• Finastina30

hur länge får pappan vara hemma vid kejsarsnitt?

jag undrar om någon vet hur länge pappan brukar vara hemma vid kejsarsnitt? jag har hela tiden hört att han stannar hemma en månad eftersom man inte får bära tungt och kan ha svårt att resa sig och så.. men så pratade jag med försäkringskassan och de sa att pappan inte alls får vara hemma en månad längre (var 10 år sedan det var så...) utan två veckor som alla andra. är det sant eller brukar läkaren sjukskriva ändå??

• Svar på tråden hur länge får pappan vara hemma vid kejsarsnitt?
  • Alialiapan

10 dagar är regeln. Om läkaren sjukskriver så gäller ju annat men det är sällan de sjukskriver. Det är väldigt sällan man blir sjukskriven efter förlossning överhuvudtaget.

• AnneSophie
    Alialiapan skrev 2009-03-27 19:52:14 följande:
    10 dagar är regeln. Om läkaren sjukskriver så gäller ju annat men det är sällan de sjukskriver. Det är väldigt sällan man blir sjukskriven efter förlossning överhuvudtaget.
    Japps, instämmer med ovan. Har ett akut snitt och ett urakut snitt bakom mig och maken har bara fått sina 10 dagar, och detta trots att båda snittet hade väldigt jobbiga omständigheter och jag antagligen borde ha sjukskrivits. Och det hade kanske funkat om vi hade stått på oss, men vi hade annat att tänka på då.
    moderatorsvart
  • Finastina30

jaha det var ju pissigt.. hade räknat med att han skulle vara hemma 1 månad.. =( det verkar som de flesta fortfarande tror det är så det är... men det funkar väl då förhoppningsvis ändå.. glad att jag fått snitt iaf =)

• mandelblomma

fast jag måste säga att det i de allra flesta fall räcker!
    Efter 14 dagar är man rätt ok och vad behöver man egentligen lyfta som inte kan vänta tills pappan kommer från jobbet?
    När jag gjorde snitt nummer två hade jag en "½ åring hemma och inte ens det var några stora problem att fixa, man böt blöjoer på golvet, hon fick klättra upp i bilstolen till bilen själv etc.

• ploten

Jag åt värktabletter i fyra veckor för att överhuvudtaget klara av att vara uppe. Min man var hemma de två första veckorna (=10 pappadagar). Tredje veckan bodde jag hos mina föräldrar med bebisen, och fjärde veckan bodde svärmor hemma hos oss. Detta var helt nödvändigt för att jag skulle klara mig och bebisen. Efter fjärde veckan tog min man semester i fyra veckor, och sedan gick det ju bättre att klara sig själv.

Utifrån denna erfarenhet tycker jag att det är helt sjukt att man som regel inte blir sjukskriven efter snitt - det blir man ju efter en blindtarmsoperation t ex (och min man blev en gång sjukskriven i två veckor pga en stukad fot!). Om man blev sjukskriven t ex i två veckor kunde ju mannen först ta ut vanlig föräldraledighet och därefter ta sina pappadagar, så man åtminstone får en månad tillsammans.

• Petra med små

ska du göra ett planerat snitt kanske ni kan fixa lite semester efter de 10 pappadagarna?

• En liten krigare

Vi har gjort så att först så tar min sambo de 10 pappadagarna och sedan två veckor semester det känns skönt att veta att han är hemma 4 veckor iallafall. På onsdag är det dax

• mandelblomma
    ploten skrev 2009-03-28 12:36:01 följande:
    Jag åt värktabletter i fyra veckor för att överhuvudtaget klara av att vara uppe. Min man var hemma de två första veckorna (=10 pappadagar). Tredje veckan bodde jag hos mina föräldrar med bebisen, och fjärde veckan bodde svärmor hemma hos oss. Detta var helt nödvändigt för att jag skulle klara mig och bebisen. Efter fjärde veckan tog min man semester i fyra veckor, och sedan gick det ju bättre att klara sig själv.Utifrån denna erfarenhet tycker jag att det är helt sjukt att man som regel inte blir sjukskriven efter snitt - det blir man ju efter en blindtarmsoperation t ex (och min man blev en gång sjukskriven i två veckor pga en stukad fot!). Om man blev sjukskriven t ex i två veckor kunde ju mannen först ta ut vanlig föräldraledighet och därefter ta sina pappadagar, så man åtminstone får en månad tillsammans.
    fast det du berättat hör ju ändå till ovanligheten, ska man då utifrån det sjuksriva alla snitt per automatik när majoriteten av snittmammor mår lika bra som de som fött vagin alt...som såklart också kan må dpligt.
    Man bör självklart bli sjuksriven OM man är dålig efter ett snitt eller en vaginal förlossning, men varför annars?
  • gavagai

Kanske inte exakt vad ni frågade efter, men om man är så sjuk att man inte klarar av sitt ordinarie arbete så har man rätt till sjukskrivning. FK har ju inte rätt att välja vem som ska vara hemma med barnet. I vårt fall tog t.ex. pappan de första månaderna föräldraledigt. Så om man bestämmer att det är pappan som är föräldraledig så har ju du rätt att vara hemma sjukskriven så länge du inte klarar av ditt jobb.

• Sommarbarn 2007

Med första barnet vet jag inte riktigt. Man får ju lyfta barnet och andra saker bör kunna vänta om du inte bor på tre trappor utan hiss för då kan man ju bli lite isolerad. Med andra barnet har vi gjort så att han tar f-ledighet med barn nr 2 och jag tar semester. annars hade vi haft barn nr 1 hemma och tagit ut f-ledighet för henne. Men det är ju individuellt som nån skrev tidigare, alla har ju inte jätteont.

Svar på tråden hur länge får pappan vara hemma vid kejsarsnitt?