• Gnagarn

Trallvirke vilken dimension?

Ska bygga en altan hade jag tänkt mig och undrar nu vilken dimension på trallvirket man skall/bör ha? Antar att det inte får vara för klent då det kan svikta. Vad säger ni som kan/har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Trallvirke vilken dimension?
  • Sarge

Pappa G skrev 2009-03-28 10:56:51 följande:

Rekommenderar 28x120 på CC60 för bra stabilitet.
    Lånar tråden lite:

Om man kör 1" 4 på virket...vad är lämpligt till själva stommen ? 2" 4 ?
  • Pappa G
    Sarge skrev 2009-03-28 11:50:35 följande:
    Pappa G skrev 2009-03-28 10:56:51 följande: Lånar tråden lite: Om man kör 1" 4 på virket...vad är lämpligt till själva stommen ? 2" 4 ?
    Det beror ju på konstruktionen och avstånd m.m.
    Mer info behövs för svar på det.
    45x95 (2"x4") är normalt för klent.
  • Fyrbarnsmorsa

Behöver nog ha 2"5 som reglar.Sen är det snyggare tycker jag med 28x120 annars funkar ju även 22x90

• Gnagarn

28 x 120 inhandlat. Nu fattas bara reglar, balkskor och gjutrör så ska altanen sättas ihop när det blir lite mer vår i luften (och marken). 50% på trallvirke så då gälelr det att passa på..

• Tristanya
    Gnagarn skrev 2009-03-29 00:09:16 följande:
    28 x 120 inhandlat. Nu fattas bara reglar, balkskor och gjutrör så ska altanen sättas ihop när det blir lite mer vår i luften (och marken). 50% på trallvirke så då gälelr det att passa på..
    var du på k-rauta eller? jobbar där o vi har det det priset tills idag!
  • Pappa G
    Gnagarn skrev 2009-03-29 00:09:16 följande:
    Se till att hålla trallvirket blött hela tiden (vattna vid behov) så att det inte slår sig..
  • Gnagarn
    Tristanya skrev 2009-03-29 08:34:16 följande:
    var du på k-rauta eller? jobbar där o vi har det det priset tills idag!
    Nope, Var på Bauhaus som har lagt sig under er (K-rauta) och fotat deras prisskylt. Åkte sen till Hornbach som har prisgaranti och visade Bauhaus låga pris så att de fick lägga sig under dem. Blev då 6,2o kr per löpmeter vilket kan betecknas som ganska hyffsat va?
  • Tristanya
    Gnagarn skrev 2009-03-29 22:19:53 följande:
    Nope, Var på Bauhaus som har lagt sig under er (K-rauta) och fotat deras prisskylt. Åkte sen till Hornbach som har prisgaranti och visade Bauhaus låga pris så att de fick lägga sig under dem. Blev då 6,2o kr per löpmeter vilket kan betecknas som ganska hyffsat va?
    hehe mmm vi märkte att bauhaus la sig under oss.. men förmodligen har dom tänkt ha en kampanj, men när dom såg vårat pris sä'nkte dom sig till under oss..gäller ju att ha en hel del virke hemma för sådana pris!
    fick sen veta att byggmax tror jag det var sänkte sitt pris i fredags till ännu billigare.
    trallpris-krig
Svar på tråden Trallvirke vilken dimension?