• mithrandil

Ni som äter mjölkfritt..

Vad äter ni?

Min lilla gosse på snart 3 veckor bara skriker och skriker och skriker.
    Idag har vi varit på bvc och beslutat att jag ska ta bort alla mjölkprodukter i 2 veckor för att se om han kanske kan vara mjölkkänslig.
    Måste ju vara ganska många som gjort det, tycker det verkar rätt svårt.
    Vad äter man om man utesluter alla mjölkprodukter?

Alexander 09.03.11
  • Svar på tråden Ni som äter mjölkfritt..
  • Elli 70

Det är inte så svårt att utesluta mjölk ur kosten idag för det finns mycket bra produkter att ta istället för mjölk tex: Havragrädde/mjölk, mjölkfri margarin,olja kokokosmjölk använder det alltid vid matlagning/bakning. Rismjölk tycker jag personligen är godast att ha till frukostgröten och kaffet. När du handlar fikabröd, vanligtbröd, kakor, godis titta på innehållsförteckningen så att det inte finns någon form av mjölkex på kan vara kondenserad mjölk, vassle,smör,mjölkpulver mm. För att din son ska bli bra om det nu beror på mjölken så är det viktigt att vara HELT utan .
    Jag hade problem med min son som nu är tre månader han var kinkig på kvällarna dels att han hade konstant bajs i blöjan som var vattnig och grynig, hade röda fläckar på kroppen,han hade rejält med gaser. Gaserna och hans bajs blev mycket bättre redan efter ett par dagar två veckor efter var även fläckarna borta.

Kram och lycka till!

• Troll mor

Hej!
    Undrar oxå lite över detta. Var oxå på bvc idag o ska oxå börja med mjölkfritt för att se om dottern slutar skrika. Väntar på att sambon ska komma hem o sen ska jag till affären o botanisera bland varorna.

• AGJ

Ännu en som fått utesluta mjölkprodukter för den lilla godingens skull.

Tänk på att om det står vegetabiliskt fett så kan det innehålla mjölk... Inte logiskt, men sant.

Jag använder mig av havredryck istället för mjölk, havre mat istället för grädde, Milda mjölkfritt som bordsmargarin, Milda Culiness i matlagning och bakning (det är mjölkfritt), finns även mjölkfritt margarin från Milda. Finns massa soja produkter. Dessa har jag dock ej fattat tycke för. Rismjölken inehåller kokos, vilket jag inte tål, så den vet jag inte hur den smakar.

Ett tips är att ringa upp diestisten på det sjukhus ni tillhör och be henne om råd.

Glöm inte att äta kalk tabletter. Detta är jätteviktigt båder för er och för barnet.

Lycka till!

• Snutten

Hej!
    Jag ahr en dotter som är mjölkallergisk och har således lagat mjölkfritt till familjen i ett par år.

Det finns många olika produkter som ersätter mjölk som andra tidigare har skrivit i tråden. Bröd innehåller sällan mjölk utan det är mer i vetebröd som mjölk förekommer.

Vegetabilist fett innehåller INTE mjölk. Det har inte hänt några sådana misstag på ca 10 år och ingen jag känner har råkat ut för det.

Mama scans köttbullar är mjölkfria och de flesta korvar som falukorv och vienerkorv är mjölkfria. Vi lagar mycket "ren" mat. Dvs kött och potatis osv. Om du inte tycker att såsen blir så god på havregrädde kan du ha lingosylt eller så till. Jag steker mjölkfria köttbullar eller gör kycklinggrytor med kokosmjölk. Det är lite meckigt i början men du kommer snart in i det.

Tänk på att du ska få i dig 1000 mg kalcium/dag. Det motsvara ca 1 liter mjölk. Köp kalciumtabletter utan d-vitamin på apoteket så du inte kalkar ur ditt skelett.

• Familjen LÖ

Jag åt mjölkfritt när jag ammade när hon va liten. Hon va också väldigt skrikig med kolik osv, det blev faktiskt bättre av att jag tog bort ALL mjölk ur min kost. Jätteskönt!

