Det här tycker jag är intressant! Ni som har barn med denna diagnos , kan ni beskriva hur de är? Min yngsta son har adhd och asperger. Min äldsta är 8 och jag har många gånger funderat på om han har något också men inte kunnat sätta fingret på vad. Han stämmer in på samtliga kriterier för diagnosen men eftersom jag bara har hans lillebror att jämföra med så vet jag knappt längre vad som är ett "normalt" beteende. En sak är iaf säker, han har alltid varit ett "svårt" barn att uppfostra. Han kan periodvis trotsa oerhört HEMMA och vara fruktansvärt jobbig och aggressiv. När allt går som HAN VILL OCH HAR TÄNKT så är det lugnt här hemma. Om han får den maten han vill ha, göra saker han tycker om, vara med sina kompisar om tillvaron ser ut så, så blir han lugnare.
Som liten var han först i kompisänget med att krypa, gå, få tänder, prata ja allt fysiskt har han alltid varit tidig med. Han slog andra barn när han var ett år fyllda , sprang alltid iväg så man var alltid tvungen att ha stenkoll. Idag har han lärt sej att behärska sej och uppföra sej borta men hemma kan han ibland vara fruktansvärd.
Just nu är han i en lugnare period och riktigt trevlig för det mesta! Han är väldigt social, bland de bästa i sitt fotbollslag, duktig och skärpt i skolan.
Det är bara här hemma som han kan få sina jätteutbrott och han är EXTREMT känslig för hunger och trötthet.
Men som sagt är han bara ett väldigt viljestarkt barn ? Jag har lagt så mycket energi på hans lillebror och där har det aldrig varit några tvivel så jag har inte haft ork att gå vidare med storebror.
Jag har läst boken "oflexibla, explosiva barn och jag älskar den boken! Tillämpar det tänket på mina söner. Min 8-åring är skärpt på så mycket men väldigt omogen beträffande att kunna vara rationell och behålla lugnet när han blir frustrerad och arg. Han är väldigt oflexibel och explosiv.
Pratar med andra föräldrar ibland och får höra att en del av dem har barn med liknande beteende ibland. Vet dock inte vad gränsen går för vad som är ett normalt trotsbeteende och vad som anses vara denna diagnos.
Tankar någon?