• Hoppetossan

Har min 6-åring ett normalt beteende eller ska jag ringa en exrocist?

Sitter nu och försöker ta igen mig efter morgonens fight.
    Har en 6-årig tjej (snart 7) som går i förskoleklass som periodvis beter sig som om hon skulle vara besatt av nåt monster.

Jag älskar henne över allt annat och vill inget annat än hennes bästa, samma gäller för hennes syskon. Ville bara klargöra detta så det inte blir några missförstånd.

Men fyyy fasen så hon beter sig. Vi har nu haft ett par lugna månader och jag har kunnat passa på att njuta av livet till fullo och jag trodde att fasen var över... också börjar hon igen... Det är så många händelser så att jag inte ens kan gå inpå hälften av allt. Berättar istället om de senaste två dygnen som gått.

Onsdag morgon. Relativt lugn morgon. Inget märkvärdigt händer.
    Onsdag, skolslut. Lugn hämtning. Vi går hem och går in. Hon vill måla en sten som hon hittat ute och vi pysslar och har mysigt medan systrarna är ute och leker. Jag njuter av tillvaron och är glad över att hon är så harmonisk. Hon får bestämma att vi ska göra skinkpaj till middag och äppelpaj till efterrätt. Hon hjälper till att göra pajdeg och trycka ut den i formar osv och hon är så förväntansfull över äppelpajen som blir till efterrätt.
    Sen går hon ut och leker medan maten står i ugnen.
    När maten är färdig går jag ut och hämtar barnen. Systrarna kommer in utan tjafs. 6-åringen får "den där monster blicken" och vägrar komma in. Springer istället in till en kompis. Jag påminner henne om efterrätten men hon får en brinnande blick i ögonen och skriker att hon struntar i den och går in till sin kompis. I det läget känner jag att är sååå trött på detta tjafs och talar om för henne att hon blir utan efterrätt om hon inte lyssnar på mig. Hon vänder mig ryggen och säger att hon hellre leker med sin kompis. Vi andra går in och äter.
    Onsdag "kväll". Hämtar hem henne från kompisen och hon får äta kall mat och blir utan efterrätt, sen blir det pyamas och nattning. Hon är rasande över att hon blev utan efterrätt. Gråter sig till sömns.

Torsdag morgon. Hon är rasande över allt. Får bla tokspel på byxorna och skriker, kastar saker, försöker slita sönder byxorna. Försöker prata med henne om vad som hände kvällen innan, under frukosten, om att dåligt beteende får negativa konsekvenser osv. Fast på en 6-årings nivå förståss. Hon är ledsen hela morgonen och vill inte gå till skolan. Varför vill hon inte säga (min gissning är att hon ångrar sig för det som hänt dagen innan). Hon går till skolan med tårar i ögonvrårna. Kommer för sent.
    Torsdag skolslut. Hon blir galen vid hämtningen och ligger på golvet och vrålar... Väl hemma en stund senare så äter vi resterna av äppelpajen till mellanmål och hon blir fullkommligt galen över att systrarna får äta paj två gånger och hon bara en och anser att all paj som är kvar är hennes... Försöker förklara för henne att alla får dela på det som är kvar och varför det är som det är. Hon är rasande. Sen går hon ut och leker och lovar att lyssna på mig idag när jag säger att det är dags att komma in och äta.
    Torsdag middag. Hon vägrar återigen komma in när jag säger till.
    Torsdag "kväll". Hämtar in henne och hon får äta kall mat. hon blir arg för att vi andra har ätit utan henne... Jag förklarar varför... Hon är sur, tvär, arg, och har monsterblick hela kvällen. Det går inte att få kontakt med henne. Men hon har lugnat sig lite innan nattningen.

Fredag morgon (imorse). Hon börjar med att få tokspel över kläderna och har mosterblicken redan första gången jag ser henne. Hon är galen hela morgonen och vrålar som ett monster hela morgonen... Går inte att få nån kontakt med henne alls. Men jag ger mig inte, hon måste ha kläder på sig, borsta tänderna och håret. Frukosten hinner hon inte äta så hon får en smörgås och ett äpple med sig att äta på fruktstunden istället. Hon kommer för sent till skolan och jag lämnar henne med tårar i ögonen.

