• vackra magnolia

Beroende av nässpray?!

Jag började ta nässpray när min pollenallergi kom (tidigt i somras)
    Nu kan jag inte sluta!!! Jag kan omöjligt sova då...
    Jag var på kontroll hos barnmorskan idag, men glömde fråga...
    Vet någon hur man tar sig ur det???

• Svar på tråden Beroende av nässpray?!
  • KarinN80

Min nästäppa försvann med engång när sonen var född, innan dess kunde jag inte sova utan nässpray... Vet att man inte ska använda så länge men vad gör man, man vill ju sova....

• PicaGirl

Ja, det vet jag.... Jag jobbars om sjuksköterska på en öron- näs- och halsmottagning och träffar MÅNGA i din situation.... Tyvärr är det inga upplyftande ord jag kommer med...

Är det Nezeril/Otrivin/Nasin eller liknande förkylningsspray du använder eller är det kortisonspray? Det är lite skillnad. Mina följande råd/ord gäller "fökylningsspray".

Det är ett helvete, men det går! Genom att använda näsdroppar länge vänjer slemhinan sig vid det och svullnar igen lättare när sprayets effekt avtar. Därav har du ett ökat behov av nässpray.

Det gäller att bara sluta och förbereda sig på ett par mycket jobbiga nätter innan slemhinnan börjar normalisera sig. Ju längre tid man använt/missbrukat sprayet desto längre avvänjninstid.

Du kan också börja använda kortisonspray under avvänjningen som en lindring. Det är dock inte alltid som man känner sig hjälpt av den. Sköljning med vanlig koksaltlösning i näsan är också ett tips på lite lindring.

När du väl kommit från sprayet kan du aldrig använda det igen. Slemhinnan minns och du får ett lika jobbigt helvete nästa gång, även om du inte använder det så länge....

Som sagt inga upplyftande ord, men det går att ta sig från det!

/PicaGirl

• tufs

Jag har samma problem. Har använt nässpray nu i 8 månader men fick för ett tag sen spray m. kortison i som jag inte tycker hjälper alls så jag fortsätter med Otrivin annars kan jag inte sova Hoppas att besvären försvinner när bebisen kommit ut Bf+2 idag

• Violerna

PicaGirl: Intressant! Jag är också en "missbrukare" nämligen... Men det känns som om jag skiter fullständigt i hur det blir "sen" - jag bara måste få sova om nätterna "nu"!!! Så jag har köpt nässpray för BARN, blir det "mindre skada" då / går det fortare att bli "fri", eller spelar det ingen roll alls? (Så sprayar jag bara ett sprut i varje näsborre vid läggdags ..!) /Viola.

• Ankissen

Jag blir så fruktansvärt täppt när jag blir förkyld och jag brukar avvänja mig på följande sätt: Jag väljer ut en näsborre som får vara täppt och en som får vara nässprayad. Så fortsätter jag med att bara spraya i en borre tills den andra är "läkt". Då är det bara att sluta, för då har man ju en naturligt fri näsborre att andas igenom. Den andra kommer snart efter!

• bängolle

håller med pica. har själv varit med om exakt det hon beskriver.

• vackra magnolia

Tack PicaGirl för en utförlig förklaring! Jag misstänkte att det var så som du skrev...
    Jag ska samla mod och ta tag i det...

Kanske provar jag Ankissens tips med en närsborre i taget, låter som om man kan sova och äta i alla fall :)

Tack igen!

• emmasa

Har också blivit beroende och köper därför spray för barn för jag inbillar mig att det är vänligare mot näsan. Skitjobbigt, men som sagt var, måste sova.

• Tesan81

tror ni man kommer ifrån de efter förlossningen? har varit beroende sedan i påskas

• Violerna

Jag hade samma problem under min förra graviditet och "missbrukade" även då nässpray under alldeles för lång tid... Men efter förlossningen var det bara borta!! Inga behov av nässpary och heller inga problem med "avvänjningen" av sprayen heller.

*lycka till* /Viola.

Svar på tråden Beroende av nässpray?!