• BillaBong

Trehjuling: för- och nackdelar?

Tjenare!

Jag och min sambo är lite oense om det här fenomenet trehjuling
    Jag har alltid gillat dem utseendemässigt, men aldrig riktigt vetat eller tagit reda på (främst) nackdelarna med bara ett framhjul. Och det vill jag gärna ha klart för mig innan vi springer iväg och handlar. Så jag skulle bli glad om ni ville skriva ner lite för- eller nackdelar med dem.

Det jag tänker på mest är saker som vältrisk. Ser verkligen en bild framför mig hur barnet sitter i vagnen och hänger över kanten för att nå något och hela vagnen välter :-/ Och sen, om framhjulet inte är låstbart, att den kan bli kämpig att dra i snö/grus? Och även att den inte går att balansera i rulltrappor t.ex. Finns det mer saker?

I stora drag kan man väl säga att vi väljer mellan en Teutonia Mistral och en Quinny Freestyle (alltså bara ett framhjul och inte som Y2Kan som har två, vilket är lite stabilare?)...

Supertacksam för svar!

• Svar på tråden Trehjuling: för- och nackdelar?
  • Nyfiken gul

nackdelar:

*viss vältrisk finns alltid

*svår eller omöjligt att använda trappor, rulltrappor o skenor i trappor för vagn

*tar plats då den är längre än en vanlig vagn, står lätt i vägen om man åker kommunalt

*vissa modeller har dåligt sitt/ligg-läge, barnet får en slags "hasande" stil i sitsen

• Anna81

våran första vagn var en 3-hjuling, jag gillade den jätte mkt och har inget dåligt att säga om den... ang i rulltrappan så tyckte jag inte att det var nån skillnad att åka med 3 hjul.

• BillaBong

Tack för era svar!
    Ska ta upp bådas med sambon direkt

• Asra

Nu har jag en fyrhjulig Bugaboo. Men funderade tidigare även på en trehjuling. Har kommer några mot argument mot ovanstående.

Sedan är det svårt att diskutera trehjulingar generellt eftersom det finns så många olika.

* Dagens trehjulingar har ej längre en högre vältrisk än fyrhjulingar. Detta är en myt till stor del. Tyvärr kan jag ej länka till något som backar upp denna info för jag har inga länkar kvar. Men jag vet att det finns bl.a. en dansk sida där de bedömer vagnar de testat.

* Om man drar en vagn upp för en skena i trappa eller trappa så har man ofta vagnen baklänges och då utgör det inget problem med hjulen. I rulltrappa är det inte heller något problem eftersom de två hjulen närmast den vuxne är de man stödjer vagnen på.
    Det som kan vara problem med trehjulingar som endast är framåtvända är att barnet sitter rakt ut i luften under en rulltrappefärd. Men det problem finns ju med alla framåtvända vagnar.

* Alla trehjulingar är ej längre. Återigen är det svårt att jämföra generellt vilken trehjuling med vilken vanlig vagn. De första trehjulingarna var dock långa.

* Dåligt sittläge beror inte på hjulen, det kan finns även på fyrhjulingar.

(Nyfiken Gul - detta är absolut inget påhopp på dig bara mina tankar om dina punkter)

• Nyfiken gul

jag tror att tidningen Vi föräldrar testade dessa trehjulinigar för inte så länge sedan...

www.viforaldrar.com

o det var dessa punkter som då kom upp som jag nämde + att en del punkter är självupplevda.

• Asra

Nyfiken gul:

Den väsentliga frågan kvarstår vilka trehjulingar jämfördes med vilka traditionella vagnar.
    Det är svårt att diskutera och argumentera för och emot om man inte vet vilka bvagnar det gäller, det finns ju av många olika kvalité. ;)

Hittade inte undersökningen på sidan, man var tvungen att ha password för att komma in på Tester.

Det jag vill framförhålla egentligen är att det finns trehjulingar som är bra och fyrhjulingar som är kassa, och tvärtom förstås.

VAD SÄGER NI SOM HAR TREHJULINGAR? VILKA ÄR FÖRDELARNA?

• Tigerwoman

Man behöver ju bara provköra och svänga en Urban Jungle (svängbart framhjul) i ca 5 sekunder för att förstå vad den suveräna fördelen är. Finns absolut ingen vagn som är så lättmanövrerad som den! Speciellt om man bor i stan och rör sig bland mycket folk och trånga utrymmen. Dock förstår jag inte hur man kan välja en trehjuling som inte har svängbart framhjul för då blir den ju inte mer lättmanövrerad och vad är då vitsen? UJ väger väldigt lite jämfört med en standard combi-vagn (9 kg jämfört med 15, tror jag det är), vilket är jätteskönt när man ska lasta i och ur bilen. Att den är lättare att välta är inte sant, Urban Jungle har en bredare bakaxel än en standardvagn och den är därför väldigt stabil. Detta kan ju såklart vara en nackdel om man t ex har en väldigt liten och smal hiss. Däremot är den inte längre.

• Anna81

mamma 80:
    Vi hade en gesslein fashion som var både ligg o sittvagn, vi bytte ut den mot en sulky sen... annars hade vi haft den fortfarande.

• Mamma 80

Anna81--tack för tipset:) Ska kolla upp den vagnen..

Tigerwoman-- men UJ går väl inte att vända på så att bebisen kan sitta både framåt o bakåt har jag för mig?? Rätta mig om jag har fel...det är prioritet ett i den vagn vi kommer att köpa senare i år...lutar förresten åt en Teutonia Spirit Sport x3...

Svar på tråden Trehjuling: för- och nackdelar?