Inlägg från: abraxe |Visa alla inlägg
  • abraxe

Blivande pappor 09 Del 3

Vi har haft en helt underbar helg, vi tog en resa ner till skåne för att hälsa på mina syskon och har varit långlediga (tor till ons). Det har blivit mycket ute i det underbara vädret så lite färg har man väll fått :). Sen tog vi en liten roadtrip till Götebprg och handlade barnvagn med, hittade just den vi ville ha på blocket för en billig peng :) Så samanfatningsvis har det varit en helt fantastisk helg :).

Hur har du själv haft det mirakulix?

• abraxe

Miraculix: Majoriteten av dom bor utanför och i Sösdala men sen har jag några kussiner i Stehag med.

• abraxe

ikli: Skall jobba i kväll så det blir ingen grillning i dag... ;)

• abraxe

miraculix: Jasså, jag har gått i skolan Norra Rörum ;) Men det är några år sedan... ;) Jag flyttade från skåne och upp till stockholm för ett år sedan men har kvar släkten i skåne, så några resor per år ner dit blir det ju! :)
    Hoppas allt blir bra med er nu!

• abraxe

miraculix: Jag kan inte säga att jag vet vem du är men sen är jag otroligt dålig på namn... Martin Jarl heter jag.
    Jodå, allt r bara bra här, längtar till semestern i sommar :)

• abraxe

miraculix: jag har några syskon och kusiner, bla en syster i din ålder som bor i sösdala. Har för mig att jag har syslingar med jarl som efter namn i höör med plus några kusiner i eslöv... ;) Vi e några stycken! ;) Får höra med min systr om hon vet vem du är! ;)

• abraxe

Miracuix: Jodå. hon vet vem du är me känner inte dig. Ni har gått i paralel klass i höör eller nåt sånt. ;)

• abraxe

Helgen som gick så träffades min far och min sambos föräldrar för första gången! Det gick bra och maten vi lagade var omtyckt ;).
    Idag bär det av till MVC för ett nytt möte med barnmorskan.
    I helgen som kommer är det jobb som gäller.

Hur många är det som kommer att titta på eurovision song contest?

• abraxe

Miraculix: Helt fantastiskt faktist, allt såg bra ut och min sambo har till och med ett hb som är bätre än normalt! :)

• abraxe

Jag är 31 så jag ligger väll runt medelåldern för första barnet... ;)

• abraxe

Det ända vi har köpt är en barnvagn än så länge, sen behöver vi inte köpa så mycket då vi får det mesta av min sambos bror och hans fru :). Men det vi räknar med att vi behöver är, spjälsäng, barnvagn, babyskyd, lite kläder, skötbord, mindre apotek ;) (skall börja kolla på vad jag vill ha i det snart, vad gäller läkemedel och utrustning i form av temp mm ;) ), bröstskyd (eller vad dom heter).

Det är säkerligen mer saker man behöver men det mesta kan man vänta med att köpa ju ;)

• abraxe

Rille85: Som ikli sa, lite alvedon, näsdroppar, ipren, hostmedicin och så. Har inte börjat kolla igenom det änu men det kommer, inte helt säker på vilka läkemedel som är godkända till barn. Sen får man titta på om man skall ha flytande eller stolpiller, efter ett par månader kan även delade eller krossade tableter funka men sen är det ju inte alla läkemedel man får krossa ;). Flytande brukar vara bra dock är det så att det inte alltid smakar så gott...
    Men som sagt,jag har inte kollat igenom det änu om vad jag vill ha hemma :)

• abraxe

Suppositorier funkar bra med och mindre problem med protester när dom skall svälja! ;). Dom funkar även att dela (antingen på mitten eller längsmed) om man skulle behöva en mindre dos.

• abraxe

Jag kan ju bara rekomendera blocket för de mesta sakerna, dom nästan kastar barn saker efter en...

• abraxe

Generela rekomndationen från sjukvården är att använda paracetamol (Alvedon, panodil mm) då man har mindre biverkningar än vad NSAID (ipren mm) har. Vid riktigt svåra fall av smärta och/eller feber kan man använda både NSAID och paracetamol då dom har olika versama substanser som sänker febern/smärta på olika sätt, ring gärna och fråga sjukvården om råd. Dock riktlinjer för vuxna men jag kan inte tänka mig att man har andra riktlinjer för barn. Se dock upp med dosering till barn då det kan vara en lite klurig sak, läs noga och räkna om någon gång så man inte överdoserar! Vilken beredning man skall använda får man pröva sig fram beroende på vilket barn det är, vissa funkar flytande helt fantastiskt på medan andra totalt vägrar och spotat ut det. Kan (om dom är några år) funka bätre med tableter än flytande, funkade på en kompis barn då hon skulle ha antibiotika.
    Men som sagt, vid tveksamheter ring till BVC eller till sjukvårdsrådgivningen och fråga om råd!

• abraxe

Vi var på UL i dag och fick se hur den lilla saker spratlade runt med armar och ben! Dock hade krabaten hamnat i ett konstigt läge så dom såg inte allt dom ville se så vi fick en ny tid till om en vecka, men allt dom såg såg bra ut! Desutom blev vi preliminärt framflyttade 5 dagar till den 24/10

• abraxe

Oj oj, här händer det saker.
    Grattis till er alla ny blivna föräldrar och nygifta!

Vi var på ett till ultraljud i gr och blev då flyttade änu en gång, denna gång till 21/10! :). Massor med finna bilder blev det och en helt underbar barnmorksa som förklarade mycket! :)

• abraxe

kingoftheroad: Ta lite mer initiativ än vanligt och ge henne massage och som ikli sa, ta hand om hemmet i störe utsträkning. Har du tänkt på att 10 veckor betyder 1/4 del av gradiviteten ;).
    Nä, nu skall jag gå och diska innan min sambo vaknar!

• abraxe

Mirakulix: Jo men bara papers kopia... Skall försöka fota dom och lägga upp dom snart men min kamera har gott sönder och jag äger ingen scaner...

Svar på tråden Blivande pappor 09 Del 3