• Lovan

Bakmaskinstråden - glutenfria recept!

Här är tråden med alla våra glutenfria favoritrecept till bakmaskin.

Diskussionerna tar vi i Bakmaskinstråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40520375.html

Finns även en tråd för icke-glutenfria recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42385064.html

Lägg in receptet och skriv med hur många gram bördet är på och gärna vilken maskin du bakat det i.

Har du både måtten både i "decilitier" och i gram så är det super om du skriver med dem också eftersom det då blir lättare att räkna om receptet för olika maskiner.

Nu bakar vi

C'mon - let's göra get-ragu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-31 13:55
    Jag skriver recepten i deciliter. Detta för att olika mixer väger olika mycket.
    Skriver du vikten, så lägg till vilken mixsort du använt så att man kan räkna om.

1 dl glutenfri mix väger 60g
    1 dl lågprotein-mix (laktosfri) väger 55g
    1 liter glutenfri mix väger 600g
    1 liter lågprotein-mix väger 550g

1 dl vatten väger 100g
    1 dl mjölk väger 100g
    1 dl filmjölk väger 100g
    1 dl socker väger 90g
    1 msk socker väger 15g

1 dl olja, eller margarin, väger 100g
    1 msk olja, eller margarin, väger 15g

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-01 20:39
    1 tsk torrjäst väger 3 g
    1 tsk salt väger 6 g
  • Svar på tråden Bakmaskinstråden - glutenfria recept!
  • Lovan

Jag börjar väl då!

Glutenfritt morotsbröd

2 tsk torrjäst
    4 dl grov mix
    6 dl fin mix
    ½ tsk salt
    1½ msk olja
    3½ dl vatten
    3 stora morötter, grovt rivna
    2 msk fiberHusk
    3 msk Po-fiber
    Sirap efter behag
    Lite brödkryddor

Släng i allt. Kör på normal-programmet och medelhård gräddning.

Blir ett 1000g bröd, och jag gjorde den i min Nordica.

• Lovan
    Glutenfritt russinbröd

2 tsk torrjäst
    10 dl glutenfri mix
    ½ tsk salt
    1½ msk olja
    3½ dl vatten
    50 g russin
    2 msk fiber-Husk
    3 msk Po-fiber

Släng i allt samtidigt. Kör det på normal-programmet och medelhård gräddning

Blir 1000g bröd, och jag har gjort det i min Nordica.

Med så mycket russin blir brödet mycket saftigt, och saftigheten håller i sig flera dagar.
  • MBert

Bra med en glutenfri bakmaskinstråd.
    Jag försökte en gång att översätta glutenfritt bröd till vanligt med gluten men upptäckte att då jäste det över. Använder man alltså större mängder till glutenfritt bröd eftersom det inte jäser på samma sätt?

Sen en liten kommentar om vikterna.
    1 dl olja eller smält margarin väger 90 gram och 90 gram omvandlat till matsked blir 14 gram. Jag har en hel lista på ingredienser i en omräkningstabell, eftersom jag hellre jobbar med vikt (liten digital hushållsvåg). Så jag tackar för mått/viktangivelserna på glutenfritt mjölmix.
    1 tsk torrjäst väger 3 g
    1 tsk salt väger 6 g

• Lovan
    MBert skrev 2009-04-01 19:57:12 följande:
    Sen en liten kommentar om vikterna. 1 dl olja eller smält margarin väger 90 gram och 90 gram omvandlat till matsked blir 14 gram. Jag har en hel lista på ingredienser i en omräkningstabell, eftersom jag hellre jobbar med vikt (liten digital hushållsvåg). Så jag tackar för mått/viktangivelserna på glutenfritt mjölmix. 1 tsk torrjäst väger 3 g 1 tsk salt väger 6 g
    Vad gäller olja, så skrev jag bara av det pappret som jag fick av dietisten.
    Ska fylla i i ts det där med torrjäst o saltet.

Jag tror att glutenfritt behöver mer jäst. Men jag vet ärligt talat inte. *kliar mig i huvudet*
  • MBert

Har du fler ingredieser du vill ha vikt på?

Morotsbrödet här ovan är nästan identiskt med det recept jag provade där jag istället bytte ut det glutenfria mixet mot grovt resp. fint mjöl, alltså tog typ rågmjöl resp. vetemjöl (och så var det bara 2 morötter i mitt recept). Jag blev så sugen på ett morotsbröd så jag testade som sagt att översätta det rakt av i brist på annat till vår OBH Nordica. Men det gick som sagt inte. Det jäste över...

• Lovan
    MBert skrev 2009-04-01 20:48:11 följande:
    Har du fler ingredieser du vill ha vikt på? Morotsbrödet här ovan är nästan identiskt med det recept jag provade där jag istället bytte ut det glutenfria mixet mot grovt resp. fint mjöl, alltså tog typ rågmjöl resp. vetemjöl (och så var det bara 2 morötter i mitt recept). Jag blev så sugen på ett morotsbröd så jag testade som sagt att översätta det rakt av i brist på annat till vår OBH Nordica. Men det gick som sagt inte. Det jäste över...
    Funkar nog inte att byta så där rakt av.
    Jag kan sätta in ett bra recept i den vanliga recepttråden på morotsbröd.
Svar på tråden Bakmaskinstråden - glutenfria recept!