• Prinsen Theo

Känner inga sparkar längre... :/

Hej alla.

Är i vecka 25 nu, och har förstått att man nu ska känna sin bebis lite varje dag. Han har sparkat helt galet mycket innan, jag kände hans sparkar redan vecka 15, och sista månaden har hela magen gungat till flera, flera gånger per dag av hans rörelser.

För tre dagar sedan sparkade han rätt mycket på blåsan, det har han aldrig gjort förut. Samma dag var jag hos barnmorskan och lyssnade på hans hjärtljud, allt var ok.

Men sedan dess har jag inte känt av något, förutom i förrgår då jag liksom kände en spark nedåt, inåt.

Kan bebisen bara "försvinna" inåt magen och ligga och sparka inåt utan att jag känner ett dugg även fast jag brukar känna honom så himla tydligt innan? Är det därför jag kände att han sparkade mot blåsan?

Är heltidssjukskriven pga graviditeten och ägnar varje vaken sekund till att vänta på att han ska börja sparka igen, blir helt förstörd av det här... Är jag löjlig som är orolig? Någon som upplevt samma sak?

• Svar på tråden Känner inga sparkar längre... :/
  • MizzPiggy

puffa o putta lite på magen , reta han så han kmr igång se om du får en reaktion, annars kan de va så att livmodern hamnat i frammvägg o de dövar ju känslan av sparkar etc.. men känner du inget ändå sen skulle jag iaf springa direkt till bm för o va på säkra sidan.. men de e säkert ingen fara,.
    lycka till

• Marline

För mig hände samma sak och då såg de på UL att han låg med rumpan utåt och sparkade inåt, så därför kände jag inget. Försök putta till lite så att h*n kanske vänder på sig, eller drick kallt vatten och ät något surt så kanske sparkarna kommer igång. Annars bör du kanske åka in och kolla så du slipper oroa dig. Det gjorde, som sagt, jag.

• Bombus

Ja drick ett stort glas iskallt vatten, vissa reagerar på det me =) lägg dej på rygg och buffa å tryck =) Efter v 27 ,28 ska man i regel känna barnet varje dag 2 tim i snitt, nu är d jättevanligt att bebisen kan ligga och sparka i ryggen och det känner man inte, jag går in i v 25 imorgon och känner inte alltid av min lill* har känt sparkar sen v 14 =)
    Prova lite och ring bm om du inte får någon respons, lycka till!!

• Jessa6

Testa lite huskurer som de säger här upp men annars åk in till förlossningen. Man ska verkligen ta det på allvar och jag vill inte skrämma dig men min syster slutade också känna sparkar och åkte in och bebisen var död i v 40. Men för att vara på säkra sidan så kolla upp det så du slipper oroa sig.

• ronn
    MizzPiggy skrev 2009-03-29 12:39:45 följande:
    puffa o putta lite på magen , reta han så han kmr igång se om du får en reaktion, annars kan de va så att livmodern hamnat i frammvägg o de dövar ju känslan av sparkar etc.. men känner du inget ändå sen skulle jag iaf springa direkt till bm för o va på säkra sidan.. men de e säkert ingen fara,.lycka till
    Men livmodern kan väl inte flytta sig?
    Menar du inte moderkakan?
  • Glasängel

Det där hände mig för en vecka sedan. Jag var i v.25 då. Det är en mycket lugn bebis o jag har inte alls känt lika tydliga rörelser/sparkar som med mitt första barn. Denna gång har jag moderkakan i framvägg (hade inte det förra gången). Ringde in på sjukvårdsrådgivningen när jag inte känt bebisen på 1-1½ dygn. Då fick jag komma in på bedömning. Allt så bara bra ut o bebis låg o sparkade men jag kände det bara inte. Den låg som i "vagga".
    Åk in o kolla så slipper du oroa dig. Lycka till!

• patti87

är det inte försns vecka 28 som man ska känna bebisen varje dag?

• Solisrosis

men moderkakan kan inte flytta sig från bakväggen till framväggen? däremot kan moderkakan klättra uppåt om den legat långt ner.

TS:
    drick kallt vatten, buffa på magen. var inte orolig, sjung så kanske han reagerar! många bebisar vänder sig inåt, men känner du inget efter att ha provat allt detta tycker jag att du ringer FL och säger som det är.

men som sagt, ta det lungt, VÄLDIGT vanligt att bebis vänder sig inåt.

• Prinsen Theo

Tack så hemskt mycket för alla svar... Jag ska prova alla tips.
    Jag avvaktar och har jag inte känt något till imorgon bitti så ringer jag min barnmorska... Men fy vad orolig jag är. Tack ni fina.

• EmmyL

Att dricka röd saft, typ jordgubbssaft har jag hört kan vara något. Och barnet har viloperioder då dom sparkar och rör sig mindre, du ska se att det ordnar sig

Svar på tråden Känner inga sparkar längre... :/