• annne

    Vi som blev föräldrar i december 2007 (Del 6)

    Hej allihopa. Jag är så glad att våren är här! Har suttit ute i solen både idag och igåf. Mira älskar att gräva i sandlådan, så vi får nog hänga i lekparken en del. ;) Ska skaffa en sandlåda till trädgården också tänkte vi.

    Grattis Emma till tvillingar! Spännande. :)

    Mira härmar också ALLT. Allt man gör, men också ord. Det hon kan säga helt rätt är: Mamma, Pappa, hej, katt, titta, tack (hm, har jag glömt nåt tro?)

    Sen säger hon "bapp" (napp), "bampa" (lampa), "vov-vov" (hund), "iiihh" (häst), "bä" (får), "dä" (där) m.m. Inte de rätta orden, men vi förstår i alla fall vad hon menar.. :)

    Sen härmar hon en del, eller iaf försöker, men hon säger dem inte självmant.

  • annne

    Ja, Mira härmar och säger Mia till Mira ibland.. Men det är inget hon säger självmant än..

  • annne

    Hoppas att ni alla haft en fin helg! Vi har varit i Trysil, som vi alltid är, under påsken. Mira spydde på vägen upp, och jag trodde att det var magsjuka och såg framför mig hur förstörd helgen skulle bli, ungefär. (vi bor i en liten stuga tillsammans med Björns föräldrar + bror med familj..) Men det gick bra, antagligen blev hon åksjuk. Det var första gången hon spydde, riktigt äckligt, men jag överlevde. haha! Så fort nån mår lite illa så mår jag också illa och ser framför mig hur det skulle vara om hela familjen hade magsjuka o.s.v. Nog jobbigt om man själv har det, nu har man ett barn också.. Jaja, vi har i alla fall klarat oss än så länge!

    Däremot är Mira förkyld HELA tiden känns det som. Varje gång hon fått en tand har hon blivit förkyld och ibland feber. Men det har gått bra. Nu går vi ju mot ljusare tider, så jag hoppas att det ska bli bättre. Fast tänderna fortsätter ju att komma i och för sig. Hon har nu 10 tänder.

    Hur är era barn med andra? Alltså om ni lämnar bort dem och så? Det känns som att Mira skulle kunna bli lämnad till vem som helst utan att bry sig. Hon bara vinkar hejdå. Hon är väldigt "enkel" på det sättet, hon är nöjd för det mesta (om hon inte är hungrig eller trött). Hon är heller varken mammig eller pappig, men när jag jobbat och kommer hem klänger hon lite mer på mig. Då får jag helst inte gå nånstans. Men det är ganska skönt att hon "saknar" mig lite. :)

  • annne

    Mira har sovit borta 2 eller 3 (hm..?) nätter hittills. Inte i sträck alltså utan olika gånger. Hos Farmor & Farfar och hos sin farbrors familj som hon träffar mycket. Det har gått väldigt bra, men ena gången var hon jätteförkyld och sov dåligt och så, men ingen gråt efter oss alls.
    Vi får också alltid höra hur "snäll" och "lätt" hon är. Jag väntar på monster-trots-tiden, den lär väl komma.. :)

  • annne

    Jag minns dig, sussa, känner igen ditt foto.. Annars skulle jag inte ha en aning. Ibland blir det förvirrande när folk byter bilder. :)

    Mira har 10 tänder, men två till är på väg upp. Skönt att hon fått/börjar få tänder längre in, så hon kan tugga bättre. Nu åker det mesta ner o-tuggat... :)

  • annne

    Hm.. Mira sover kanske ca 20-07 (fast det är lite olika) vilket är 11 timmar och på dagen 1-3 timmar. Oftast 1,5-2 sådär..

  • annne

    Vi borstar tänderna morgon & kväll. (Tandläkaren rekommenderar..)

    Mira har aldrig druckit saft, endast osötad dryck (sempers typ). Hon har heller inte ätit mycket sött. Smakade tårta på 1-årsdagen och har smakat muffins & bulle 2-3 gånger. Dock så fick hon smaka godis (pyttelite) av sin farbror en gång. Hmf. ;)

    Jag känner att det är väldigt onödigt att ge sött när hon inte behöver det eller ens vet vad det är. Hon älskar frukt och grönsaker (helst tomat!) så här finns det ingen anledning. Men visst kommer hon att få smaka glass i sommar och kaka ibland.. Jag gissar att det blir svårare om man har barn sen innan eller själva fikar mycket.

  • annne

    Mira gillar inte heller tandborstningen, men det GÅR i alla fall, om än ganska kort stund.. suck.

