• pegga

bryta umgängesavtal

Familjerätten kan bara hjälpa er om båda föräldrarna vill.

Om det är uppenbart att avtalet inte följs alls under längre tid så kan du väcka talan i domstol om att det ska ändras, men tyvärr så går det ju inte att tvinga en umgängesförälder som inte vill träffa barnen, så det enda du uppnår då är ju att få på papper ett umgänge som mer motsvarar verkligheten, plus naturligtvis att det kanske kan skapa större förutsägbarhet för dig och barnen, vilket ju kan vara värt nog så mycket.

• pegga

Jag trodde tidigare att enbart umgängesföräldern kunde påkalla ändring av avtal, det är nämligen så ordalydelsen i Föräldrabalken är, men om jag läser HD:s prejudicerande dom i målet Ö4567-93 rätt så stämmer inte det - båda föräldrarna kan såvitt jag förstår påkalla ändring av dom (eller avtal)

lagen.nu/dom/nja/1994s128

Även domen i Svea Hovrätt i mål Ö8390-00 tyder på samma sak

• pegga

Taza, det behöver i vissa fall inte ens vara så att minskningen behöver bero på att barnet far illa, utan det räcker med att umgängesavtalet inte följs. Jag har läst en dom, som jag nu inte hittar igen, där precis det faktum att umgängesföräldern inte utnyttjade umgänget var enda orsaken till att tingsrätten minskade det beslutade umgänget, med motiveringen att det är orimligt att boendeföräldern ständigt skulle stå "standby".

Sen att det är ett stort problem att det finns föräldrar som inte vill träffa sina barn och att det inte finns någon som helst påtryckningsmetod är väldigt besynnerligt, men lagstiftaren har väl inte hittat någon metod som i praktiken skulle fungera.

I ditt fall är du däremot inte rättslös! Om umgänget är reglerat i dom så är det brottsligt om umgängesföräldern behåller barnet, och ytterst så kan polishämtning tillgripas (vilket man ju såklart vill undvika).

Jag tycker du ska ta kontakt med ditt ombud så ni får diskutera hur ni ska hantera det här. Att slå en signal till familjerätten är nog heller inte fel.

• pegga

Ja det är ett jävla skit med föräldrar som inte följer umgängesdomar, oavsett om de är boende- eller umgängesföräldrar.

Att föräldrar i samråd gör upp om att byta tider och dagar även till annat än det som står i domen är väl i och för sig utmärkt, att de kan vara flexibla, men det förutsätter ju att föräldrarna är överens, inte att de agerar helt självsvåldigt.

Hoppas du vill göra något inlägg här och berätta vad länsstyrelsens granskning visar. Just den frasen du citerar är knappast skäl för Länsstyrelsen att anmärka på något. Utredarna har rätt och att påtala möjliga för- och nackdelar med olika alternativ, men du upplevde förmodligen att det fanns andra brister också?

• pegga

Jag hoppas att "Anonym (insatt)" läser ditt inlägg, det är en mycket tydlig illustration till ett ämne vi diskuterade i en annan tråd, om bristen på struktur och reglering av vårdnadsutredningar.

Däremot vill jag säga en annan sak till dig och det är att som boendeförälder har du en informationsplikt till umgängesföräldern, och lagstiftarens intention är att den ska innefatta sådant som i vid bemärkelse påverkar umgänget, och det betyder också viss information om t.ex. skolförhållande, kamratskap osv.

Nu förstår jag skälet till att du inte vill lämna den informationen, men samtidigt så rör du dig i gränslandet för vad som kan vara misskötsel av informationsplikten. Du kan se mitt inlägg i nedan tråd.

www.familjeliv.se/Forum-4-117/m39936125-3.html

Nu behöver du ju inte precis oroa dig för att bli av med vårdnaden, men jag hoppas att du kan hitta något sätt att förmedla relevant skolinformation till den andre föräldern - det är ju inte rimligt att barnet inte ska kunna prata om skolan med sin pappa!

Jaja, verkligheten är oftast mer komplicerad jag vet, och lätt att råda som utomstående, men du som varit med i svängen ett tag är ju van att läsa den här typen av material

• pegga

Nu citerar du oerhört selektivt och missvidande!

Om du läser länken jag postade ovan så finns den fullständiga kontexten, och där är bland annat att läsa det omedelbart föregående stycket till ditt citat:

"Även i frågor som inte är så ingripande kan det vara av betydelse för ett fungerande umgänge att upplysningar lämnas rörande barnet. Vad särskilt gäller den förälder som inte är vårdnadshavare är det viktigt att umgängesföräldern inte framstår som en utomstående person i barnets liv utan kan leva med i dess vardag och vara så insatt i barnets aktuella situation att barnet på ett naturligt sätt kan vända sig också till den föräldern. Umgängesföräldern kan därför behöva upplysningar om barnets skolgång, exempelvis om byte av skolform, kamratrelationer, mobbningsproblem, fritidsintressen m.m."

Det du påstår är alltså inte sant! Upplysningsskyldigheten är alltså INTE till bara det som har med den omedelbara umgängessituationen att göra! Tvärtom har lagstiftaren tänkt sig betydligt mer än så!

Det är i och för sig alldeles riktigt att det ytterst är vårdnadshavaren som får bestämma, men om man läser det omedelbart efterföljande stycket till där du klippte av så sägs där:

"Bestämmelsen lämnar i och för sig ett betydande utrymme för skönsmässiga bedömningar och någon möjlighet att få vårdnadshavarens beslut överprövat finns inte. Inte heller är upplysningsskyldigheten direkt sanktionerad. Som har nämns i den allmänna motiveringen (avsnitt 2.5.2) kan emellertid en ovilja att lämna sådana upplysningar som kan främja umgänget utgöra ett inslag i en mera allmän obenägenhet att främja kontakten mellan barnet och den andre föräldern, någon som i sin tur kan vara ett tecken på att vårdnadssituationen bör omprövas."

Nu vet både du och jag att domstolarna i realiteten tar lätt på föräldrar som missköter informationsplikten, men det innebär ju inte att man för föräldrarna inte själva kan påvisa vad lagstiftaren hade tänkt!

Vilket är PRECIS vad jag gjort, med fullständig källanvisning, komplett relevant rättskälla och en möjlighet för Taza att själv bedöma det!

Så var vänlig påstå inte att jag skulle sitta och "antyda" något - texten finns där, det är bara att läsa!

• pegga

Taza, jag förstår på hela din ton att du gör vad du anser dig kunna, så det var inte så mycket en pik till dig som ett klargörande för alla andra som läser tråden.

Diskussionsforum är ett sätt också för andra, det är många som läser men inte gör inlägg, att bilda sig en uppfattning och grund för sitt eget agerande i liknande situationer.

Svar på tråden bryta umgängesavtal