• Anonym (undrar)

Besöka rättegång?

Får vem som helst besöka en rättegång?
    Hur tar man reda på när rättegångarna är?

Blir det alltid rättegång av grövre brott? Även om det inte finns ngt "offer" som tex vapensmuggling? När kommer domen, i slutet av rättegången eller? Kan det blir mer än en rättegång, eller blir allt "klart" på en rättegång?

tacksam för svar !!!

• Svar på tråden Besöka rättegång?
  • timberhochmandie

Ja, om inte rättegången hålls bakom stängda dörrar är den offentlig och då är det bara att traska dit.

Om du åker till domstolen på måfå en vanlig dag så finns där listor på vilka mål det hålls förhandling i under dagen och i vilken sal. Är du ute efter en speciell rättegång så ringer du lämpligen och frågar när den skall hållas.

Ja, det hålls förhandling även om det saknas brottsoffer.

Domen kan komma omedelbart efter förhandlingen, men det kan också ta upp till tre veckor innan dom meddelas. Ja, det kan bli fråga om flera förhandlinger (tingsrätt, hovrätt, HD) men det kan också hända att en tingsrättsförhandling varar i flera dagar för att ärendet är komplicerat.

• Anonym (jaa)

Ja, alla rättegångar är öppn för allmänheten. Undantag görs ibland av särskilda skäl t ex sexbrott mot barn som brukar hållas inom lyckta dörrar.

När dom meddelas eller hur många rättegångsdagar som behövs går inte att svara på då det beror på hur stor utredningen har varit, hur många vittnen som ska höras , hur komplicerat målet är osv.

Ja, rättegång blir det alltid.

• prinsesstårtan

alla rättegångar som inte hålls bakom "Lykta dörrar" är öppna för alömänheten. grova brottsmål där det finns ett massmedialt intresse brukar hållas bakom lykta dörrar, men inte ett vanligt "svensson brott".

Tid och plats uppges om man ringer ti´ll tingsrätten. Dom brukar förkunnas ca en vecka efter avsuitad rättegång,

• Anonym (undrar)

Men kan jag ringa och fråga när rättegång med misstänkt tex anders svensson hålls?

Jag vet inte exakt vad han är misstänkt för, men det handlar om vapen.

• Anonym (bianca)

har en rättegångs fråga
    måste jag som vittne och även utsatt möta den som har gjort fel mot mig och en kompis??

det är så att vi nämligen ska möta kompisen i rätten

• prinsesstårtan

Anonym (undrar) skrev 2009-03-30 12:10:02 följande:

Men kan jag ringa och fråga när rättegång med misstänkt tex anders svensson hålls?Jag vet inte exakt vad han är misstänkt för, men det handlar om vapen.
    osäker om det räcker med ett namn...kan tänka mig att man behöver ett person nr alt. mål nr...... men det kanske räcker med namn.
  • prinsesstårtan

Anonym (bianca) skrev 2009-03-30 13:47:06 följande:

har en rättegångs frågamåste jag som vittne och även utsatt möta den som har gjort fel mot mig och en kompis??det är så att vi nämligen ska möta kompisen i rätten
    i vissa fall kan man få vittna utan att den åtalade befinner sig i salen men det är inte så vanligt, det ska vara särskilda förhållanden har jag för mig. däremor så kan man inte vittna annonymt. ( kunde man inte förutr i alla fall)
  • gutegirl
    Anonym (undrar) skrev 2009-03-30 12:10:02 följande:
    Men kan jag ringa och fråga när rättegång med misstänkt tex anders svensson hålls?Jag vet inte exakt vad han är misstänkt för, men det handlar om vapen.
    Ja, det kan du, om du vet vilken tingsrätt som är akutell för målet.
    TS har helt fel!! www.gutegirl.blogspot.com
  • Anonym (bianca)

jag skrev fel....nu tror jag att det blev det tydligare ....är dyslektiker
    har en rättegångs fråga
    måste jag som vittne och även utsatt möta den som har gjort fel både mot mig och en kompis till mig??det är så att vi nämligen ska möta kompisen mamma i rätten

tack för svaret....
    då är det bara tjuren i hornen

• Anonym (undrar)

o GUTEGIRL o skrev 2009-03-30 14:56:10 följande:

Ja, det kan du, om du vet vilken tingsrätt som är akutell för målet.
    Okej, tack så mycket!
  • prinsesstårtan

Anonym (bianca) skrev 2009-03-30 14:59:56 följande:

jag skrev fel....nu tror jag att det blev det tydligare ....är dyslektikerhar en rättegångs frågamåste jag som vittne och även utsatt möta den som har gjort fel både mot mig och en kompis till mig??det är så att vi nämligen ska möta kompisen mamma i rättentack för svaret....då är det bara tjuren i hornen
    är osäker men kontakta den advokat resp. åklagare som håller i målet. ( beroende på om ni vittnar för eller mot någon)
  • Anonym (Har vittnat)

Anonym (bianca) skrev 2009-03-30 14:59:56 följande:

jag skrev fel....nu tror jag att det blev det tydligare ....är dyslektikerhar en rättegångs frågamåste jag som vittne och även utsatt möta den som har gjort fel både mot mig och en kompis till mig??det är så att vi nämligen ska möta kompisen mamma i rättentack för svaret....då är det bara tjuren i hornen
    Jag har själv vittnat om en misshandel.
    Frågade oxå om jag fick sitta i ett annat rum.
    Men dom sa att det är extremt ovanligt!!
    Utan endast i riktigt stora mål och då i regel med tex bandidos osv.....
    Så jag tror inte att du slipper möta henne där, men lycka till!
Svar på tråden Besöka rättegång?