• lillaemme

´hur mycke vatten/vätska behöver en 6 mån??

Varför jag undrar är för att min lillkille har börjat rata flaskan å vill bara ha mat! men när jag sa detta till bvc så tyckte dom inte att jag skulle byta ut för många mål mot flaskan så han får i sej lite vätska..men han får ju vatten till maten!

Men nu till frågan, hur mycket vatten behöver dom dricka för att det skall vara tillräckligt? Hur många mål kan man byta ut till en 6 månaders??

• Svar på tråden ´hur mycke vatten/vätska behöver en 6 mån??
  • Felicia34

Det är väl individuellt förstås, men om man läser på growing people så ska man byta ut ett av målen mot mat (när bebisen är 6 mån) och sen lite längre fram byta ut ett mål till (eftermiddagsmålet) mot t ex gröt. Det betyder ju inte att man tar bort vätska, så bebeisen ska alltså dricka vatten, amma eller få ersättning i anslutning till målet mat. Sen tror jag bebisen själv säger till om de har fått tillräckligt med vätska. Om man ger ersättning (som jag gör) så står det på förpackningen att de i 6månadersåldern ska dricka ca 700-1000 ml per dygn, man kan ju ha det som ngn tumregel. Dock är det ju helt omöjligt att veta hur mkt ens egen bebis får i sig om man helammar, men de "säger ju till" som sagt.

• Felicia34

Om han vägrar flaska kan man ju ge vatten med sked oxå. Eller dricka ur mugg.

• lillaemme
    Felicia34 skrev 2009-03-30 12:56:01 följande:
    Det är väl individuellt förstås, men om man läser på growing people så ska man byta ut ett av målen mot mat (när bebisen är 6 mån) och sen lite längre fram byta ut ett mål till (eftermiddagsmålet) mot t ex gröt. Det betyder ju inte att man tar bort vätska, så bebeisen ska alltså dricka vatten, amma eller få ersättning i anslutning till målet mat. Sen tror jag bebisen själv säger till om de har fått tillräckligt med vätska. Om man ger ersättning (som jag gör) så står det på förpackningen att de i 6månadersåldern ska dricka ca 700-1000 ml per dygn, man kan ju ha det som ngn tumregel. Dock är det ju helt omöjligt att veta hur mkt ens egen bebis får i sig om man helammar, men de "säger ju till" som sagt.
    hur gammal e din? hur ser eran dag ut i matväg?
  • Felicia34

Hon är 6 månader om en vecka och äter ca fyra, ibland fem flaskor per dag, ca 150 - 200 ml per gång. Ammar oxå, men d kmr ej mkt. Sen äter hon smakportion m potatis el ngt annat vid lunchtid och får då vatten i mugg, ej mkt, kanske 2 matsked sammanlagt. Ska väl börja m gröt idag tror jag, på em. hur för dig?

• lillaemme

jo han älskar mat verkligen så de går verkligen framåt! =)

Våran dag brukar se ut så här

6.30 ersättning ca 150 ml

10.00 gröt+vatten

13.00 lunch (en burk mat) + vatten

16.00 ersättning 180 ml

18.30 gröt + vatten

20.00 ersättning 150 ml kanske..

Så de blir ju enbart 480 ml kanske..+ vattnet han dricker till..De e svårt att lägga till ersättningen i samband med mat eftersom han äter så mycket mat! Och bvc sa att de räcker med mat i samband med målet så han inte ökar för mycke i vikt..han väger 9 kg! =)

Tänkte börja med välling idag så då får jag nog ta bort ett mål med gröt så de inte blir för mycket för hans lilla mage!! ÅÅ. de e så svårt såmt här..första barnet å allt..=)

• lillaemme

jo han älskar mat verkligen så de går verkligen framåt! =)

Våran dag brukar se ut så här

6.30 ersättning ca 150 ml

10.00 gröt+vatten

13.00 lunch (en burk mat) + vatten

16.00 ersättning 180 ml

18.30 gröt + vatten

20.00 ersättning 150 ml kanske..

Så de blir ju enbart 480 ml kanske..+ vattnet han dricker till..De e svårt att lägga till ersättningen i samband med mat eftersom han äter så mycket mat! Och bvc sa att de räcker med mat i samband med målet så han inte ökar för mycke i vikt..han väger 9 kg! =)

Tänkte börja med välling idag så då får jag nog ta bort ett mål med gröt så de inte blir för mycket för hans lilla mage!! ÅÅ. de e så svårt såmt här..första barnet å allt..=)

• lillaemme

måste tillägga att han ratar inte flaskan helt..men han vägrar den mer å mer..men de går med ersättning dom målen han får men inte mer..=)

• Suri

Tänk på att du blandar gröten med vatten. 1 dl va? Om du ger barnmatsburkar så innehåller de också en del vatten.

Tror inte alls att du behöver oroa dig.
    Frukt innehåler vatten.
    Grönsaker innehåller vatten

Du kan även byta ut ersättningen mot välling nu. Kanske han gillar det mer?

Svar på tråden ´hur mycke vatten/vätska behöver en 6 mån??