Sen när hon va kanske 9-10 månader började jag äta lite mjölk igen och det gick bra. Idag äter hon också mjölk, så det verkar inte behöva ha med allergi att göra.

Men det va lite bökigt att äta mjölkfritt i början, men man vänjer sig fort. På köpet blev min mage jättebra : )

• fairyfloss

Jag äter mjölkfritt! Men jag har gjort det så länge så jag har glömt vad man använder mjölkprodukter till. Vad ska man ha det till?

Jag använder kokosmjölk i matlagningen och mandelmjölk i mina smoothies.

• Ezder

Jag har varit vegan och alltså uteslutit bl a mjölkprodukter i ca 7 år. Vi använder mycket berikad havremjölk, Solhavre. Till såser od, havregrädde, sojagrädde eller kokosmjölk. Om soja är ok (kan ju också vara allergent om man är känslig/har otur) finns det både god påläggsost (små dyra puckar i ostkylen, cheddarn är godast) och smältbar pizza/gratängost (tyvärr mest i specialaffärer) samt vispbar grädde, men där kan ju kokosgrädde kännas godare...

Se upp med chips, choklad, kakor od, som ofta innehåller laktos, vasle, smörfett eller mjölkprotein.

Milda Mjölkfritt är ett gott och bra smörgåsmargarin. De har också bakmargarin, och man kan steka i t ex Milda Culinesse eller flytande becel (tror jag, men läs på den för säkerhets skull!). Eller i rapsolja, förstås.

Mjölk är egentligen inte en särskilt bra kalciumkälla, men kalktabletter är alltid bra när man ammar.

• Emelianfian

Har väldigt mycket mjölkprodukter i maten vi gör här hemma... så känns väldigt ovant att börja sluta med dom... Vill ju att det nästan ska smaka lika iaf

Finns typ mjölkfria produkter som motsvarar creame friche???

Smakar kokosgrädde mycket? tex om man vill ha det som matgrädde?

Om jag vill göra gröt, vilken mjölk är godast att laga på?

Finns mjölkfri ost i livsmedelsbutiker?

Hur har ni gjort när ni varit iväg tex där det bjuds på mat och sådär? säger ni till dom? tar ni med egen mat?

Om man äter ej mjölkfri mat när man typ är bortbjuden en kväll... hur lång tid tar det innan det är ute ur min kropp och jag kan amma igen? (någon som förstod vad jag menade?!)

Kör ni med specialersättning till sonen för att jag tyckte det kändes börkigt med mjölkfri mat.. men om man får många goda råd från andra som äter just mjölkfri mat så kanske man kan komma in i det själv med. det kostar ju trotts allt lite även att man har sonens mat på recept. Det är ju denna saken som smaken när man ersätter komjölken med soja/havre/kokos som jag funderat över och just när man går bort...

♥ mamma till världens finaste barn ♥
  • fairyfloss
    Emelianfian skrev 2009-04-04 12:31:04 följande:
    Har väldigt mycket mjölkprodukter i maten vi gör här hemma... så känns väldigt ovant att börja sluta med dom... Vill ju att det nästan ska smaka lika iaf Finns typ mjölkfria produkter som motsvarar creame friche??? Smakar kokosgrädde mycket? tex om man vill ha det som matgrädde? Om jag vill göra gröt, vilken mjölk är godast att laga på? Finns mjölkfri ost i livsmedelsbutiker? Hur har ni gjort när ni varit iväg tex där det bjuds på mat och sådär? säger ni till dom? tar ni med egen mat? Om man äter ej mjölkfri mat när man typ är bortbjuden en kväll... hur lång tid tar det innan det är ute ur min kropp och jag kan amma igen? (någon som förstod vad jag menade?!) Kör ni med specialersättning till sonen för att jag tyckte det kändes börkigt med mjölkfri mat.. men om man får många goda råd från andra som äter just mjölkfri mat så kanske man kan komma in i det själv med. det kostar ju trotts allt lite även att man har sonens mat på recept. Det är ju denna saken som smaken när man ersätter komjölken med soja/havre/kokos som jag funderat över och just när man går bort...
    Havregrädde brukar funka i såser osv istället för cream fraish, men jag tror det finns en sojacreamefresh, men jag äter inte sojaprodukter heller.
    Gröt ... på vatten väl? Annars kokosmjölk. Kokosmjölk smakar kokos men jag tycker att det är gott.
    När man går bort säger man "Jag kan inte äta mjölkprodukter, går det bra att fixa nått, eller ska jag ta med eget?" För de flesta är det inga problem att ordna middag utan mjölkprodukter, för andra är det problem och då kan man ge tips, eller ta med eget (typ eget fika!).
  • Ztinis