Själv är jag sååååå slut att jag nästan rasar ihop av utmattning i korridoren.
    Det här är inget specifikt just för de här två dagarna utan det är min vardag. Hon beter sig som om hon vore besatt av ett monster och gör en massa onödiga saker som drabbar henne själv negativt.

Jag vet inte vad jag ska göra. Vad är rätt? Vad är fel? Är det ett normalt beteende? Jag tror inte att allt detta handlar om att hon inte fick äppelpaj i onsdags. Jag har bara tagit ett utdrag från de två senaste dygnen här hemma. Hon har monsterblicken varenda dag och blir rasande för ingenting och totalvägrar att lyssna på mig. Det kändes som det rätta i onsdags att låta henne få en negativ konsekvens och bli utan efterrätt när hon inte lyssnade på mig.
    Försöker lära mina barn att positivt beteende leder till positiva händelser och negativt beteende leder till negativa händelser. Men jag får ingen kontakt med henne... Hon lyssnar inte... Hon struntar fullständigt i mig. Även om jag uppmärksammar hennes goda beteende och uppmuntrar henne till det.

Vi har tex en belöningstavla med 10 steg. Om man håller ordning på sina saker och på sitt rum en hel dag så får man gå upp ett steg, och efter 10 steg får man en belöning. Men eftersom systrarna ligger före henne så har hon gett upp och struntar i den. Hon vill inte vara med...

Hon gör ju bara illa sig själv med sitt beteende. Eller är det jag som gör fel? Är det jag som gör illa henne? Jag är i desperat behov av hjälp. Hur ska vi få ordning på det här?

• Svar på tråden Har min 6-åring ett normalt beteende eller ska jag ringa en exrocist?
  • Örnie

Har ju inte direkt något svar. Men min lillasyster var ursinnig dag in och dag ut under hela sin barn- och ungdom (det gick över när hon fick en pojkvän och har sedan dess -årtionden nu- varit bra). Själv var jag livrädd för henne. Delvis var hon grymt svartsjuk på mamma, utan anledning, för hon var i alla fall mammas älskling, och vi andra som mamma inte brydde sig så mycket om, vi var inte svartsjuka av oss. Ingen aning. Jag tror hon hade nån slags ångest och extremt mycket agg i sig. Som sagt. Det gick över när hon närmade sig 30!!

• sagogryn

Jag funderar så här, att du skulle ha visat ännu tydligare att hon skulle med hem och äta. Jag tror hon testade dig för att se hur gärna du ville ha hem henne. Nu blev hon "övergiven" och testar ännu mer dagen därpå och så rullar det på. Men det är bara en tanke från mig.

• AnniPanni

Någon exorcist behöver du inte

6-års åldern kallas ju förminitoråen och det har jag numera FULL förståelse för. Här hemma har vi en tjej i förskoleklass med ett temperament from hell, och den där monsterblicken känner jag igen.
    Min dotter är sur, grinig, kaxig, smäller i dörrar och tittar på mig som om jag bara är sååå himla dum (som sagt minitonåren - undrar om man ska ha mardrämmar redan nu hur det blir när hon är 13). Hon kan också få utbrott då hon är mer eller mindre okontaktbar och det är klart att det är jobbigt men jag fortsätter att berätta för henne vad som är ok och vad som inte är ok. Att dåligt "uppförande" ger negativa konsekvenser.
    Vi har tre döttrar och kanske är det lite äldsta storasyster syndromet som spökar hemma hos oss, lite avundsjuka och så men jag vet i alla fall att många av mina vänners 6åringar har lite samma skumma saker för sig.

Jag tror att det enda som hjälper är att ha tålamod, vara konsekvent i det man gör, belöna gott uppförande (och inte bara bestraffa när de gör fel), prata och försöka vänta ut det. Jag tror absolut att det är en fas, det måste ju vara jobbigt att vara 6år. Med en massa tankar, man är liten i ena stunden och stor i andra.

