• tezz840

Varför får han betala tillbaka skatt?

Min sambo som alltid har fått skatteåterbäring tidigare har i år fått betala tillbaka 1500:-.
    Han bytte jobb i mitten av förra året..
    Jag förstår inte hur det kan bli såhär? Enligt hans lönelapp så går dom efter skattetabell 33, och då ska det väl stämma?

• Svar på tråden Varför får han betala tillbaka skatt?
  • tezz840
    Pelargonen skrev 2009-03-27 15:45:22 följande:
    Han får betala tillbaka skatt för att han har betalat för lite under året.
    ja det förstår ja, men han betalar ju efter skattetabell 33, och det har han gjort på det tidigare jobbet också.. så varför blir det så?
  • Pelargonen
    tezz840 skrev 2009-03-27 15:47:54 följande:
    ja det förstår ja, men han betalar ju efter skattetabell 33, och det har han gjort på det tidigare jobbet också.. så varför blir det så?
    Tja, eftersom han tidigare år har fått tillbaka pengar trots att han gått enligt tabellen så är ju förklaringen densamma nu, fast tvärtom då. Att han får betala istället.

Kan han ha tjänat mer vissa månader men ändå skattat samma procent? Övertid? Ersättningar?
  • tezz840
    Pelargonen skrev 2009-03-27 16:01:31 följande:
    Tja, eftersom han tidigare år har fått tillbaka pengar trots att han gått enligt tabellen så är ju förklaringen densamma nu, fast tvärtom då. Att han får betala istället. Kan han ha tjänat mer vissa månader men ändå skattat samma procent? Övertid? Ersättningar?
    Han har väldigt mycket övertid, men då har han också betalt mycket i skatt, så jag förstår inte riktigt...
    Ska man betala mera skatt om man kommer över en viss gräns?
  • Pelargonen
    tezz840 skrev 2009-03-27 16:03:23 följande:
    Han har väldigt mycket övertid, men då har han också betalt mycket i skatt, så jag förstår inte riktigt...Ska man betala mera skatt om man kommer över en viss gräns?
    Ja, skattebeloppet påverkas en ens inkomst. Det finns olika gränser för när man ska skatta mer och när man ska skatta mindre.
  • Gladskit

Oavsett övertid eller inte så brukar de flesta moderna lönesystem klara av sånt, och gå in och dra mer skatt när man kommer över en viss gräns. Precis som att det dras engångsskatt på utbetalning av semesterdagar etc.
    Det är nog bara olyckligt att det blivit så den här gången. Han kan alltid be sitt lönekontor dra mer skatt om ni vill slippa att det blir så nästa år.

• Cuthalion

Byter man jobb så kan det bli fel eftersom den nya arbetsgivaren beräknar att man ska tjäna mindre under året än vad man har gjort.

T.ex. om du arbetar för företag A så beräknar de din inkomst på hela året. Sedan byter du i juni till företag B, då jobbar du ju bara 7 månader för dem, d.v.s. du "tappar" 5 månaders inkomst hos dem.

I och med att skatten dras efter hur mycket du kommer/har tjänat så kan det därmed bli fel (om du förstår en fredagssnurrig förklaring) .

• CosmicCat

Det kan bero på att han bytt jobb. Har han fått högre lön på sitt nya jobb kan det leda till att han har betalat för lite skatt under året ställt i relation till den totala årsinkomsten.

• tezz840

Hmm.. lite knepigt detta men jag tror att jag förstår lite bättre.. =)
    Ska säga till honom så han får prata med ekonomi avdelningen, så kan dom dra lite extra skatt varje månad..

• Ingelalalala

Det är inte så att han någon gång sålt en lägenhet eller ett hus och gjort en vinst? I så fall så kommer han att få betala skatt på eventuellt uppskov av vinsten fr o m denna deklarationen.

Svar på tråden Varför får han betala tillbaka skatt?