• ShristiMama

Någon som vet hur man byter glödlampa på/i en jordglob?

Japp, har ett stort problem Fattar inte hur jag ska bära mig åt för att byta ut glödlampan på min gamla jordglob från 60-talet.

Nån som vet???

• Svar på tråden Någon som vet hur man byter glödlampa på/i en jordglob?
  • CharlieF

Jag har nog en liknande från 70-talet, med en "metallbåge" runt halva. Jag bände upp den med våld och fick ta i ordentligt. Men jag tänkte att går det så går det, den var ju inge fin utan lampa... Lycka till!

• Isnogood
    CharlieF skrev 2009-03-30 18:27:16 följande:
    Jag har nog en liknande från 70-talet, med en "metallbåge" runt halva. Jag bände upp den med våld och fick ta i ordentligt. Men jag tänkte att går det så går det, den var ju inge fin utan lampa... Lycka till!
    Har jag också haft...

På min så skruvade jag bort "ringen" som sitter runt kabeln (sladden..) och då blev hela globen lös så att man kunde dra den åt sidan o lossa plattan o sedan komma åt glödlampan..
    -Tror att det på en annan jag hade fanns en skruv, antingen upptill på "bågen" eller under som man skruvade bort/ur för att få loss allt...
  • ActDontTalk

vi hade en liten kula på vår jordglob som man skruvade av uppe på toppen, sedan fick man lyfta på metallbågen lite försiktigt, och ta av själva globen. tog ett tag innan vi klurade ut det också!

Svar på tråden Någon som vet hur man byter glödlampa på/i en jordglob?