Cilmi skrev 2009-05-31 20:49:26 följande:
Vad skönt att höra att det finns fler med ODD-barn!! Jag har varit väldigt inaktiv här nu (trots att jag själv startade den här tråden), men det har varit massor med ansökan om vårdbidrag, möten och utredning med Bup osv. Just i dagsläget känner jag mig både lättad och förtvivlad. Utredningen på Bup har påvisat stark ODD hos sonen med ofta återkommande aggressionsutbrott och trots. Han har utöver det fått diagnosen ADD och det lutar även åt Asperger. Även Bup säger att han är 'svår' då han inte är ett 'klockrent fall' åt något håll (utom ODD:n). Han ligger klart över medel intelligensmässigt (tack & lov att nåt 'positivt' kom fram också) men utredningen har dragit ut så mkt på tiden... Nu i torsdags förra veckan tror jag att jag gick in i väggen totalt. Han vägrade gå till skolan och det slutade med att jag ringde och grät till chefen och sa som det var - samt att jag tänkte stanna hemma med honom tors+fre för att försöka få tag på Bup. Fick tag på Bup och fick toppenbemötande av vår psykolog som bokade in jour-läkare som vi fick träffa redan på fredagen. Det jag kände var att allt jag ville var att han skulle få sin medicin som både psykologen som gjort hans utredning och jag själv känner att han måste ha - jag kände att jag ORKADE bara inte vänta längre på att deras 'kvarnar' skulle mala på både en och två och tre veckor till. Det hela slutade med att jag satt med jourläkaren samt en jour-terapeut som konstaterade att jag är överbelastad och så sjukskrev som sonen från skolan 2 veckor och skrev intyg till FK så jag ska få föräldrapenning under den tiden - MEN hon påpekade också att hon skulle göra en sk oro-anmälan till Socialen på mig för att 'skynda på med avlastningen'... Där klämmer skon för mig... Jag känner mig SÅ stämplad som dålig mamma!!! Och jag blir så livrädd att dom ska bara gå in och 'ta' min son ifrån mig! Jag vet att jag är en bra mamma - och det får jag höra från alla håll - men det kändes så jobbigt ändå. Jag har ju varit i kontakt med Soc ang avlastning, men vi har avvaktat i väntan på att utredningen skulle bli klar på Bup - så eg har det inte varit frågan om att soc varit 'slöa' på något vis, utan vi hade lagt det på is då sonen kommer hamna under LSS (vilket innebär ett annat 'skrivbord' på soc). I vanliga fall har jag inga problem att klara av sonens nycker, bråk, trots och allt - men just dom senaste månaderna har varit ENORMT krävande pga andra omständigheter, bl.a vårdbidragsansökan som aldrig blir komplett då Bup aldrig tycks bli färdiga osv. Mycket saker som hängt över mig som gjort mig så himla stressad - samt varsel på jobbet osv (jag står näst på tur om det blir fler uppsägningar). Puh!!! Långt blev det.. Nåväl - sonen fick
iaf påbörja med Ritalin omgående och jag tycker mig märka en skillnad, men det kanske är tidigt att säga.. Hur har ni andra det med avlastning, vårdbidrag osv? Jag har ringt och uppdaterat min handläggare kontinuerligt då det dragit ut på tiden med Bup för det är ju deras intyg som saknas... Ska ringa i morgon igen och tala om hur saker ligger till. Känns jättejobbigt att behöva ringa jobbet i morgon och bli borta i 2 veckor också. Hur har ni gjort med arbete osv? Det är ju krävande med dessa barn och ibland blir man ju borta mer än 'vanligt'?
Du ska inte alls känna dig som en dålig mamma!!! Om du hade struntat i ditt barn, inte brytt dig om hur det gått för det i skolan och kanske hade slagit barnet när det inte lyder dig. Det är det som är en dålig förälder.
Men du gör ju massor

Kontaktar och jagar på bup, ber om stöd för att orka mer, stannar hemma från jobbet för att vara med sonen. Du är bäst, du gör allt för ditt barn