• Anonym (undrande)

Min son har trång förhud.. vad göra??

GJORDE EN NY TRÅD FÖR BLEV EN FLIRTGUBBE PÅ DEN ANDRA:: HUR TAR JAG BORT DE`N?
    Min son som snart blir 7 år har väldigt trång förhud, den går ej att dra tillbaka över ollonet och om det skulle gå lite grann så sitter den liksom fast runt ollonkanten.
    Han brukar ibland klaga på att det svider och gör ont. Men det sitter inte i så länge.
    Är det normalt fasten man är 7 år? någon mer med samma problem?
    Har hört att vid 3 år ska den kunna gå tillbaka utan problem.
    Har någon kontaktat läkare eller har ni avvaktat?
    Snälla hjälp mig med råd.

• Svar på tråden Min son har trång förhud.. vad göra??
  • lillajag82

man SKA INTE dra tillbaka förhuden på små barnen överhuvudtaget

~~ Emelie..Albin..Dante..~~
  • lillajag82

läste fel läste 7 må¨nader =/ men 7år oki annan sak..

du bör kontakta läkare för ditt barn skull han kan behöva en op
    ett så stort barn ska kunna dra tillbaka utan obekvämligeter men omhan har ont så ÄR  det inte bra..

bättre att låta en kunnig barn läkare kolla på han och utesluta vad som skas göras
    kanske inte behövs op utan bara "ut-töjning"

~~ Emelie..Albin..Dante..~~
  • Medea

Hej Anonym!

En av mina söner hade samma problem. Fick rådet att hjälpa till vid tvätt och visa hur han själv försiktigt kunde dra den bakåt. Inte med våld naturligtvis. Det var nödvändigt för han fick inflammation emellanåt så man fick göra rent ordentligt.
    Det försvann i 9-årsåldern och han är helt ok nu. Skulle det inte bli bättre så måste du nog kontakta en läkare.
    Håller tummarna att din lille kille blir bra! Kramar.

• Rosenöga

Om förhuden är för trång brukar det synas när de ska kissa, det blir som en ballong och de får trycka på. Låt en läkare titta. I så fall kan man få en stark kortisonsalva att stryka på under någon vecka. Starka kortisonsalvor har som biverkan att tunna ut huden. I det här fallet är det biverkan man eftersträvar. När huden blir tunnare brukar det ofta räcka för att man ska kunna dra tillbaka förhuden och då slipper man andra ingrepp som operation.

• Anonym

om din har svårt o kissa det gör svider m.m så ska man alltid söka läkare för att se var problemet ligger

sök läkare så fort så möjligt så dom får bedöma vad som behövs göras hålla på o kladda med salvor görs inte längre vad jag har förstått utan man opererar direkt men oftast så bärjar man med o töja förhuden för o se om det kan avhjälpa problemet

när din son kissar hur ser det ut då? blir förhuden som en liten ballong? blir det så så är det för trångt

min son har haft problem med sin förhud ända sen han va bebis ständiga infektioner m.m
    för några år sedan så gjordes en operation där man töjde ut förhuden lite det har funkar bra nu några år men så började infektionerna om igen så nu är vi uppsatta för tid för att ta bort förhuden helt
    min son är nu 10 år och väntar otåligt på att få det här gjort han är så trött på att det är jobbigt o kissa och att det gör ont
    hans förhud blåser oxå upp sig som en ballong när han kissar och det gör ofta att det blir kiss överallt på toaletten inte särskilt kul

det är oxå viktigt att få det här åtgärdat innan puberten då snoppen växer och det kommer bara göra problemet ännu större tyvärr

lycka till

• Rosenöga
    Anonym skrev 2009-03-31 00:22:08 följande:
    om din har svårt o kissa det gör svider m.m så ska man alltid söka läkare för att se var problemet ligger sök läkare så fort så möjligt så dom får bedöma vad som behövs göras hålla på o kladda med salvor görs inte längre vad jag har förstått utan man opererar direkt men oftast så bärjar man med o töja förhuden för o se om det kan avhjälpa problemet när din son kissar hur ser det ut då? blir förhuden som en liten ballong? blir det så så är det för trångt min son har haft problem med sin förhud ända sen han va bebis ständiga infektioner m.m för några år sedan så gjordes en operation där man töjde ut förhuden lite det har funkar bra nu några år men så började infektionerna om igen så nu är vi uppsatta för tid för att ta bort förhuden helt min son är nu 10 år och väntar otåligt på att få det här gjort han är så trött på att det är jobbigt o kissa och att det gör ont hans förhud blåser oxå upp sig som en ballong när han kissar och det gör ofta att det blir kiss överallt på toaletten inte särskilt kul det är oxå viktigt att få det här åtgärdat innan puberten då snoppen växer och det kommer bara göra problemet ännu större tyvärr lycka till
    Kompisens son fick behandla med kortisonsalva i två omgångar och det löste problemet. Mycket smidagare och mindre smärtsamt än att genomgå operation.
  • Rosenöga

