Vad skulle DU som ammar gjort i mitt ställe?? (medicin)
Var hos läkaren igår och fick ett recept på "tetralysal" som är mot acne bl.a. Jag har jättemycket finnar på rygg och överarmar antagligen ett resultat av hormonexplosionerna efter graviditet, förlossning och allt därtill. Jag tycker det är jättejobbigt för det kliar hela tiden, och när jag kliar så kliar jag hål på alla jättefinnar och det kommer var och blod på alla kläder. Det är så äckligt och jag känner mej aldrig fräsch! Hade varit skönt om jag kunde bli kvitt dem till sommaren så man vågade sej ut i linnen och dylikt sommarvärmen.
Men nu till mitt dilemma.
Läkaren vet om att jag har en 2 månaders son som jag ammar och han gick iväg och slog upp i sina läkarböcker för att kolla om det fanns nån medicin som gick att ta vid amning. Och han sa att i deras läkarböcker stod det att "tetralysal" var bevisat att det går ut i mjölken MEN att det är HELT osannolikt att det har någon påverkan på barnet.
BRA tänkte jag och hämtade ut det på apoteket direkt. Sen när jag läste bipacksedeln så står det såhär: "AMNING: Går över i modersmjölk men påverkar troligen inte barn som ammas. Rådgör dock med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Tetralysal under amning."
Kan ju tillägga att jag fått recept så att jag ska kunna äta det i nästan 6 månader. Räknas det som "tillfälligt bruk"??
Usch, känner mej så osäker även fast jag har rådfrågat min läkare.
Hur skulle ni göra? Jag vill ju ha bort dessa finnarna för jag mår jättedåligt av dem, MEN inget går före min son. Han är viktigast och jag vill inte riskera nått.
Vill bara höra om ni tycker min oro är helt obefogad eller om ni också skulle tvekat!
Ett alternativ är att vänta tills jag ammat klart Agaton, vilket jag tror blir i sommar nån gång.
HJÄLP! HUR SKULLE DU GJORT!!!