Inlägg från: Felicia34 |Visa alla inlägg
  • Felicia34

´hur mycke vatten/vätska behöver en 6 mån??

Det är väl individuellt förstås, men om man läser på growing people så ska man byta ut ett av målen mot mat (när bebisen är 6 mån) och sen lite längre fram byta ut ett mål till (eftermiddagsmålet) mot t ex gröt. Det betyder ju inte att man tar bort vätska, så bebeisen ska alltså dricka vatten, amma eller få ersättning i anslutning till målet mat. Sen tror jag bebisen själv säger till om de har fått tillräckligt med vätska. Om man ger ersättning (som jag gör) så står det på förpackningen att de i 6månadersåldern ska dricka ca 700-1000 ml per dygn, man kan ju ha det som ngn tumregel. Dock är det ju helt omöjligt att veta hur mkt ens egen bebis får i sig om man helammar, men de "säger ju till" som sagt.

• Felicia34

Om han vägrar flaska kan man ju ge vatten med sked oxå. Eller dricka ur mugg.

• Felicia34

Hon är 6 månader om en vecka och äter ca fyra, ibland fem flaskor per dag, ca 150 - 200 ml per gång. Ammar oxå, men d kmr ej mkt. Sen äter hon smakportion m potatis el ngt annat vid lunchtid och får då vatten i mugg, ej mkt, kanske 2 matsked sammanlagt. Ska väl börja m gröt idag tror jag, på em. hur för dig?

Svar på tråden ´hur mycke vatten/vätska behöver en 6 mån??