• Anonym (orolig)

Är så rädd för ALS & MS...

Hej.
    Har ont i musklerna och/eller i lederna i benen...är så jävla rädd för ALS ,MS å sånt skit....läser å läser på nätet...å tycker att jag har alla symptom...läser åxå att det tar lååååååång tid tid att fastställa....men lixom vad kan det vara annars..?!

orolig som satan.

• Svar på tråden Är så rädd för ALS & MS...
  • Anonym

Du verkar vara precis som jag... läser på på nätet vid någon kroppslig åkomma och får för dig det värsta.

Jag har gått i terapi för att sluta noja över min hypokondri (jag var t ex döende i cancer när jag hade stressrelaterad yrsel osv). Det rekommenderar jag.

Klart du inte har MS/ALS!!
    Ta dig ett glas vin nu o sätt på tvn o sluta noja.

• Anonym

Du verkar vara precis som jag... läser på på nätet vid någon kroppslig åkomma och får för dig det värsta.

Jag har gått i terapi för att sluta noja över min hypokondri (jag var t ex döende i cancer när jag hade stressrelaterad yrsel osv). Det rekommenderar jag.

Klart du inte har MS/ALS!!
    Ta dig ett glas vin nu o sätt på tvn o sluta noja.

• Anonym

Hoppsan, förlåt - min dator hakar upp sig!

• Anonym (B)
    Anonym skrev 2009-03-27 19:34:28 följande:
    Ms är jag inte så insatt i men ganska insatt i als och smärta är inte ett symtom. Och inte "darrningar" heller som någon skrivit. Däremot svaghet, inte en känsla av svaghet eller faktisk svaghet som att man inte kan vrida om en nyckel eller gasa på gaspedalen i bilen. Det enda jag har hört att när en patient har als, räcker det för en neurolog att bara titta på patienten eller göra en neurologisk undersökning för att veta om personen har als. Sedan görs en emg för att "bekräfta" detta. Sjukdomförloppet går dessutom ganska fort för en person med als, ofta överlever patienten 3 år efter diagnos. Du borde snarare undra om du har något reumatisk fel en neurologiskt.
    Darrningar är kanske fel ord men i brist på bättre så skrev jag det. Ryckningar är kanske bättre?
    Men läs på så får du reda på att det visst finns sådant (vad det nu heter)
    dock vet jag inte om alla får det men ovanligt tror jag inte att det är.
  • Anonym (orolig)

Tack allesammans för era svar.

• Anonym

Anonym (B) skrev 2009-03-27 20:22:08 följande:

Darrningar är kanske fel ord men i brist på bättre så skrev jag det. Ryckningar är kanske bättre?Men läs på så får du reda på att det visst finns sådant (vad det nu heter)dock vet jag inte om alla får det men ovanligt tror jag inte att det är.
    Jag behöver inte läsa på eftersom jag talat med 2 överläkare inom neurologi. Visst ryckningar men det är ett sent symtom. Så allt man läser på internet e inte alltid sant!
  • Anonym (MS-tölp)

Jag har då MS och inte är det hela världen. Ta det lugnt. Man kan faktiskt ha ont i kroppen av helt andra orsaker än tjall med hjärnan.
    Gå till läkare och få hjälp istället för att självdiagnostisera. Då har man ju alla sjukdomar på en gång.

• Anonym

Låter som att det kan vara panikångest också. Tar sig uttryck kroppsligt och man är helt säääääker på att det är något kroppsligt, letar på nätet och blir helt hypokondrisk. Jag drabbades av det och trodde också att det var MS eller ALS, sistnämnda eftersom min mormor dog av det. Men det var panikångest...

• Anonym (h)

Och bara så ni vet så dör man inte av MS!

• Anonym (B)

Anonym (h) skrev 2009-03-31 07:43:08 följande:

Vad vet du om ms när du säger så?
  • CarpeDiem74

Jag har med Ms...mitt började med att kroppen inte funkade å det tog ett tag innan jag sökte till läkare...men jag tycker att är du orolig så ta kontakt med en läkare ist. Sitt inte å läs allt på internet, vet att det är lätt att göra det å ställa sig en diagnos...men det gör dig bara oroligare!

Instämmer så klart!
    ღ Mamma till tre Gullvippor ღ
  • Anonym (h)

Anonym (B) skrev 2009-03-31 11:17:52 följande:

Vad vet du om ms när du säger så?
    Jag har det själv.
Svar på tråden Är så rädd för ALS & MS...