• LindaAC

Era bästa tips mot förstoppning :)

Jag är totalt förstoppad!!! Kommer inte ihåg när jag gjorde nr 2 på toa sist... Äter Hemofer järntabletter 4 st om dagen för mitt låga blodvärde och försöker hålla igång magen med katrinplommon och torkade aprikoser men det är tvärstopp :s

Snälla dela med er av era tips mot detta, man blir ju galen!

• Svar på tråden Era bästa tips mot förstoppning :)
  • Bebisfixerad

på ica kan man köpa bluthsaft vet inte riktigt om ja stavar rätt-- de är väldigt nyttigt å jätte bra mot bra dåligt blodvärde samt riktigt med järn :) kosstar runt hundra lappen å räcker länge..
    sen ät mkt fiberrikt bröd :)

• Ailie

kaffe med mjölk på tom mage på morgonen, typ 2-3 koppar då brukar det sätta fart här iaf! :)

♥ Axel å bebis ♥
  • Jonkis

Jag själv har "krångelmage" från o till. Nu pga min graviditet. Så det som vanligen håller igång min mage är kaffe, vilket jag inte dricker nu...

Det jag gör nu är att jag äter ca 3-5 msk krossade/hela linfrön i filen på morgonen, dricker mycket vatten, uppemot 2 l/dag. När det sedan ÄNTLIGEN är dags sitter jag med fötterna "högt" på toan. Dvs. sätter upp fötterna på toa-papperskorgen. Detta gör att det "går lättare" att både trycka på och få ut det...

All lycka till! Vet det är hemskt med hård mage... kram J

• THK

Kiwi på fastande mage varje morgon !

• turpis

I det läge du är nu skulle jag använda microlax från apoteket -som ett minilavemang, funkar superbra. Inte obehagligt på något sätt. Ser ingen anledning att vänta på att magen kommer igång av sig själv!

Sen skulle jag fortsätta med alla andra mattips: linfrö, katrinplommon, mycket vätska, kiwi på fastande mage, päron etc. Sitta på huk innan du går på toa är bra också (eller som jonkis skriver, ha något under fötterna när du går på toa -toapappersrullar brukar alltid finnas till hands)!

Själv äter jag havregryndsgröt som jag kokar med bitar av katrinplommon i varje morgon. Jag har linfrö och lite rapsolja (annan smakneutral olja funkar också) i, håller min mage "i form".

• minjalin

Prova att lägg 1-2 msk loppfrön i ett glas vatten 1-2 timmar och drick varje dag. Ska ha laxerande verkan. Jag håller på att testa det för jag är väldigt hård i magen och känns som att det börjar mjukas upp lite nu :)

• Ankissen

Krossad ananas är ju oxå jättebra mot förstoppningstendenser. Det får man ju i filen på bb när bebis kommit ut!

• kobra

ja jag säger det igen..börja ät loppfrön

• Tussiluskan

Järntabletter är ingen höjdare, de körde jag med i månader när jag var gravid. Jag var förstoppad och ändå gick värdena inte upp ordentligt. Jag provade till sist Blutsaft från hälsokostaffären (och välsorterade livsmedelsbutiker) och mitt blodvärde var som en blodgivares efter bara några dagar! Kanonbra, med andra ord, och jag slapp alla biverkningar såsom förstoppning.

Det är också bra att äta typ en halv deciliter linfrö i sin frukost fil eller youghurt varje dag och dessutom fullkornsbröd och rejält med vatten. Plommonpuré från affären också bra.

Om det gått mer än en vecka är det bra att använda microlax från apoteket - någon vätska man sprutar upp i rumpan och fem minuter senare så kommer det ut! Skit-bra!

• Doriath

Jag sket också kanonkulor när jag var gravid. Endast hårt bröd, minska på osten och dricka mycket vatten. Äta flingor med mycket fibrer och äta mat med typ bönor och sånt. Det gjorde susen faktiskt.

Svar på tråden Era bästa tips mot förstoppning :)