  • annne

    Det tipset har jag hört från andra.. borde kanske prova det..

  • annne

    Jag hade nog kunnat tänk mig att en bebis 2010 vore "lagom", men man vet aldrig.. Just nu äter jag mediciner för ämnesomsättningen så jag får inte bli gravid än. Får se när jag blir frisk...

  • annne

    emmelina - ditt tandborstningstips ska jag prova! Mira älskar att greja med vatten, speciellt diska. :)

  • annne

    Vi köpte en ganska hög pall på IKEA i plast. Har dock inte använt den så mycket än, men jag tror att hon når upp med den.

    Krya på dig!

  • annne

    Mira kommer att börja på samma dagis som jag jobbar efter semestern. Hon kommer förstås att gå mina tider. Jag ska jobba 75% eller kanske 80. Tiderna kommer variera, antingen 6.30-15 eller 9-17. Men sen ska jag vara ledig en dag, och så blir det väl en kortare dag också.

    Om det hade varit nära till dagis hade Björn fått lämna henne senare när jag börjar så tidigt, men det är ca 1,5 mil dit, och vi har bara en bil, så hon får som sagt gå mina tider.

  • annne

    Sussa76 - Jag tror att det viktigaste i första hand är att du gör som du vill/känner/tycker. Det blir ju inte bra om du går emot det du egentligen vill, eller hur?

    Jag jobbar som sagt på dagis och tror verkligen på att dagis är bra för barn. De utvecklas otroligt mycket och får lära sig saker som kanske inte kommer naturligt annars. Men är man hemma med barn kan man självklart träffa andra barn ändå o.s.v. jag tror också att det kan vara bra för barnen att vara ifrån sin mamma och pappa ibland, men det kan man ju också göra utan dagis. Sen blir ju behovet av andra barn större ju äldre de blir..

    Ja, jag vet inte vart jag vill komma, men du ska i alla fall inte ha dåligt samvete för att du gör det Du känner att du vill och är bäst för er.

    Tanja - Ja, vi har cyklat med Mira. Hon älskar det. :)

  • annne

    Mira dricker välling på kvällen. Innan även på morgonen, men vi började med gröt istället för bra längesen.. Jag vet egentligen inte vad som är bäst på morgonen. Ibland får hon fil/yoghurt och smörgås istället.. Och i enstaka fall när hon vaknar supertidigt och vi är supertrötta får hon välling. :) Eller ja, hon vaknar alltid tidigt och jag är alltid supertrött, men oftast gå vi upp så hon får frukost. ;)

  • annne

    Spännande.. Mira ska till BVC imorgon. Vi har heller ingen koll mellan 1 år och 1,5 år. Men vi har vägt en gång emellan på sjukhuset när Mira kollade hjärtat.

  • annne

    Förresten, Mira badade i sjön igår. Gud, vad hon älskade det. Hon skrek hela vägen till bilen när vi skulle hem. :)

  • annne

    På tal om bad igen.. jag funderar också på att köpa nån badring eller sådana till armarna. Mira ville ut i vattnet hela tiden (men satt och grävde emellanåt) och ville längre och längre ut. Jag höll henne i handen hela tiden, men hon snubblade till ibland och det gäler ju att vara med. Så det vore rätt bra med en ring eller liknande tror jag. Nu badade jag inte själv, men när man gör det kan det ju vara bra om hon kan vara i en ring brevid kanske.

    Idag är Mira 1,5 år. Tiden går fort!

    Björn var med henne på BVC också. Hon sa ingenting när hon fick spruta. Får se om hon får nån feber, kan ju komma efter en vecka.
    Vikt: 11160 g
    Längd: 85 cm

  • annne

    Ska inte lägga mig i, men man får väl inte ha barnen på dagis när man inte jobbar. (bortsett från när de är "15-timmarsbarn") Antar att Lisa börjar jobba den tiden och pappan kommer hem kl 17 från sitt jobb?

    Det blir ju lite dumt förstås.. Går han aldrig längre dagar, Lisa?

    Mira ska också börja i augusti, men på dagiset där jag jobbar, så det blir ju inte samma sak som att lämna bort henne. Men det ska bli otroligt spännande att se hur hon trivs o.s.v. :)

  • annne

    Här har vi också märkt stor skillnad när hon närmade sig 1,5 år. (och jag har hört många säga detsamma) Mer blyg inför en del främmande människor, mer trotsig o.s.v.

Svar på tråden Vi som blev föräldrar i december 2007 (Del 6)