• Lisun

Tecken på hane när tik löper?

Har några frågor:
    Min tik är ca 1 år 2 mån. Hon har löpt en gång , tror de var i sept-okt nån gång. När är det dags igen?
    Är hundvakt åt en hane nu som är ca 4 år. Vad brukar hanar visa för tecken när en tik ska löpa?
    Han har varit lite stirrig idag, gnäller, springer efter henne, nosar i baken, dreglar o darrar om munnen.
    Kan hanar visa andra tecken? Göra sig orena inne?
    Kanske hon ska löpa snart? Eller är han bara extra knäpp idag? hehe

• Svar på tråden Tecken på hane när tik löper?
  • Lisun

Tycker inte att min tik ser svullen ut iaf!

• snuttan2

jadu, som du beskriver så skulle jag iallafall tippa på att hanen känner att hon är på gång med löp. Det är inte alltid man ser att tiken är svullen...
    Det ska vara ca 6 mån mellan varje löp, om du inte fått en tik som nöjer sig med ett löp/ år eller tre...
    Det går inte säga generellt hur hanhundar beter sig för det är så individuellt. Har haft flera hanar och det har varit olika "tecken" på varje, ett par har inte brytt sig alls. Men eftersom han verkar plötsligt mycket mer intresserad så skulle jag ta det som ett tecken. Hur reagerar hon om du kliar henne vid höfterna??

• köttbullelydnad

Tycker det låter som om hanen visar rätt tydligt vad som komma skall

• Lisun

nu har hon börjat blöda!
    har ett par frågor till:
    hur länge blöder en tik?
    när och hur länge kan hon bli befruktad?

tänkte mest på hur lång tid hon inte bör träffa hanar eftersom hon har många lekkompisar som är hanar.

• TinkyWinky
    Lisun skrev 2009-03-31 21:01:30 följande:
    nu har hon börjat blöda! har ett par frågor till: hur länge blöder en tik? när och hur länge kan hon bli befruktad? tänkte mest på hur lång tid hon inte bör träffa hanar eftersom hon har många lekkompisar som är hanar.
    det är ju olika på olika hundar, samma som med människor..hur var dte förra gången hon löpte?? mina tikar har löpt olika länge alla gångerna de löpt, så aldrig lika länge ngn gång eller samma tider på året..

vad jag hört så höglöper de bara i några dagar men kan ha fel. iaf va ja märker på mina kan det va 3-6 dagar, iaf för mina då. o då blöder de extra mkt o de äter sämre o försöker para sig med andra hundar, här i mitt fall då med varandra..
    ☆° ★ bf 13/7-09★ °☆ v.26 ★ °☆
  • Lisun

hon har bara löpt en gång tidigare och då märkte jag inte av det alls mer än att hon var svullen o slickadeb sig ofta. kommer inte riktigt ihåg hur länge.

• frrreak

tikar löper ca 3 veckor o kommer in i höglöpen i 3:e veckan. har för mej att dom e mottaglig för parning mellan 15:e o 18:e dagen.
    så håll koll på dom så dom inte parar sej.

• Lisun

Funderar på att lämna bort hanen sålänge...han är iof hälften så stor som henne men allt går bara hon vill ju!

• snuttan2

jadu, att hanen är mycket mindre än tiken är inget hinder i djurvärlden... vill tiken tillräckligt så lägger hon sig ner så att hanen når upp.
    Sendan ska man inte stirra sig blind på att dom är mottagliga 15-18 dagen, för det är mycket individuellt det oxå dom är som MEST mottagliga då men det har skett parningar på 23 dagen och tidigare är dag 15 så mitt råd är om du inte har dom under ständig uppsikt eller separerade att lämna bort hanen eller tiken under tiden.

Svar på tråden Tecken på hane när tik löper?