• flowerLowa

Vad skulle DU som ammar gjort i mitt ställe?? (medicin)

Var hos läkaren igår och fick ett recept på "tetralysal" som är mot acne bl.a. Jag har jättemycket finnar på rygg och överarmar antagligen ett resultat av hormonexplosionerna efter graviditet, förlossning och allt därtill. Jag tycker det är jättejobbigt för det kliar hela tiden, och när jag kliar så kliar jag hål på alla jättefinnar och det kommer var och blod på alla kläder. Det är så äckligt och jag känner mej aldrig fräsch! Hade varit skönt om jag kunde bli kvitt dem till sommaren så man vågade sej ut i linnen och dylikt sommarvärmen.

Men nu till mitt dilemma.
    Läkaren vet om att jag har en 2 månaders son som jag ammar och han gick iväg och slog upp i sina läkarböcker för att kolla om det fanns nån medicin som gick att ta vid amning. Och han sa att i deras läkarböcker stod det att "tetralysal" var bevisat att det går ut i mjölken MEN att det är HELT osannolikt att det har någon påverkan på barnet.
    BRA tänkte jag och hämtade ut det på apoteket direkt. Sen när jag läste bipacksedeln så står det såhär: "AMNING: Går över i modersmjölk men påverkar troligen inte barn som ammas. Rådgör dock med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Tetralysal under amning."

Kan ju tillägga att jag fått recept så att jag ska kunna äta det i nästan 6 månader. Räknas det som "tillfälligt bruk"??

Usch, känner mej så osäker även fast jag har rådfrågat min läkare.

Hur skulle ni göra? Jag vill ju ha bort dessa finnarna för jag mår jättedåligt av dem, MEN inget går före min son. Han är viktigast och jag vill inte riskera nått.

Vill bara höra om ni tycker min oro är helt obefogad eller om ni också skulle tvekat!

Ett alternativ är att vänta tills jag ammat klart Agaton, vilket jag tror blir i sommar nån gång.

HJÄLP! HUR SKULLE DU GJORT!!!

(¯`°?.¸♥ ~Älskade AGATON 2009-01-20~♥¸.?°´¯)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad skulle DU som ammar gjort i mitt ställe?? (medicin)
  • VulgusProfanum

Jag var tvungen att kika i fass och om man tittar på fass för förskrivare så rekommenderas inte att man fortsätter med amning under den tid man äter tabletterna.
    Tetracykliner utsöndras i bröstmjölken och det finns en risk för att det påverkar bl.a. barnets tänder.

Så jag skulle inte amma samtidigt som jag åt Tetralysal.
    Och 6 månader räknas inte som ett tillfälligt bruk. Det är en långtidsbehandling.

Var läkaren fullt på det klara med att du ammade?

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3&UserTypeID=0

Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • Saskia

Jag skulle vänta med medicinen för säkerhets skull tror jag.

• Astarte

För mig beror det på hur länge jag tänkt amma. Hade jag tänkt göra det i tre månader hade jag väntat, om jag tänkte hålla på ett par år skulle jag ta dem.

• VulgusProfanum

Å andra sidan är det ett kat II läkemedel och enligt den definitionen så passerar det över till bröstmjölken men det är osannorlikt att barnet påverkas om det rör sig om normala doser.
    Jag blir faktiskt osäker {#lang_emotions_undecided}

Det jag vet med säkerhet är att man inte skriver ut tetracykliner till barn just därför att det lagras i skelett och tänder. Man ger det heller inte till gravida kvinnor annat än i tidig graviditet och utifrån starka indikationer.

Det bästa du kan göra är att kontakta den läkare som skrev ut medicinen och berätta att du är orolig och

Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • Maggis

Om amningen känns som det viktigaste så hade nog jag väntat med att behandla. 6 månader är långtidsbruk och tetracykliner hade jag inte velat utsätta mitt barn för "i onödan". Troligen inte är just det. Man vet inte säkert men risken finns; om än relativt liten. Att det utsöndras i mjölken råder det ju ingen tvekan om.

Själv tvingades jag ta immunnedsättande medicin efter båda förlossningarna och det var jobbigt eftersom jag tvingades sluta amma. Men där fanns inget val; hade jag avstått medicin hade jag blivit riktigt sjuk. Så jag kan, på sätt och vis, förstå ditt dilemma. Så jag hoppas du kommer fram till ett beslut som känns bra.

//Maggis
  • lövet2

Nej, jag skulle nog inte våga lita på läkaren i det fallet. I stället skulle jag troligen uppsöka en annan läkare och rådfråga honom/henne, och så eventuellt börja ta medicinen när jag gått över från helamning till delamning.

All life is important to me!
  • Pyris

Skulle nog försöka få tag på en annan läkare eller kontakta läkaren igen innan jag påbörjade medicinen.

Annars om det nu var så hade jag klart fått överväga om finnarna verkligen var så jobbiga eller om amningen känns extremt viktig.

Hade jag verkligen haft ont av finnarna så hade jag nog ätit medicinen.

• flowerLowa

tack för alla svar! jag är jätteosäker! känner att jag verkligen vill bli av med finnarna, men inget är ju viktigare än min lilla son! och jag skulle alddrig förlåta mej själv om något händer med honom, som jag skulle kunna klandra mej själv för...

kan ju tilägga att ja delammar. han får ca 1-2 mål/dygn med ersättning... men har ju tänkt delamma så länge vi tycker det är mysigt, och så länge han äter nattmål...

svåååårt... just nu lutar det nog åt att jag väntar med medicinen...

tack för allt besvär med att söka i fass... snälla ni!!

• flowerLowa

läste länken i det första inlägget, och har nu bestämt mej för att vänta!! vågar inte ta risken, min sons hälsa går helt klart föe min egen!!! finnar kan jag leva med!!!

• Astarte

Det finns ju också en sjukvårdsrådgivning speciellt för medicin. Om du ringer 1177 kan de koppla dig. Då får du ju ytterliga ett utlåtande, om besvären skulle bli alltför svåra att leva med.

• FiaiMalmö

Jag är så orolig av mig att jag inte hade vågat chansa. Det bästa är väl att vänta något halvår tills du bara delammar. Jag hade nog väntat tills jag inte ammar alls...

• Tyche82

Jag skulle kolla på janusinfo och jag hade definitivt skaffat ett andra utlåtande.

♥ I 050520 ♥ E 070307 ♥
  • redneck girl

jag hade nog väntat tills jag slutat amma.har du alltid haft finnar? eller kom dom i samband med grav?

• redneck girl

min mamma fick acne efter hon fick mig.inga finnar alls före.kanske därför jag är ensm barn....

• hallooj

Min flicka går före allt annat, även mig själv. Speciellt när det kommer till vår hälsa. Skulle inte riskera en sån sak.

• Hervor 1

Var det en hudläkare som skrev ut läkemedlet? Om inte, så hör med en sådan. De är kanske mer bekanta med läkemedlet än vad en distriktsläkare (VCläkare) är och kan kanske därför ge dig råd (eller recept på annat läkemedel?). Jag hade hursomhelst inte tagit läkemedlet innan jag visste säkert, särskilt inte som det är tänkt att du skall använda det under såpass lång tid.

Svar på tråden Vad skulle DU som ammar gjort i mitt ställe?? (medicin)