• Lilly M

ADHD

Är det någon som har erfarenhet av tonåringar och ADHD (helst flickor)?
    Alternativa behandlingar och vad man har för rättigheter som förälder gällande soc och vad man kan kräva av dem??
    Jätte tacksam för svar och råd!!

• Svar på tråden ADHD
  • Majsan70

Alltså jag har en son med AD/HD, men jag förstår inte riktigt frågeställningen?
    Soc vad skall de ha med det hela att göra?

Vi får bra behandling av det team som har hand om sonen. Han medicinerar mot det och vi har försökt anpassa skolgång o hemmet efter hans behov så gott det går.

• gullsvans

Vad är det du helst vill veta? Har en dotter på 15 år med svår ADHD med extem överaktivetet.

• Lilly M

Vi har en tjej på 16 år, som är under utredning, men allt tyder på att hon har ADHD. (Hon har redan fått concerta)
    Hon är emellanåt mycket aggressiv och utåtagerande. Vill inte gå i skolan, till saken hör att hon tycker det är jobbigt med stora grupper och i klassen är de nu 45 st. Hon har redan gått om 9:an men det funkade inte så nu provar hon iv.
    Vad jag undrar är, vad kan man kräva från skola och kommun, så att hon kan komma på fötter igen och hitta tillbaka till livet igen?

• Lilly M

Har precis fått veta att hon nu även hoppat av iv. Vi vet inte riktigt hur vi ska hjälpa henne eftersom soc och även skolan är förtegna om vad som kan vara nästa steg och vad det finns för alternativ och möjligheter.
    Snart är hon myndig och vad vi är rädda för är att hon ska hamna snett och få ännu fler problem än vad hon redan har. Och att hon då står utom all räddning.

• Siriva

Kan tipsa om boken "Nu förstår jag mig själv" den är skriven av en kvinna som i vuxen ålder fick diagnos och då plötsligt förstod varför hennes liv varit som det var.
    Kan kanske ge stöd och råd både för tjejer med ADHD, misstänkt ADHD och för föräldrar och omgivning.

Kolla in tidningen och hemsidan föräldrakraft.se

Det finns ju folkhögskolor med speciell inriktning mot denna problematik.

• Lilly M

Siriva: Tack så hjärtligt!!

• gullsvans

Skolan kan du inte kräva så mycket av..kanske om hon går tillbaka å visar ett intresse..hon är 16 å då finns det ingen skolplikt..så även om man gått om 1 årskurs så har vi bara nioårig utblidning å därefter finns det ingen eller något som kan tvinga ett barn att gå mer..vilket jag önskar ibland.
    Soc, dom kan göra en utredning men utreds hon på BUP nu så avvaktar dom vad dom säger osv..för har hon ett funktionshinder så brukar soc slussa dom dit ändå..concerta..kan man äta i olika mängder för att mman sak få någnon hjälp..mina barn äter 36 mg, men den dosen kan man öka på om man anser att det behövs,rådfråga doktorn som skrivit ut det först bara om ni vill prova på en högre dos.
    Många av dess barn får ta igen skoln när dom blivit äldre och kommit till insikt själva.
    Med en diagnos kan du ju alltid prova att få en assistent till henne.
    Det är en rätt så stor % som faktiskt idag blir vid mycket tidig ålder får sjukpension från Fkassan, det du kan göra oxå är att söka vårdbidrag hos Fkassan vilket jag tycker att du ska göra, lämna in det omgående och när läkare sagt å gjort sitt får du lämna in ett läkarintyg.
    Det finns en bok som heter Flickor med ADHD, leta efter den..den är skriven om flickor å deras problematik. Lycka till..fråga mer om du vill

• wildflower75

skolan kan man ju lycka till med..de kanske försöker att göra det lite lättare i skolan men hemma sen då..kan va ett helvete..speciellt när köerna är så långa och ingen bryr sig om man inte ringer och tjatar osv.bup..habilitering...min dotter har adhd och hon är tolv nu..jättejobbigt..och det är inte hennes fel..det är så mkt att det inte kan fylla ett mail tror jag..bra en veclka om man har tur sen kan det va ett helvete..speciellt om man hare 3 ungar till..i alla möjliga åldrar..alla säger att de ska höra av sig med medicinering och hjälp..suck..samhället fungerar inge bra tycker jag

• Rodenback

"Flickor med ADHD" skriven av Kathleen Nadeau. Mycket bra. Läs den.

gullsvans skrev 2009-03-31 16:15:58 följande:
    Skolan kan du inte kräva så mycket av..kanske om hon går tillbaka å visar ett intresse..hon är 16 å då finns det ingen skolplikt..så även om man gått om 1 årskurs så har vi bara nioårig utblidning å därefter finns det ingen eller något som kan tvinga ett barn att gå mer..vilket jag önskar ibland.Soc, dom kan göra en utredning men utreds hon på BUP nu så avvaktar dom vad dom säger osv..för har hon ett funktionshinder så brukar soc slussa dom dit ändå..concerta..kan man äta i olika mängder för att mman sak få någnon hjälp..mina barn äter 36 mg, men den dosen kan man öka på om man anser att det behövs,rådfråga doktorn som skrivit ut det först bara om ni vill prova på en högre dos.Många av dess barn får ta igen skoln när dom blivit äldre och kommit till insikt själva.Med en diagnos kan du ju alltid prova att få en assistent till henne.Det är en rätt så stor % som faktiskt idag blir vid mycket tidig ålder får sjukpension från Fkassan, det du kan göra oxå är att söka vårdbidrag hos Fkassan vilket jag tycker att du ska göra, lämna in det omgående och när läkare sagt å gjort sitt får du lämna in ett läkarintyg.Det finns en bok som heter Flickor med ADHD, leta efter den..den är skriven om flickor å deras problematik. Lycka till..fråga mer om du vill
Svar på tråden ADHD