• sabinaochErik

Sammandragningar v.18

Jag är i vecka 18+1 och har haft sammandragningar typ varannan timme i några dagar.
    Hörde av någon att om det var fler än tio st om dagen var det absolut inte bra.
    Jag har tagit det lugnt och inte stressat så jag fattar inte varför jag haft sammandragningar..
    Vet att livmodern övar men så ofta?

• Svar på tråden Sammandragningar v.18
  • Schnooglewookiemush

Man kan ha fler än tio stycken per dag utan att det är det farligt.
    De ska dock sluta när du vilar och inte vara regelbundna.

• sabinaochErik
    AtroCious skrev 2009-03-30 10:43:52 följande:
    Man kan ha fler än tio stycken per dag utan att det är det farligt.De ska dock sluta när du vilar och inte vara regelbundna.
    Men ibland får jag det när jag ligger och kollar på tv bara.. Och varje morgon när jag vaknar är magen stenhård i nån minut..
  • Schnooglewookiemush
    sabinaochErik skrev 2009-03-30 10:45:25 följande:
    Men ibland får jag det när jag ligger och kollar på tv bara.. Och varje morgon när jag vaknar är magen stenhård i nån minut..
    Men är de regelbundna då?
  • Maadeleine

Om du är orolig ring mödravårdcentralen och fråga, det hade ja gjort om ja hade 10st om dagen..

• Zekelina

Jag har också haft många sammandragningar sedan runt vecka 17-18, även när jag sitter/ligger ner och tar det lugnt. Har fått lämna urinprov för att se om det är bakterier som orsakar det men det har varit ok. Läkaren jag träffade sist sa att det kan komma periodvisa sammandragningar under en vecka eller två, lugna ner sig och återkomma sv. Livmodern växer så mycket och ibland är det "lättretad" av drar ihop sig av ingenting.

Men som sagt, tala om det för din BM så hon vet.

Lycka till!

• reader

En fråga lite sidan av den ursprungliga tråden: Hur känns en sammandragning?

• Zekelina

En tjej besrev det i en annan tråd som om man drar åt ett skärp ganska hårt runt magen Tycker det stämmer bra in. Det liksom drar ihop sig, stelnar till...

Svar på tråden Sammandragningar v.18