• Anonym

Kan man köpa antabus?

Hur tar man medicinen?

Antabus finns som brustabletter i styrkorna 200 och 400 milligram. Medicinen är receptbelagd.

Brustabletterna ska röras ut i ett halvt glas vatten högst en timme i förväg. Innan man dricker ska man röra om i lösningen. Tabletterna är känsliga för fukt och ska förvaras i originalförpackningen. Man ska stänga förpackningen ordentligt varje gång man använt medicinen.

Det har visat sig att läkemedelsbehandlingen ofta fungerar bättre om man tar medicinen i samband med regelbundna besök och samtal på mottagningen.

Dosering

När ett läkemedel är utskrivet på recept eller ges på sjukhus eller mottagning är dosen anpassad efter den person som ska använda medicinen. Därför är det viktigt att följa de anvisningar om dosering som står på etiketten på läkemedelsförpackningen. Då får man bästa möjliga resultat av behandlingen och samtidigt minskar risken för biverkningar.

När man påbörjar en behandling med Antabus tar man vanligen 800 milligram om dagen i två till tre dagar. Därefter sänks oftast dosen och kan till exempel sedan vara 100-200 milligram varje eller varannan dag.

• Anonym

Nej, du måste nog få det utskrivet av en läkare....

• Anonym
    Anonym (Fundersam) skrev 2009-03-27 17:43:06 följande:
    Det där visst jag om antabusen, men det är just frågan om man kan köpa det själv. Om inte, kan man då bara ringa till en läkare och säga att man har problem med alkoholen och sedan komma dit och få det utskrivet?
    Nej,det tror jag inte. Som alltid så måste du nog träffa din/en läkare först..

Har inte använt det själv men min pappa har haft anställda på sitt arbete som fick ta antabus och det är ingen "lätt" medicin direkt.
  • Anonym

Min sambo tar antabus.
    Han ringde hc och sa att han hade problem med alkoholmissbruk.
    Innan en läkare skriver ut antabus åt dig får du ta prover å grejer så dom ser att du faktiskt klarar av att äta antabus.
    Sen pratar dom väl med dig om dina alkoholvanor, och skriver därefter ut ett recept om dom anser det är nödvändigt.
    Sen hämtar du på apoteket och tar 3 ggr/v.
    Så gick det till för sambon.

Kan råda dig att gå på AA möten också..

• Anonym

Anonym (Fundersam) skrev 2009-03-27 17:43:06 följande:

Det där visst jag om antabusen, men det är just frågan om man kan köpa det själv. Om inte, kan man då bara ringa till en läkare och säga att man har problem med alkoholen och sedan komma dit och få det utskrivet?
    Nej som sagt är det receptbelagt,det går alltså inte att bara köpa det på ica
  • Anonym
    Anonym (Fundersam) skrev 2009-03-28 19:18:00 följande:
    Har faktiskt hittat en del utländska siter som säljer antabus. Kan väl knappast vara olagligt att köpa, eller?
    Köp inte via nätet!!!!!!!

Träffa en läkare först...
  • Anonym
    Anonym (Fundersam) skrev 2009-03-28 21:15:08 följande:
    Varför?
    varför?? ja,vad tror du själv? Att beställa läkemedel via nätet är aldrig bra...du vet aldrig vad du får. Sedan så bör du träffa en läkare som skall undersöka dig om du kan ta antabus. Det påverkar hjärtat osv...
     Det är ingen alvdeon som du skall ta....
Svar på tråden Kan man köpa antabus?