• Silverkatten06

Ta bort födelsemärke

Har ett födelsemärke som jag borde kolla upp/ta bort eftersom det växer, men vågar inte riktigt. Tycker det verkar lite läskigt att se dem skära i mig.

Hur går det egentligen till när man tar bort ett födelsemärke? Är det lokalbedövning? Hur djupt skär de? Måste man sy? Gör det mycket ont?
    Man är inte dum i huvudet bara för att man är kort
  • Svar på tråden Ta bort födelsemärke
  • Tant Tingeling

Jag har tagit bort 2 st, och det var inte alls några problem. Jag tog bort dem genom att skära.

Man kan ta bort med laser (oftast privatklinik) eller genom att operera bort det. Om man gör det genom operation så bedövar läkaren och sedan skär han bort födelsemärket med någon millimeter runt om. Såret är inte så djupt, några millimeter bara. Såret sys sedan med något stygn, ca 1 per centimeter. Det gör inte så ont, som ett vanligt sår ungefär.

Jag tycker inte att du ska oroa dig, dessutom så behöver man ju inte titta om man inte vill. .. Lycka till =)

• Silverkatten06

Tack för svar! Känns lite lugnare nu, men ändå läskigt Får väl blunda och tänka på nåt trevligare...

• Elli47

Jag har tagit bort en del hos en privatläkare, han brände bort med laser, gör inte alls ont och går fort!

• Smurflovve

jag tog bort mitt i vintras! Var jätte nervös för den satt på sidan av hakan. Jag tog bort den på VC, en läkare tog lokabedövning (som ej gjorde ont) sedan väntade en stund så att den hann verka...Sedan tog en sådandär rund skalpell och tryckte, kände inget bara ett tryck, sedan kände jag att blod rann. Sedan klippte han lite och sedan sydde han 3 stygn...Gick bra och helt smärtfritt... nu är det ett litet ärr istället för mitt födelsemärke...lycka till och du bprde absolut kolla upp det.

• kalmarlängtar

har tagit bort två på hakan å jag var skit nervös mest över att få bedövningssprutan men sen var det lugnt när den väl var lagd. blundade hela tiden så jag slapp se för verktyg de använde rakt över ögonen på mig.
    fick sy några stygn å nu snart tre veckor efter så har de läkt jätte fint å jag tror knappt att man ser ärren sen.
    de skickade mina till labbet å fick svar igår om att det inte var nått allvarligt i dom. var helt normala leverfläckar.

tycker att du ska gå till en läkare å sedan prata igenom allt hur de går till väga å sedan ta med en vän som kan hålla lite sällskap när det tar bort dem.
    sedan tror jag inte att det kan vara nått farligt i dom men upptäcker dom nått så finns det ju hjälp att få

lycka till..

kram

• Silverkatten06

Tack för era uppmuntrande svar. Laser låter ju mindre läskigt. Görs det bara hos privatläkare?

• Elli47
    Silverkatten06 skrev 2009-03-28 20:30:55 följande:
    Tack för era uppmuntrande svar. Laser låter ju mindre läskigt. Görs det bara hos privatläkare?
    Ingen aning men eftersom jag går hos den här privatläkaren vartannat år pga jag behöver friskintyg i mitt jobb så passar jag på att ta bort lite "prickar" också.
  • trisha

Jag har tagit bort ett födelsemärke på ryggen. Fick lokalbedövning och sedan skar han bort det, det gick snabbt. Men han råkade skära lite för djupt där bedövningen inte riktigt hade tagit så det ilade till lite. Han som gjorde det sa att ärret inte skulle bli stort, men det är större än födelsemärket . Nåväl det gick iallafall bra.

• Tidvis

Jag har tagit väck på låret. Lokalbedövning, sen skar han bort det och sydde. Har nu ett ganska fult ärr men det är mitt eget fel. Man ska ju inte klia, men jag vaknade en natt av att jag rev som bara den. Men det var ingen fara att ta väck det iaf

• Bonanza

Jag har tagit bort ett på armen, ett i pannan och ett på näsan. Och det var bara det på näsan som var obehagligt att ta bort. Och det var för att jag hörde (och kände) kniven skrapa mot näsbenet, och blodet rann längs med kinden nedanför ögat. Men de andra hade jag inga problem med att skära bort.

Svar på tråden Ta bort födelsemärke