• Viva

    Spolning av äggledarna ökar chansen att bli gravid!

    Jag hade inte blivit gravid på 11 månader då vi i slutet av utredningen gjorde en spolning av äggledarna. Därefter blev det BINGO direkt, gravid på fösta ÄL efteråt! Jag frågade läkaren efteråt om spolning kan öka chansen att bli gravid och han sa: "javisst, ibland kan det sitta något skräp i äggledarna som hindrar ägget". Antar att det var det som var felet på mig. Jag tycker att det är konstigt att spolning inte görs tidigare i en utredning om man vet att det ökar chansen att bli gravid. Någon annan som har hört något liknande?

  • Svar på tråden Spolning av äggledarna ökar chansen att bli gravid!
  • Emmiez

    Hmm, det ska jag ta upp med min gynekolog på måndag, så får vi se om det kanske kan hjälpa mig med

    Kul att du blev gravid

  • Finta

    Oj....det har jag inte hört! Ja, konstigt att man inte får göra det tidigare då!

  • Piffi

    Viva. vill du berätta om hur det gick till att spola dem?
    Vet du om skräpet kan hamna där när som helst, eller brukar det "sitta där från början"?

  • marisen

    Min mamma gjorde en spolning för 29 år sen, månaden innan jag blev till.
    Den 9 februari gjorde jag en spolning och den 8 mars blev jag gravid efter 14 månaders försök och är nu i vecka 12. Man kan ju undra om det är ärftligt eller bara slumpen!!!

  • våfflan

    Otrolig coolt! Jag gjorde min första spolning någonsin den 4/5 (bim 20/5) Har inte blivit gravid på 18 år (har en 17-åring) troligtvis pga efterverkningar av klamydia. Jag har hört flera liknande historier om spolning och det verkar väl rätt logiskt att "skräpet" sköljs bort, även om man kanske inte ska hoppas alltför mycket. Grattis till dig!!!

  • våfflan

    Jag kan inte räkna, inte blivit gravid på 16 år menar jag eftersom barnet är 17, men det fattade ni säkert.
    Ursäkta!

  • Viva

    Piffi, spolningen gick till så att läkaren spolade in koksaltlösning via livmodern. På ultraljud kunde vi se att vätskan flödade genom äggledarna. Det var inte stopp där och allt såg bra ut, men det verkar som den rensköljningen gjorde susen. Visst kan det varit slumpen, men eftersom läkaren uttryckligen sa att det kan underlätta en graviditet så tror jag spolningen var förklaringen :)

  • Piffi

    Så det är inget komplicerat ingrepp då?
    Vad menar du med slutet av utredningen? Vad hade de kollat innan de gjorde detta?
    Jag har inte hunnit så långt ännu, bara tagit några blodprov i samband med äl och mens. Nu blir jag förstås nyfiken på hur långt fram en spolning kan ligga för mig.

  • Viva

    Piffi, det var inget komplicerat ingrepp - ingen operation - jag var vaken hela tiden och min man stod bredvid. Detta var sista proceduren i vår utredning, vi hade gjort allt: Blodprov, hormonprov, ultraljud, spermaprov och gud vet vad. Allt var bra som sagt. Enligt gyn återstod nu IVF för oss, om jag inte blivit gravid dvs.

  • Piffi

    Tack Viva för att du svarar på mina frågor. Grattis förresten till graviditeten!
    Det är ju lite konstigt att de inte spolar äggledarna lite tidigare i processen då om det är så enkelt. Jag får väl nämna det för min gynekolog. Inte för att jag tror att det spelar någon roll, men ändå...
    Lycka till!
    Kram Piffi

  • Fommpen

    Jag fattar inte riktigt, hade ni genomgått en utredning i 11 månader, eller hade ni försökt 11 månader totalt?
    Man ska väl ha försökt min minst 1 år innan man ens får ställa sig i kö?!
    Kan man spola äggledarna även om man inte gör en utredning under tiden?

  • Anna73

    Hejsan!!
    Jag ska nu när jag får nästa mens ringa och få en tid till äggledarröntgen. Tyckte det gick fort var i förra vecka och pratade med läkaren, min man ska lämna sitt prov den 2:e juni. Jag hörde att det som du säger Viva att det ska ta lång tid men för vår del går det fort!!!

    Hoppas vi har lika stor tur som ni!!

    Kramizar Anna

  • Mika

    så olika läkarna gör...

    jag fick remiss på spolning av äggledarna av min gynekolog samtidig som hon remiterade mig til fertilitetskliniken på KS...hon sa att det var bra att göra det medan jag väntar på att få komma in på KS (kunde ta lång tid ) och hon hade många erfarenheter av graviditeter efter spolning... så STÅ PÅ ER:::

  • emmalisa

    När jag nämnde att jag ville försöka bli gravid och förklarade att jag hade en äggstock som ihopsnörad, erbjöd min gynekolog direkt en spolning av äggstockarna. Det är tydligen väldigt bra prognos på att bli gravid direkt genom den metoden!

  • Viva

    Bara förtydligande för Fommpen, min gyn (som är superbra) sa att är man närmare 35 skall man inte vänta ett år, hon rådde oss att söka utredning efter 6 mån vilket vi gjorde. Utredningen började i nov. på St Görans och var klar i feb. Då de inte hittade något fel sa de att den sista kollen man kan göra är en spolning, men att det ändå inte spelade någon roll för om de inte hittat något fel så återstår ju ändå bara ifv. Hittar de fel vid spolning så är det samma sak = ivf. Vi valde spolning ändå, bättre göra det jobbiga direkt än att för alltid vara ovetande, tänkte jag.

  • Bonu

    Hej.
    Vi försökt i 1 år och 10 mån. Haft 3 hormonstimuleringar (utan resultat) och nu ska jag genomspolas i äggledarna imorgon. Jag har ägglossning och regelbundna mens. Hoppas på det bästa...

Svar på tråden Spolning av äggledarna ökar chansen att bli gravid!