• vera82

Vad ska jag baka och fylla frysen med? Kommande bebis!

Jag har bf nästa fredag och tänkte därför baka lite i veckan som jag kan bjuda på när det kommer folk hit och tittar på bebisen.
    Måste vara något som är enkelt att göra och kan frysas in.
    Har bara kommit på kanelbullar änsålänge.

Tips?

• Svar på tråden Vad ska jag baka och fylla frysen med? Kommande bebis!
  • lokisse

baka du kanelbullar för hela slanten och kanske lite smakakor sen far dina bebigäster ta med sig nagot mumsigt fran kondis när dom kommer...
    ta det bara lungt och överansträng dig inte det kommer att vara jobbigt nog i början utan att du känner att du behöver se till att alla far blandat fikabröd

De omnibus rebus et nonullis aliis
  • JASS

Är i samma funderigar, fast bebben ska inte komma förrän i maj. Tänkte göra chokladrutor med kokos på, kallas Saras kokosrutor eller Snoddas av några. Görs i långpanna och skärs sedan. Enkelt och gott!

• vera82

Systerstor:Ja mockarutor skulle man kunna göra också.

lokisse:har du nåt förslag på småkakor?
    Jag får jämt prestationsångest när någon ska komma och hälsa på.
    Ska jämt överdriva

• Jesan

Jag hade faktiskt låtit bli att baka utan istället satsat på mat. För när liten har kommit så är matlagning något som blir ett stressmoment. Har man då färdiga middagar i frysen och bara behöver komplettera med tex potatis eller pasta så är det lättare att få i sig mat. Det mest idealiska är mat som är god även när den har kallnat tex pizza och paj. För det slår aldrig fel, precis när man själv ska äta är där någon annan som också vill äta och då blir ens egen mat kall.

Men som svar på din fråga vad som är lätt att baka och som funkar att frysa in så är muffins mitt svar.

• jayne doe

Gör en rulltårta och frys in i skivor. Sen när gästerna kommer tinar man skivorna, vispar grädde och klickar på och på med en halv konserverad persika, världens godaste påskbakelse.

• vera82

Jesan:Jag hade faktiskt tänkt hinna med att göra mat också och frysa in,med en 2 åring hemma.Good luck!

Jayne doe:låter smart.Rulltårta med sylt så eller?
    Har faktiskt aldrig gjort rulltårta
    Är det lätt att den går sönder?

• lokisse

nagra favoriter

http://www.recepten.se/recept/havreflarn.html

http://www.recepten.se/recept/sirapskakor.html

http://www.recepten.se/recept/wienerstaenger.html

Finska pinnar

Ingredienser
    4 1/2 dl vetemjöl
    1/2 dl Dansukker Finkornigt Strösocker eller 1 dl Dansukker Florsocker
    200 g smör eller margarin

Pensling
    äggvita

Garnering
    Dansukker Pärlsocker
    hackad mandel

Arbeta samman vetemjöl, socker och smör till en deg. Låt vila kallt i 30 minuter. Sätt ugnen på 175°.

Rulla ut degen till fingertjocka längder som skärs i 5 cm långa bitar. Pensla bitarna med äggvita och doppa dem i pärlsocker och mandel. Lägg kakorna på plåt med bakpapper och grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.

Låt kakorna svalna på galler. Förvaras torrt.

De omnibus rebus et nonullis aliis
  • jayne doe

Jepp rulltårta med sylt.
    www.recepten.se/recept/rulltaarta.html

Man måste passa den i ugnen för den blir klar toksnabbt, och sen är det en liten risk att den spricker lite när man rullar den men det brukar inte märkas.

• vera82

Hur länge kan man ha rulltårta i frysen och vilken sylt är godast?
    Kan man dekorera med något annat än persika på?

Svar på tråden Vad ska jag baka och fylla frysen med? Kommande bebis!