Trehjuling: för- och nackdelar?
Nu har jag en fyrhjulig Bugaboo. Men funderade tidigare även på en trehjuling. Har kommer några mot argument mot ovanstående.
Sedan är det svårt att diskutera trehjulingar generellt eftersom det finns så många olika.
* Dagens trehjulingar har ej längre en högre vältrisk än fyrhjulingar. Detta är en myt till stor del. Tyvärr kan jag ej länka till något som backar upp denna info för jag har inga länkar kvar. Men jag vet att det finns bl.a. en dansk sida där de bedömer vagnar de testat.
* Om man drar en vagn upp för en skena i trappa eller trappa så har man ofta vagnen baklänges och då utgör det inget problem med hjulen. I rulltrappa är det inte heller något problem eftersom de två hjulen närmast den vuxne är de man stödjer vagnen på.
Det som kan vara problem med trehjulingar som endast är framåtvända är att barnet sitter rakt ut i luften under en rulltrappefärd. Men det problem finns ju med alla framåtvända vagnar.
* Alla trehjulingar är ej längre. Återigen är det svårt att jämföra generellt vilken trehjuling med vilken vanlig vagn. De första trehjulingarna var dock långa.
* Dåligt sittläge beror inte på hjulen, det kan finns även på fyrhjulingar.
(Nyfiken Gul - detta är absolut inget påhopp på dig bara mina tankar om dina punkter)