Äter också mjölkfritt. Har upptäckt att Solhavre är helt superbt att baka på - det kommer jag att fortsätta med även sen när jag äter mjölkprodukter igen! Tycker verkligen ALLT som jag har bakat med "mjölk" i har blivit så saftigt och gott när jag använt solhavre istället - det kan jag verkligen rekommendera (en liten parantes bara).
    ...men annars vill jag också bara varna för att många barn som reagerar på mjölkprotein även reagerar på sojaprotein! Jag fick tipset på min BVC att först köra två veckor utan varken mjölk eller soja och sen kan man införa soja för att se om barnet tål det eller inte.
    Måste också säga att man vänjer sig snabbt! Idag tycker jag inte det är något som helst problem med att äta mjölkfritt - utom kanske när man går på café... Har blivit många chokladbollar för min del, hehe.

• Emelianfian
    fairyfloss skrev 2009-04-04 12:43:53 följande:
    Havregrädde brukar funka i såser osv istället för cream fraish, men jag tror det finns en sojacreamefresh, men jag äter inte sojaprodukter heller. Gröt ... på vatten väl? Annars kokosmjölk. Kokosmjölk smakar kokos men jag tycker att det är gott.När man går bort säger man "Jag kan inte äta mjölkprodukter, går det bra att fixa nått, eller ska jag ta med eget?" För de flesta är det inga problem att ordna middag utan mjölkprodukter, för andra är det problem och då kan man ge tips, eller ta med eget (typ eget fika!).
    Tack så mycket

Har inte testat några sånna produkter men föredrar ju det som är godast eller testar det som folk tycker är godast av dom först
    Brukar göra mannagrynsgröt och då är det ju mjölk i...hoppas inte det smakar för konstigt med kokosmjölk i?

smakar soja och havremjölk något?

Ja får testa ett tag med allt och när man går bort osv. annars har vi ju som sagt den mjölkfria ersättningen till sonen.
    ♥ mamma till världens finaste barn ♥
  • fairyfloss
    Emelianfian skrev 2009-04-04 12:57:47 följande:
    Tack så mycket Har inte testat några sånna produkter men föredrar ju det som är godast eller testar det som folk tycker är godast av dom först Brukar göra mannagrynsgröt och då är det ju mjölk i...hoppas inte det smakar för konstigt med kokosmjölk i? smakar soja och havremjölk något? Ja får testa ett tag med allt och när man går bort osv. annars har vi ju som sagt den mjölkfria ersättningen till sonen.
    Jag tycker att sojamjölk är äckligt, men många gillar det när de vant sig. Havremjölk fungerar jättebra i matlagning men är inte så gott att dricka.

Gör du mannagröt skulle jag tipsa om havremjölk, tror det skulle passa bäst.
  • moonweb

Jag har ätit mjölkfri (och äggfri) mat i några dagar nu, och börjar redan vänja mig. Vi kör samma diet för hela familjen (när det gäller lagad mat alltså), det blir för bökigt annars.

Har använt kokosmjölk för första gången idag, istället för grädde i en kycklinggryta, och det blev jättegott. Smakade inte så mycket kokos som jag trodde det skulle göra. Vi har också provat att använda havrebaserad "grädde" och vanlijvisp. Riktigt gott!

• Snutten

Om man har otur kan det ta ganska lång tid, upp till två veckor, för mjölkproteinet att försvinna ur ditt "system". Så jag hade inte chansat på att äta lite mjölk och sedan ge ersättning om du inte funderar på att sluta amma helt.

Svar på tråden Ni som äter mjölkfritt..