• camillas1985

Barnläkaren vill inte skriva ut mjölkfri ersättning. Någon mer som haft problem med den saken?

Pratade idag med BVC som hade pratat med barnläkaren och hon ville inte skriva ut ersättning till oss även fast vi vet helt säkert att lillkillen reagerar på mjölk. Hon sa att vi först ska prova NAN iaf och sen köpa oss en egen burk med mjölkfri ersättning och jämföra hur han reagerar först.
    Jag förstår inte vad som är problemet, det är ju ingen medicin som vi vill ha utskrivet utan mat till honom.
    Någon mer som haft problem med att få det utskrivet eller vet varför de gör så här?

• Svar på tråden Barnläkaren vill inte skriva ut mjölkfri ersättning. Någon mer som haft problem med den saken?
  • snarret

Till oss sa dom att dom inte kan skriva ut fören det är fastställt att det är allergi som är problemet, så vi fick köpa själva.
    Jag tycker det är rimligt, fast lite dåligt, för det blir ju dyyyrt.

• camillas1985

Men jag tycker bara att det är konstigt. Om man vet att ens barn inte tål mjölk så ska det väl inte vara något problem för några tillförlitliga tester har jag hört att det inte finns när de är så små förutom att testa mjölk på dem och det har vi gjort och han blev dålig. Det kan ju inte hända något dåligt med honom om han äter mjölkfri mat men därimot blir han ju dålig om han äter mjölk.

• Alexi

Fast jag tror alla får köpa en burk först och se om det blir skillnad, sen kan samhället gå in och sponsra för framtiden. Tycker faktiskt det är helt rimligt att det funkar så. (Vi har själva mjölkfri ersättning). Man får ju verkligen svart på vitt om det är mjölken och inte något annat de reagerar på om de får mjölkfri ersättning men allt annat intag är som tidigare.

• nadja84

Vi fick det direkt av vår läkare men hade massa orsaker bakom det.

Annars har jag hört att en anledning är att det är så ofantligt dyrt med denna ersättning så därför vill dom inte skriva ut det i onödan.

• 060810

Jag hade nästan samma problem med min dotter!
    Det tog 2 månader för dem att fatta att hon reagerade på mjölk! Hon reagerade redan vid födseln och är än idag 2½ år gammal allergisk.. :(

Jag fick kämpa och kämpa för att få rätt ersättning till henne! :( (hon fick Nutramigen)

Med sonen som aldrig varit mjölkallergisk sa jag ifrån redan på bb (jag åt själv strikt mjölkfritt fall han skulle vara allergisk) att jag ville ha mjölkfri ersättning när de skulle ge honom det när han var 2 dagar gammal för jag vägrade gå igenom samma historia en gång till och då fick jag direkt recept på mjölkfri ersättning (sonen fick Profylac).
    Så skönt andra gången och sååå skönt med ett barn som tål allt, men jobbigt för storasyster att se på när han får en roligare yogurt eller nåt annat..

• Helle76

Med äldsta dottern fick vi köpa första burken själva för att verkligen få det konstaterat att det var mjölk hon inte klarade av, med yngsta fick vi recept när hon var ca 1 månad då vi åkte upp till barnakuten pga kräkningar som var ovanligt ofta.

Svar på tråden Barnläkaren vill inte skriva ut mjölkfri ersättning. Någon mer som haft problem med den saken?