• Anonym

Nytt jobb - semester?

Om jag byter jobb nu snart, hur blir det då med semester i sommar?
    Är det bara att glömma tro? Någon som vet?

Gäller statligt arbete, om det nu gör någon skillnad...

• Svar på tråden Nytt jobb - semester?
  • Anonym

Byter du från statligt till statligt? I så fall tror jag du kan få semester (inte helt 100 dock), men om du byter från privat till statligt så måste du jobba in semestern innan du kan få någon.
    Det brukar ju dock gå bra att ta obetald semester någon vecka om man inte har någon intjänad semester att ta ut.

• Lowika

Vet inte om det har någon betydelse att det är statligt, men när jag fått/bytt jobb har det alltid varit i början av ett semesterår. Jag har då fått ta semester "i förskott", som sedan räknas av under resten av året. Skulle jag välja att sluta innan jag "betalat av" semestern, så blir jag skyldig summan och denna har dragits på slutlönen.

Saxat från sktfs hemsida;
    Enligt semesterlagen har du rätt till 25 semesterdagar per år men enligt kollektivavtalet som gäller på din arbetsplats kan du ha rätt till fler semesterdagar.

I de flesta av SKTFs avtal tjänar du in semester samma år som du tar ut den, du får alltså förskottssemester. Semesteråret räknas efter kalenderår, d v s från och med 1 januari till och med 31 december. Slutar du din anställning innan årets slut blir du återbetalningsskyldig för de dagar du tagit ut men ännu inte tjänat in.

Oavsett om du arbetar heltid eller deltid har du rätt till de antal semesterdagar du har enligt lag eller kollektivavtal.

Du kan bli skyldig att avbryta din semester och återgå i arbete. Men det måste finnas synnerliga skäl som till exempel att nästan alla på arbetsplatsen blir sjuka.

Du har rätt att spara semesterdagar i fem år och ta ut dem som en längre sammanhängande ledighet. I de flesta av SKTFs avtal har du rätt att spara upp till 40 dagars semester

Kan jag bestämma när jag vill ha semester?
    Du kan inte själv bestämma exakt när du kan ta semester. Arbetsgivaren avgör när du får din semester med hänsyn till vad verksamheten kräver. Arbetsgivaren är skyldig att i god tid ge dig möjlighet att tala om när du vill ha semester, och måste ta hänsyn till att du alltid har rätt till fyra veckoprs sammanhängande semester under sommaren.

SAMMANFATTNING
    Du har rätt till 4 v sammanhängande semester i sommar :D

• Anonym

Men det handlar ju om vad kollektivavtalet säger. Det framgår ju inte om det är SKTF som tecknat det. Det kan ju lika gärna vara kommunal.

Men kommunal kanske också har förskottssemester? I den privata sektorn är det ju ganska ovanligt med förskottssemester, utan där får man ju jobba in den som första Anonym skriver...

• Lowika

Jo, fast nu var det bara SKTFs "snabbfakta" om semester, dvs inte vad SKTFs avtal säger, utan semesterlagen.

se; www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19770480.htm paragraf 12

"Om ej annat har avtalats, skall semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti. Även utan stöd av avtal får sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det."

• Anonym

Ja, semesterlagen säger att du har rätt till 4 veckors sammanhängade semester. Men inte att du har rätt till förskottssemester. Det regleras i kollektivavtalet.

Lowika skrev 2009-03-30 17:26:37 följande:
    Jo, fast nu var det bara SKTFs "snabbfakta" om semester, dvs inte vad SKTFs avtal säger, utan semesterlagen. se; www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19770480.htm paragraf 12 "Om ej annat har avtalats, skall semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti. Även utan stöd av avtal får sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det."
  • Anonym

man kan aldrig bli nekad semester (om man säger till i god tid) men då får man ta obetalt semster
    jag har börjar nytt jobb precis  har tagit 1v obetald semster i sommar ( hade gärna tagit 4v) men de har jag tyvärr inte råd me som ensam mamma med många barn

Svar på tråden Nytt jobb - semester?