• sabinaochErik

Sammandragningar v.18

Jag är i vecka 18+1 och har haft sammandragningar typ varannan timme i några dagar.
    Hörde av någon att om det var fler än tio st om dagen var det absolut inte bra.
    Jag har tagit det lugnt och inte stressat så jag fattar inte varför jag haft sammandragningar..
    Vet att livmodern övar men så ofta?

• Svar på tråden Sammandragningar v.18
  • sabinaochErik

Jag har aldrig lyckats få tag på henne, bara en timmes teletid om dagen =( Men ska dit om två veckor för första undersökningen då ska jag fråga .

• Frida87

Har samma här. Är i vecka 16?? kanske längre då dom sagt på VUL att jag troligen haft en mens efter befruktning.. å har haft det i ca två veckor. Dom senaset dagarna har jag haft det flera gånger i timmen. Igår å idag har det vart ca. 5-8 ggr i timmen.. Är det något att oroa sig för trp? =/

• Reborn

Har hört att man bör kolla så att man inte har urinvägsinfektion om man har många sammandragningar. Det bör behandlas när man är gravid.

• zingoalla
    sabinaochErik skrev 2009-03-31 17:37:17 följande:
    jag hade inte det.. Har egna urinvägsinfektions stickor hemma..
    var får man tag på sådana stickor? Apoteket? vad heter dom frågade på mitt apotek i byn men hon bara tittade frågande på mig.
    Hade varit skönt att kunna kolla hemma själv,svårt att få tag på bm.
  • Trynträ

Hur känns en sammandragning? Jag har som stickningar och det drar lite i nedre delen av magen. Är det sammandragningar? Känns lite som lätt håll. Gör inte särskilt ont men är lite obehagligt.

• sabinaochErik

jo kanske, för mig drar hela magen under naveln ihop sig. Man ser att den blir lite spetsig och så blir det stenhård..

• Trynträ
    Ankissen skrev 2009-04-03 22:09:13 följande:
    En sammandragning är när magen drar ihop sig och blir stenhård.
    Ok, då lär jag inte haft det för det borde jag ha märkt.
  • Pebbles82
    sabinaochErik skrev 2009-04-03 22:12:53 följande:
    Jag började att få det för ca två veckor sen, men då var det inte lika intensiva..
    Hoppas de ger sig en stund för dig snart!
    Mina började någon gång i v 18, sen tog de en paus och kom tillbaka med start i v 23.
    Nu senaste veckan har de varit rent överjä*liga och häromdagen klockade jag in 57 sammandragningar på en och samma dag. Då var jag lagom trött.

Var dock hos doktorn imorse som undersökte och såg att det inte var någon fara för bebisen, men på grund av energin som går åt till sammandragningarna (eftersom de kommer vid minsta rörelse) så blev jag sjukskriven på 25% för att kroppen ska hinna med lite bättre!
  • emma777

sabinaocherik: Har också mkt sammandragningar, och har varit hos BM för att kolla att det inte är en UVI. Det var det inte, och då sa hon att det förmodligen är helt normalt. Hon är lite tyst och sur av sig, så fick inte ur henne mer än så (ska byta BM i nästa vecka). Min bästa kompis, som har tre barn, har dock haft sammandragningar från vecka 15-16 i alla sina graviditeter och det har alltid gått bra. Snabba, lätta förlossningar dessutom - så kanske bra att man börjar träna tidigt .
    Ville bara påpeka en viktig sak för dig. Den allvarligaste urinvägsinfektionen hos gravida orsakas av en bakterie som kallas GBS, och den gör inte nitrit - det som man tittar efter med stickor. För att se om man har en sådan infektion måste barnmorska skicka urinen på odling. Så om du inte har lämnat ett sådant urinprov, och har mycket sammandragningar, så tycker jag att du ska ringa din BM och få ett sådant prov taget - för säkerhets skull! Är övertygad om att dina sammandragningar är helt normala, men kan ändå vara bra att testa för GBS om de håller i sig - onödigt att gå med sådan infektion.

• sabinaochErik
    emma777 skrev 2009-04-04 11:58:39 följande:
    sabinaocherik: Har också mkt sammandragningar, och har varit hos BM för att kolla att det inte är en UVI. Det var det inte, och då sa hon att det förmodligen är helt normalt. Hon är lite tyst och sur av sig, så fick inte ur henne mer än så (ska byta BM i nästa vecka). Min bästa kompis, som har tre barn, har dock haft sammandragningar från vecka 15-16 i alla sina graviditeter och det har alltid gått bra. Snabba, lätta förlossningar dessutom - så kanske bra att man börjar träna tidigt .Ville bara påpeka en viktig sak för dig. Den allvarligaste urinvägsinfektionen hos gravida orsakas av en bakterie som kallas GBS, och den gör inte nitrit - det som man tittar efter med stickor. För att se om man har en sådan infektion måste barnmorska skicka urinen på odling. Så om du inte har lämnat ett sådant urinprov, och har mycket sammandragningar, så tycker jag att du ska ringa din BM och få ett sådant prov taget - för säkerhets skull! Är övertygad om att dina sammandragningar är helt normala, men kan ändå vara bra att testa för GBS om de håller i sig - onödigt att gå med sådan infektion.
    Oj det visste jag inte, ska kolla då nästa vecka för säkerhets skull {#lang_emotions_surprised}
  • Aprilia

Jag är i vecka 15 och har fler än 10 sammandragningar per dag, de kan komma i vila eller vid ansträngning, ofta på morgonen när jag är kissnödig. Men såhär har jag haft när jag varit gravid två gånger tidigare med. En del har mycket sammandragningar och en del har väl typ inga alls.

Svar på tråden Sammandragningar v.18