Nytt jobb - semester?
Om jag byter jobb nu snart, hur blir det då med semester i sommar?
Är det bara att glömma tro? Någon som vet?
Gäller statligt arbete, om det nu gör någon skillnad...
Om jag byter jobb nu snart, hur blir det då med semester i sommar?
Är det bara att glömma tro? Någon som vet?
Gäller statligt arbete, om det nu gör någon skillnad...
Byter du från statligt till statligt? I så fall tror jag du kan få semester (inte helt 100 dock), men om du byter från privat till statligt så måste du jobba in semestern innan du kan få någon.
Det brukar ju dock gå bra att ta obetald semester någon vecka om man inte har någon intjänad semester att ta ut.
Men det handlar ju om vad kollektivavtalet säger. Det framgår ju inte om det är SKTF som tecknat det. Det kan ju lika gärna vara kommunal.
Men kommunal kanske också har förskottssemester? I den privata sektorn är det ju ganska ovanligt med förskottssemester, utan där får man ju jobba in den som första Anonym skriver...
Ja, semesterlagen säger att du har rätt till 4 veckors sammanhängade semester. Men inte att du har rätt till förskottssemester. Det regleras i kollektivavtalet.
man kan aldrig bli nekad semester (om man säger till i god tid) men då får man ta obetalt semster
jag har börjar nytt jobb precis har tagit 1v obetald semster i sommar ( hade gärna tagit 4v) men de har jag tyvärr inte råd me som ensam mamma med många barn