Det verkar som att kortisonkräm fortfarande används som förstahandspreparat vid behandling av trång förhud.

www.netdoktor.se/barn/

Citat:
    "..Hur kan man behandla förträngning av förhuden?
    Det har visat sig att en kräm innehållande binjurebarkhormon (hydrocortison 1procent), i vissa fall kan hjälpa.

Man kan prata med läkaren om denna behandling. Man skall smörja toppen av penis tre gånger dagligen i sex veckor.
    Förhuden skall dras tillbaka så långt det går utan besvär, varpå man smörjer på krämen.
    Om denna behandling inte fungerar kan man operera.
    Operationen för fimosis görs med lokalbedövning utan några speciella besvär. Man försöker i de flesta fall bevara förhuden så mycket som möjligt, och i vissa fall räcker ett snitt på längden för att göra förhuden så lös att man kan dra den tillbaka utan några problem. Den egentliga omskärelsen, då förhuden tas bort helt eller delvis, används nästan bara i rituella sammanhang.

Författare:Betina Nørby, PhD-stipendiat och Poul Chr. Frimodt-Møller , överläkareUppdaterad:Stina Almkvist, ST-läkare på Sachsska barnsjukhuset, Södersjukhuset, StockholmPublicerad: 2008-08-26"

• Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2009-03-31 00:22:08 följande:
    om din har svårt o kissa det gör svider m.m så ska man alltid söka läkare för att se var problemet ligger sök läkare så fort så möjligt så dom får bedöma vad som behövs göras hålla på o kladda med salvor görs inte längre vad jag har förstått utan man opererar direkt men oftast så bärjar man med o töja förhuden för o se om det kan avhjälpa problemet när din son kissar hur ser det ut då? blir förhuden som en liten ballong? blir det så så är det för trångt min son har haft problem med sin förhud ända sen han va bebis ständiga infektioner m.m för några år sedan så gjordes en operation där man töjde ut förhuden lite det har funkar bra nu några år men så började infektionerna om igen så nu är vi uppsatta för tid för att ta bort förhuden helt min son är nu 10 år och väntar otåligt på att få det här gjort han är så trött på att det är jobbigt o kissa och att det gör ont hans förhud blåser oxå upp sig som en ballong när han kissar och det gör ofta att det blir kiss överallt på toaletten inte särskilt kul det är oxå viktigt att få det här åtgärdat innan puberten då snoppen växer och det kommer bara göra problemet ännu större tyvärr lycka till
    Precis som du beskriver det som en ballong innan kisset kommer ut och att det skvätter över hela toaletten,, som en fontän åt alla håll. Dessutom så klagar han ibland på att det gör ont och svider. Han har inte sagt ett knyst åt sin pappa om detta som om det är genant för honom, och hans pappa verkar inte bry sig värst mycket heller. Bara han och jag har pratat om det Och han är väl medveten om att de kan bli så att han kan få operera. Frågan är hur länge man bör vänta för å se om det blir bättre,, så klaart förstår jag att det blir aktuellt om besvären blir mer å mer å värre.
  • Rosenöga

Anonym (undrande) skrev 2009-04-01 09:37:33 följande:

Precis som du beskriver det som en ballong innan kisset kommer ut och att det skvätter över hela toaletten,, som en fontän åt alla håll. Dessutom så klagar han ibland på att det gör ont och svider. Han har inte sagt ett knyst åt sin pappa om detta som om det är genant för honom, och hans pappa verkar inte bry sig värst mycket heller. Bara han och jag har pratat om det Och han är väl medveten om att de kan bli så att han kan få operera. Frågan är hur länge man bör vänta för å se om det blir bättre,, så klaart förstår jag att det blir aktuellt om besvären blir mer å mer å värre.
    Visa läkaren så kan han/hon avgöra om ni ska vänta eller vilken behandling som kan vara lämplig.
Svar på tråden Min son har trång förhud.. vad göra??