• Hoppetossan

Sagogryn: Ja, det var en bra tanke. Det kan mycket väl vara så. Funderade själv på om jag borde ha kämpat mer för att få hem henne. Men när hon har "monsterblicken" är hon otroligt svår att hantera och jag hade förmodligen fått burit henne hem, skrikandes och sparkandes. Hon hade förmodligen iallafall inte fått nån mat i sig. Jag har varit med om såna här händelser otaliga gånger och jag har burit hem henne massvis med gånger, nu börjar hon bli tung. Jag kände samtidigt att jag inte orkade bråka mer med henne och anser att det är dags för henne att lära sig att koppla ihop dåligt beteende till negativa konsekvenser.
    Jag gillar din tanke om att hon kanske kände sig övergiven, det kan mycket väl vara ett sånt ekorrhjul.

Tips på hur jag skulle ha fått hem henne utan att bära hem henne? Hon är som sagt okontaktbar när hon har monsterblicken.

• Hoppetossan

AnniPanni: Det är med ett leende på läpparna som jag läser ditt inlägg. Inte för att jag tycker att det är kul utan för att jag känner igen mig. Min 6-åring är också äldst, systrarna är 4 år (snart 5).
    Jag försöker ha gott tålamod, vara konsekvent och belöna gott uppförande. Men... samtdigt så "bestraffar" jag numera dåligt uppförande som då hon blev utan eferrätt eftersom hon inte kom hem och åt med oss andra. Har du nåt tips på hur jag skulle ha gjort i den situationen, eller liknande situationer?

• Saxe

Jag förstår verkligen att du känner dig trött!!! Min son är bara 9 månader så jag har inget superbra svar på vad du ska göra, men jag kan tipsa om radioprogrammet "knattetimmen" som går i SR P4 Radio Stockholm. Man kan lyssna via nätet om man inte bor i sändningsområdet, och också lyssna på gamla program. Det är två smarta damer som kan massor om barn som svarar på frågor om barn från 0 till 18 år. Jag tycker att deras svar låter så "rätt" och logiska, i alla fall nästan jämt. Du skulle kunna skicka in ditt inlägg till deras maillåda, och se om det kommer med i programmet?

• a mor

Kan hon kanske gå omkring och bära på bekymmer? Trivs hon i skolan eller är det något där som hon inte tycks kunna berätta för dej? Känner hon att hon hänger med sina jämnåriga? Är hon duktig på att berätta saker för dej eller måste du dra ut orden ur henne?

• Songstermom

Urs, det låter jobbigt. Fortsätt bara hjälpa henne sätta ord på hur hon känner. Kanske ni kan lägga undan den där belöningstavlan, hon vill nog inte bli arg och förstår inte själv helt varför det blir så jobbigt och varför hon gör som hon gör och då blir ju den där tavlan bara en påminnelse och självuppfyllande profetia om hur hon 'misslyckats'. Jag kan tänka mig att hennes självförtroende är på botten just nu och att hon behöver höra om och om igen vad hon gör rätt, vad hon är duktig på, att hon är fin osv. Jag vet av egen erfarenhet från liknande situation att det är så lätt att stirra sig blind på det som blir fel. Menar dock inte att du gör det, du verkar en snäll och vettig mamma.

Lycka till,
    MVH
    M.

• h8him

Jag tycker inte du ska bestraffa henne genom att inte få efterrätt. Hon fick ju middag, varför inte efterrätten också? Hon testar gränser. Det låter som om hon har en väldigt stark vilja. Varför låter du henne gå till kompisen när hon redan är på dåligt humör? Gå efter och hämta hem henne istället! Ha familjetid. Låt henne stänga in sig på sitt rum om hon vill men påminn henne om att ni vill ha hennes sällskap när hon känner att hon också vill det. Låt inte henne vinna striderna och belöna inte hennes beteende genom att låta henne gå till kompisar. Bestraffa inte med mat! Utan ta ifrån henne möjligheten att gå till kompisar när hon vill istället. Angående kläderna: låt henne välja själv vad hon ska ha på sig. Jag har själv talat om för mina att de får gå i pyjamas till skolan om de inte klär sig och de vet att jag menade det, så det blev inget tjafs.

• lövet2

Hon låter som en normal 6-åring. Däremot tror jag att situationen försämras av ditt belöningssystem och att du försöker tvinga henne till att "prata igenom" saker som hänt. När hon är mogen för att prata om sådant, då kommer hon till dig och gör det självmant ...

... the only ones looking happy were the lions!
Svar på tråden Har min 6-åring ett normalt beteende eller ska jag ringa en exrocist?