdet och inte kommer iväg, idag tror jag att de kör.
  • Tutilure

Ja, det borde vara lag på alkolås i alla nya bilar, d.v.s det ska finnas i alla bilar som tillverkas nya.
    Varför?
    För att det är alldeles för dyrt att installera alla bilar.
    Om man då inför det i alla nya så kommer det naturligt så småningom att finnas i alla bilar.

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • logg81

Tycker det är en självklarhet att det sätts in som standard i nya bilar.
    Är man dömd för rattfylla ska man ha det installerat i sin egna bil... Dessutom få en parentes på körkortet att man inte får hyra eller köpa bil som inte har det installerat...

Visst finns det kryphål man kanta.. men det finns i alla system men man kan ju göra det krångligt...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Marma

ja, så länge man kan tugga tuggummi utan att det ger utslag så varför inte. Vet att några alkolås ger utslag på mentholtuggummi o tycker de borde fixa till det då. man ska väl inte behöva oror sig för vad man äter/dricker på annars om man e nykter.

• Balehead

För att kunna ta ställning till frågan skulle jag vilja veta hur mycket det kostar att installera ett alkolås.

Jag är lite skeptisk till att ha det obligatoriskt, eftersom jag inte riktigt litar på tekniken. Många av dem som vet med sig att de kör onyktra skulle säkert hitta på ett sätt att lura tekniken (har redan hört om en del metoder som skulle kunna användas...). Och i så fall tycker jag att det är onödigt att lura på vanliga hederliga medelsvenssons kostnader för något de inte skulle behöva egentligen.

• Lovley

det borde finnas i ALLA bilar. det kommer minska antal dödsolyckor för rattfylla

Svar på tråden Alkolås eller ej?