• Nöjder

surrogatmammor

Hänger mest på äggdonationsforumen, men såg ett inlägg om surrogatmödrar.
    Funderar nu över detta. Trodde egentligen att det var omöjligt för oss pga att det skulle kosta flera hundra tusen + långa resor. Nu ser jag att möjligheten finns ganska nära oss och att det verkar finnas olika prisnivåer (?) så att det inte skulle behäva kosta en förmögenhet? Kunde inte riktigt tolka "surrogat-nätsajtens" info och prislistor. Mina stora oro är ju att det inte har varit fel på äggen, men på livmodern. Det finns ju bl a några "trådar" som ska fånga upp ägget (pinopoder) och jag läste för ngt år sen om en undersökning som hadde visat att kvinnor som inte lyckades med ivf, hade färre eller inga av dessa. Har nämt det för många läkare, men ingen tror att det har ngn törre betydelse och hävdar att undersökningen drar aldeles för stora växlar på sitt fynd.
    När jag läser om folk som misslyckats med många ÄD-försök (trots att dom anses som perfekta kanditater för äd), undrar jag om det verkligen var deras egna ägg det var fel på från början. Vi har gjort 7 ivf och 2 fet och satt in 2 ägg alla gånger förutom en. Ja, det blir typ 15 försök, och väldigt många av dessa emryos har fått topp betyg. Dessutom, så var jag ju inte sååå gammal från början och har hela tiden fått ut 12-14 ägg. Ja, man undrar ju om problemet kommer kvarstå, även med ägg från en annan kvinna, om det nu är så att det är min skruttiga kropp det är fel på.
    Andra som har funderat?

• Svar på tråden surrogatmammor
  • eva08

Hej,

Jag är också intresserad av att pröva med surrogat . Har inte satt mig in i det så väldigt mycket ännu eftersom jag också fått för mig att det är väääääldigt dyrt. VAr har du läst om de lite billigare alternativen?

JAg har själv gjort 4 ivf:er. Gravid en gånhg men missfall. Tror mitt problem ligger i att jag har alldeles för starkt immunförsvar och att embryot stöts bort och alltså inte i att det är ngt fel på embryot i sig (men det är bara mina egna teorier). Är inte så intresserad av äggdonation men däremot av en surrogtlösning (gärna en lite billigare variant också...)

/eva

• Nöjder

Testa denhär länken. Man kan kolla de olika länderna, det finns många fler i vär närhet än jag kunde ana. Har lite svårt att tolka kostnadsbilden, du kanske kan lyckas bättre? Jag misstänker oxå ett starkt immunförsvar för att vara "boven".

www.surrogate-mother-cost.com/indexeur.html

• Lillsnörpa

Intressant länk. Jag har förhöjt immunförsvar och sanolikt infästningsproblem och har funderingar på surrogatmamma. ÄD känns inte aktuellt, det är inte äggen som är vårt problem helt enkelt...

• eva08

Hej på er i tråden,

jag har läst på lite mer om olika surrogatalternativ nu och börjar bli mer och mer intresserad faktiskt. I ukraina finns det ju några alternativ men jag har även hittat en klinik på Cypern som verkar bra. Man gör ivf behandlingen där men sen tar de in en ukrainsk surrogatmamma. Det är inte fullt lika prisvärt som om man gör hela processen i Ukraina men långt ifrån så dyrt som i USA.

Det vore ju onekligen intressant att höra ifrån någon som faktiskt prövat någon av dessa alternativ och vad deras erfarenheter är innan man sätter igång själv. Hoppas det dyker upp någon sådan i denna tråd...

• Nöjder

eva08: Tyckte det var svårt att tolka priserna. Vad får du det till att det kostar på ett ungefär, i Ukraina respektive på Cypern?

• eva08

HoppasLina,

Nu har jag inte siffrorna framför mig men om jag inte minns fel så uppfattade jag det som att man i Ukraina kunde får det för ca 16.000 euro. Fanns även billigare alternativ samt nån VIP-variant för drygt 20.000 euro. På Cypern kostar det ca 25000 euro.

Har du funderat något mer på att pröva?

• Meddelande borttaget
  • Lillsnörpa

Är det någon som har ett hum om vad det kostar i USA?? Där är det ju mer etablerat, känns som mindre risk för trassel med papper...

Intressant att det skiljer så mycket i pris mellan Ukraina o Cypern.

• eva08

Håller med om att USA är ett säkrare och mer etablerat alternativ. Det negativa är att det kan kosta upp mot en miljon kronor. Iallafall genom de agenturer jag kollat på. KAnske finns det blilligare alternativ där också. Den där kliniken på Cypern har något slags samarbete med en amerikansk klinik tror jag och läkarna som jobbar där är utbildade och har jobbat i usa.

• Lillsnörpa

shit pommes frites :-O en miljon..?! Rena vrakpriset på Cypern alltså...!!

Hittade en länk till (antar att det är till samma klinik..?)

www.ivfpgdcyprus.com/pgd/

• eva08

Lillsnörpa, ja det är den kliniken som jag kollat på. Verkar rätt seriöst ellerhur?

• Beachlinis

Lite info om USA.
    I USA finns en surrogatagent som heter Circle of Surrogacy, www.circlesurrogacy.com. De har förmedlat 10 barn till Sverige och de kommer till Stockholm 20-21 maj och håller informationsmöten och privata konsultationer. De tar ca 80 000 dollar för hela processen under förutsättning att man har egna ägg. Annars får man ha en äggdonator och då blir det ca 100 000 dollar.

Kolla även in www.surrogat.nu för mer info kring surrogatmödraskap.

• Lillsnörpa

*puffar lite* Någon som vet något mer? Själv lutar jag mer o mer åt surrogatmamma om vårt nuvarande FET försök misslyckas...

Svar på tråden surrogatmammor