• Norrtös

Okej att ansöka om föräldrapenning först från beräknat födelsedatum?

Hej hej.
    Jag har en liten fundering. Jag jobbar inom handels som butiksbiträde.
    Kommer troligtvis att jobba halvtid i maj, resten får jag HP utbetalt.
    (Har inte fått besked ännu, men det lutar mot det..)

Min anställning slutar 090601. Har ca 10000 i semesterlön att få när jag slutar. Därför behöver jag inte föräldrapenning förrän bebis kommer.

Min fråga är:

Kan jag ha en glipa i inkomst från 090601-090622(beräknad förlossning)
    Eller måste jag börja ta ut föräldrapenning redan i början av juni?

tacksam för svar!

• Svar på tråden Okej att ansöka om föräldrapenning först från beräknat födelsedatum?
  • VinterNoll2

Varför skulle du inte kunna ha det?
    Själv gick jag hem från jobbet den 4 mars (jobbade också i butik) och har ansökt om FP från 23 mars. Jag fick nämligen inte HP alls så jag måste ta ut FP-dagar istället. I sommar kommer jag att leva på skatteåterbäringen som jag får och kommer inte att ta ut några FP-dagar då.
    Du får ju göra som du vill med dina FP-dagar. Det är efter 1-årsdagen som FK börjar ställa krav.

Det skulle vara intressant att få veta om du får beviljad HP. Jag fick avslag helt och nu ligger ärendet hos Länsrätten.

BF början av Maj 2009
  • Norrtös

usch vad surt..de är så hårda i sina bedömningar på försäkringskassan.
    Jag skrev väldigt utförligt om mitt arbete, vilket även min arbetsgivare gjorde.

Ok, men då vet jag att jag kan göra som jag vill med dagarna.

• bipsiebop

du har rätt att vara hemma sju veckor före bf och sju veckor efter barnets födelse utan att ta ut ngn föräldrapenning enligt föräldraledighetslagen.

• VinterNoll2
    bipsiebop skrev 2009-04-01 08:19:06 följande:
    du har rätt att vara hemma sju veckor före bf och sju veckor efter barnets födelse utan att ta ut ngn föräldrapenning enligt föräldraledighetslagen.
    Vad händer om man nu inte tar ut FP då barnet är äldre än 7 veckor? Man måste ju kunna ta ut exempelvis semester mitt i sin föräldraledighet...? Eller?
    Låter konstigt...
    BF början av Maj 2009
  • VinterNoll2

Jag kanske missuppfattade inlägg 3 helt men det låter som om att man måste ta ut FP-dagar då barnet är äldre än 7 veckor.

BF början av Maj 2009
  • Norrtös

jo, tycker man måste ju få ta dagarna hur man vill.
    Vem förlorar på att man tar ut sina dagar typ efter kanske 3 månader först? Om det nu är det man vill.
    Endel kanske kan ta jättelite dagar per månad. ( rik man eller liknande)
    Själv så får jag nog ta typ 20 dgr i månaden..

• Anna1

Jag tror att du får börja ta ut dom precis när du vill, vissa har ju efterskottslön och då kanske man inte vill ha fp samma månad också..

• Rigmor Mortis
    bipsiebop skrev 2009-04-01 08:19:06 följande:
    Jag var hemma utan föräldrapenning bra mycket längre än så innan jag började plocka ut dagar...
  • Bebiz2009

Får jag fråga vilken kedja eller med vad du jobbar med ts?
    Jag jobbar nämligen oxå som butiksbiträde och tänker söka hp när det blir dags, men jag är väldigt orolig över att de ska neka mig ersättning...

• kokos

Jag tog semesterdagar i min 10 dagars klyfta... Nu har jag FP från BF även om barnet kommer senare.

• Norrtös

bebis:
    Jag arbetar i en inredningsbutik. Både jag och min arbetsgivare har skrivit mycket tydligt i beskrivningen av arbetsdagen. Tror dock att jag skulle skrivit mer om hur det påverkar kroppen att stå och gå så mycket, men kommer nog få halv havandeskapspenning iallafall.
    Jag har sökt i februari och ej fått besked ännu.
    Så det gäller att vara ute i god tid!

• fotbollsfru
    VinterNoll2 skrev 2009-04-01 15:17:15 följande:
    Jag kanske missuppfattade inlägg 3 helt men det låter som om att man måste ta ut FP-dagar då barnet är äldre än 7 veckor.
    Det är helt fel i inlägg # 3.

Så här står det i lagen:

"...kvinnlig arbetstagare har rätt till hel ledighet i samband med sitt barns födelse under en sammanhängande tid av minst sju veckor före den beräknade tidpunkten för förlossningen och sju veckor efter förlossningen....
    Mammaledighet behöver inte vara förenad med att föräldrapennning betalas ut..."
  • fotbollsfru

...du behöver INTE ta ut fp när dessa 7 veckor har gått. Den enda "gränsen" är när barnet fyllt 1 år; om man vill behålla sin SGI-nivå måste man då ta ut minst 5 dagar i veckan.

Första året är det då man har chans att "snåla" och spara dagar....

• VinterNoll2

Det ska bli mycket intressant som sagt och se om du får HP beviljat Norrtös, det kanske är lättare att få om man söker halvtid, jag vet inte... Jag vet bara att jag skrev utförligt både vad mina arbetsuppgifter innebar och vad jag kunde klara av och inte, jag sökte heltid och fick avslag.
    Ärendet ligger ff hos Läsnrätten och jag har inga goda förhoppningar om att de kommer att ändra beslutet.

Enligt FK (i mitt fall) så är det inte ansträngande för en gravid kvinna att stå och gå en hel dag, så länge man har en rast under dagen. Men det är ju självklart att det är tungt att stå och gå i 8 timmar om dagen, speciellt i butik.

BF början av Maj 2009
  • Norrtös

jag har fått beviljat halv havandeskapspenning och tycker det är okej.
    Jag börjar halvtid 27/4. Ska jobba maj ut..
    Sen blir det att bara gå och vänta på den lilla :)

• VinterNoll2
    Norrtös skrev 2009-04-08 13:04:00 följande:
    jag har fått beviljat halv havandeskapspenning och tycker det är okej.Jag börjar halvtid 27/4. Ska jobba maj ut..Sen blir det att bara gå och vänta på den lilla :)
    Grattis! Man behöver verkligen den där tiden innan och hinna vila upp sig och förbereda sig.

Nu känns det ju ändå jäkligt surt för mig som fick helt avslag på min ansökan... Jag förstår verkligen inte varför. Men om jag får avslag hos Länsrätten också så ska jag banne mig ringa FK och ifrågasätta deras beslut. Nu vet jag 5 stycken som fått HP och som jobbar inom butik och handel.
    BF början av Maj 2009
  • Norrtös

ja du, det låter galet att du står utan. Jag är glad för den tid jag kommer få att vila och förbereda mig på. Det behövs ju mycket energi och ork sedan för att ta hand om bebisen! Tror det blir mer kvalité då man fått vila upp sig innan man ska föda också. Lär ju vara en himla pärs!

Hoppas du orkar stå på dig så du får havandeskapspenning.
    Det är inget rättvist system..

Svar på tråden Okej att ansöka om föräldrapenning först från beräknat födelsedatum?