• Lille Mammsen

Hur är det att Bo i Tungelsta? Bra skola/förskola?

All info är av STORT intresse!!

• Svar på tråden Hur är det att Bo i Tungelsta? Bra skola/förskola?
  • Nostradamia

Hej!
    Det verkar som att du fått svar och tips kring Tungelsta på annat sätt, men jag skriver här då kanske fler vill läsa.

Jag har bott i Tungelsta sedan -02, maken har bott här i över 20 år. Vi har tillsammans 4 killar i åldrarna 3,5 mån, 13, 17 och 21 år. De 3 äldsta tillhör maken, den yngsta är jag medskyldig till. Jag är också intresserad av att veta lite om förskolorna i Tungelsta. Makens söner gick på Speldosan, de var mycket nöjda med personalen, maten, rutiner, miljön mm. Så den yngsta står i kö dit. Har inte hört så mycket om andra förskolor, kanske vet du mer där.

De äldre barnen har gått i Tungelsta skola, som ju är lite specialicerad mot dyslexiproblematik. Vi är väl inte så där jättenöjda med skolan då sönerna dels fått byta lärare oerhört mycket, så pass mycket att det blivit bekymmer för dem och andra elever. De har halkat efter i studierna, fått problem som varit svåra att finna lösning på.

Vår ena son har dyslexi, vilket vi påtalade för lärarna i mellanstadiet, men inte förrän höstterminen i åk 9 ville de genomföra en dyslexiutredning. Vi var mycket förbaskade över detta. Hans sista skolår blev en tuff tid för att läsa upp de usla betygen för att komma in på gymnasiet. Dyslexiutredningen gjorde att han fick hjälpmedel så att läxläsningen gick bättre.

Sönerna har gått i scouterna här i Tungelsta, en bra förening som gjort mycket kul. De har också vistats en del på fritidsgården vid gamla brandstationen. Där har de också kunnat få lite läxhjälp.

Jag trivs i Tungelsta, på landet men ändock nära in till city. Har inte lärt känna så mycket folk ännu, tror att det blir lättare när man fått barn och kommer i kontakt med andra föräldrar.

Planerar ni att flytta hit?

Svar på tråden Hur är det att Bo i Tungelsta? Bra skola/förskola?