Emelianfian skrev 2009-04-04 12:31:04 följande:
Har väldigt mycket mjölkprodukter i maten vi gör här hemma... så känns väldigt ovant att börja sluta med dom... Vill ju att det nästan ska smaka lika iaf Finns typ mjölkfria produkter som motsvarar creame friche??? Smakar kokosgrädde mycket? tex om man vill ha det som matgrädde? Om jag vill göra gröt, vilken mjölk är godast att laga på? Finns mjölkfri ost i livsmedelsbutiker? Hur har ni gjort när ni varit iväg tex där det bjuds på mat och sådär? säger ni till dom? tar ni med egen mat? Om man äter ej mjölkfri mat när man typ är bortbjuden en kväll... hur lång tid tar det innan det är ute ur min kropp och jag kan amma igen? (någon som förstod vad jag menade?!) Kör ni med specialersättning till sonen för att jag tyckte det kändes börkigt med mjölkfri mat.. men om man får många goda råd från andra som äter just mjölkfri mat så kanske man kan komma in i det själv med. det kostar ju trotts allt lite även att man har sonens mat på recept. Det är ju denna saken som smaken när man ersätter komjölken med soja/havre/kokos som jag funderat över och just när man går bort...
Havregrädde brukar funka i såser osv istället för cream fraish, men jag tror det finns en sojacreamefresh, men jag äter inte sojaprodukter heller.
Gröt ... på vatten väl? Annars kokosmjölk. Kokosmjölk smakar kokos men jag tycker att det är gott.
När man går bort säger man "Jag kan inte äta mjölkprodukter, går det bra att fixa nått, eller ska jag ta med eget?" För de flesta är det inga problem att ordna middag utan mjölkprodukter, för andra är det problem och då kan man ge tips, eller ta med eget (typ eget fika!).