• Stor mamma

Trö mage

Är så jäkla trött på denna mage. Första trimestern hade jag diarée hela tiden

Nu är den stentrög

Har provat:
    Massa fibrer och frukt o grönt
    Linfrö
    Laktulos
    Massa motion
    dricker litervis med vatten

Men inget biter. Går på dass nu var 3:e dag o det gör skitont

Vad kan jag göra mer??

• Svar på tråden Trö mage
  • Silverkatten06

Katrinplommon?

Lider med dig, det där är asjobbigt. För mig funkade dock laktulos. Kanske kan du höja dosen lite?
    Man är inte dum i huvudet bara för att man är kort
  • Jesster

Apoteket har en tuggtablett typ som heter Frukt & Fibrer. Funkar för mig och jag behöver bara ta ½ var tredje dag när magen är som trögast.

Den som söker han finner - www.google.se
  • kallemajken

Kan inte hjälpa dig mer än att jag har det precis likadant.
    Har ett minne att dessa tabletter som jesster pratar om är bra ,men kolla upp med bm först om de är godkända vid graviditet.

hej från lilla harlorten

• Stor mamma

Provat dessa fibertabletter, de har noll effekt.

Tar just nu 50 ml laktulos om dagen (står 30 på flaskan)

Katrinplommon kan jag äta litervis. Även i vanliga fall o de har ingen effekt.

Har fått efter pratat med sjukvårdsupplysninge fått ta Några droppar på kvällen. Tror dom heter laxobedral (osäker på namnet) men de kör bara igång magen men ut kommer lika trögt för det.

Jag börjar fundera om det har att göra med hur jag mår allmänt. Jag dricker litervis men tror inte jag kissar allt. Samlar massa vatten. På kvällen är min ben och fötter stora och formbara. Händerna inte lika illa men jag kan inte ha ringarna.

• annica72

Frukt & Fiber från Apoteket funkar kanon för mig! Kul att fler har upptäckt dem.

• Silverkatten06

Låter ju som om du testat det mesta. Det enda tips jag har kvar är att undvika bl.a. blåbär och banan som kan vara stoppande och äta mer kiwi, päron, vindruvor och katrinplommon som är lösande.

Vad säger din BM? Finns det inget receptbelagt du kan få som har lite mer power?
    Man är inte dum i huvudet bara för att man är kort
  • leyla
    Jesster skrev 2009-03-30 11:48:15 följande:
    Apoteket har en tuggtablett typ som heter Frukt & Fibrer. Funkar för mig och jag behöver bara ta ½ var tredje dag när magen är som trögast.
    det står på förpackningen att gravida och ammade får inte ta dom tuggtabblletterna. frukt och fibrer alltså.
  • JungfruMaria

Om man är hård i magen har jag hört att man ska undvika att äta för mycket fibrer för det gör ju bajset hårdare liksom. Och nu när man är gravid så jobbar ju magen/tarmarna långsammare så kan det bli för mycket för den att jobba med om man ger den mycket fibrer. Om man är hård i magen alltså, annars är det ju bra med fibrer.
    Annars är ju även motion bra mot hård mage.

• JungfruMaria

Sorry, såg just att du redan provat m motion.

• Stor mamma

Pratade med BM idag, skall testa stark mat. Så stark jag tål i några dagar o se om det kör igång magen.

Svar på tråden Trö mage