• Kaero

Försäkring under resan

Puh, vilken dag...Suttit med mitt försäkringsbolag i sammanlagt nästan fem timmar och fått olika information av halvt dussin personer. Först sa säljarna två olika saker sen fördes jag vidare till reglerare, utredare och allt va´ de var. Den första info vi fick förra veckan var att barnet är försäkrat redan från den kinesiska läkarundersökningen, vilket säljaren var mycket stolt att detta bolag kunde erbjuda. Fick en offert som vi fyllde i och lade på idag. Men just idag sa säljare två att barnet inte går att försäkra alls innan svensk undersökning och om något hände så skulle i n t e barnet beröras av vår försäkring t ex om det blir sjukt och vi inte kan lämna Peking, inte heller vi som vårdare till barnet kunde ersättas. (Tyvärr visade sig att de "superbiljetter", d v s billiga med kort flygtid för en flygfobiker som jag, vi hittade, inte inkluderade om/avbokning av hemresa, bara dit. Försäkringsbolaget ersätter ju bara ifall någon av oss adoptanter eller vårt nuvarande barn blir sjuk. Och då bara för en vuxen alt. en vuxen och ett barn ifall vårt nuvarnade blir sjuk. Inte heller force majeur-situation som att det kan uppstå situation där vi av apotionsskäl inte kan åka bokad avresedag.)
    Just det parentes två: (jag lobbade dessutom hårt för att de skulle beakta att en adoptionsresa är ju inte vilken turistresa som helst med ledset barn, ev. anknytningsproblematik , kanske sjuka och allt - ja ni vet ju själva ...Och om jag ,min man eller vårt tidigare barn blev sjukt, alltså vi som då omfattas av försäkringen, att man i sånt här fall kunde hålla ihop familjen och inte skicka hem en vuxen med en nioåring och en "nyadopterad" ett och ett halvt-åring och att den sjuke får ligga själv i främmande land på sjukhus. "Men då skulle vi ju få ersätta fyra biljetter"...)
    Hm, åter till försäkringen för vårt Kina -barn. Efter att säljare två dementerat detta "unika erjudande" om att försäkringen gäller f r om kinesisk läkarudnresökning kom säljare nr 1 in igen i leken och sa "jo men så är det visst"...Så d blev jag lättad igen..lite..och kortvarigt. För sen blev hon osäker och kom på att allt föll ju för barnet har ju inget personnummer...Hon beslöt att skicka oss till en utredare och så fick jag ta om allt igen. Denne sa i sin tur att barnförsäkringen vi skickat in var ogiltig och att det var en missuppfattnnig att detta bolagt unikt erbjöd försäkring f r o m kinesisk läkarundersökning men att personnumret dock kan kompletteras efteråt.Och att när de väl fått in ansökan och de sen i nästa skede fått in läkarjournalen från läkarkontrollen - då gäller försäkringen. "Ja, om vi låter den gå igenom förstås"...Eftersom jag ville veta mer om vad som hände ifall någon av oss blev sjuk i Kina samt lite mer om force majeur-skäl (alla hade ju hittills sagt så olika så jag försökte beta mig uppåt i hierarkin) kopplade han sen vidare till utlandsavdelningen, detta var deras bord. Reglerare nr 1 tyckte att de med tanke på att vill vara humanistiska i sitt bemötande borde tolka välvilligt om något skulle uppstå på en sådan här känslig resa md barn inblandade men var som ny på posten osäker. Bad att jag kontaktade utredare två. Denne var mer luttrad och menade att det som gäller gäller. Enligt regelboken. Dock - och hon läste direkt ur avtalet, kan vårt blivande barn få ingå i familjens hemförsäkring! (tsk från tidigare utsagor) men fortsättningsvis går det inte att få någon slags föraning om hur det blir om det nu blir "fast i Peking". Ingen "försäkran" alls när det gäller försäkringar....Så om det blivande barnet blir sjuk enligt det jag hört hittills - eller vårt nuvarande barn - verkar det som om en av oss föräldrar får stanna. Och blir en av oss vuxen sjuk får den klara sig själv som sagt. och en resa med två barn hem.
    Tusan också efter alla timmar och alla spetande direktiv känner jag att jag brister i presentation och jag vet snart inte vad mina frågeställningar är men rätt så frusterat frågar väl jag, gissar jag, om någon har bra tips utifrån erfarenhet av att vilja gardera sig så gott det går? Har någon stött på ett ultimat- empatiskt försäkringsbolag som förstår de problem adoptanter stöter på? Tackar för tips i kaoset.

• Svar på tråden Försäkring under resan
  • Emeli

Vilken organisation adopterar ni genom? Åtminstone AC har barnen kollektivt försäkrade. För er övriga går det väl bra med en vanlig reseförsäkring. Många hemförsäkringar täcker så pass korta resor som detta är frågan om.

Jag förstår över huvud taget inte problemet. Man kan inte gardera sig mot allt. Om en av er vuxna blir så svårt sjuk får väl den andre resa hem själv med två barn. Ja ??????? Naturligtvis inte vad man vill, men det fixar man om man måste. Det är ju heller ingen krånglig resa med en massa byten osv. Och det äldsta barnet är nio år! Då kan man hjälpa till om det behövs. Har faktiskt aldrig hört talas om någon som har haft tid att ägna så mycket tid och kraft åt en reseförsäkring för en så kort resa. Du kan nog inte förvänta dig att hitta en försäkring som täcker allt du vill. Försäkringsbolag är vinstdrivande företag.

Vi är alla olika, och som sagt, jag förstår inte problemet. Man klarar det man måste klara. Jag flög ensam med tre barn när de var 8 år, 3 år respektive 7 månader och det gick bra. 8-åringen fick hjälpa till att bära osv, men än sen då? Det ordnar sig!

• Pulkåkarn

Du blandar barnförsäkring med reseförsäkring... Barnförsäkring behöver man väl knappt någonsin... Det du behöver är en försäkring som täcker ert nyadopterade barn från det att ni lämnar Kina tills dess det är på svensk mark om er hemförsäkring inte gör det. Med många mellanlandningar kan man hamna på ett sjukhus i ett annat land och det kan bli dyrt även om det kanske är ovanligt. Jag förutsätter då att barnet kan få kinesisk sjukvård liksom tidigare under sitt liv (så var det i Taiwan i allafall). Det verkar vara lite olika mellan de svenska försäkringsbolagen när barnet tas in i reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen. Tyvärr verkar det också olika mellan vem man pratar med på samma bolag. AC verkar ha gått in och tecknat försäkring för sin familjer det gör inte Bfa.
    När vi adopterade vår dotter från Taiwan tecknade vi en Taiwanesisk reseföesäkring för 30 kr (!) som skulle täcka en ev nödlandning och sjukhusvård i Thailand där vi mellanlandade. Det här kunde vi göra tack vara Taiwanesiska vänner annars är det nog omöjligt.
    Det går att köpa lösa reseföräkringar av tex Europeiska men de är dyra.
    Vad gäller er vuxnas väl och så är man väl skyddade av hemförsäkringen och man brukar få vänta in varandra om någon blir sjuk.

Så jag har ingen lösning på ditt problem... men jag tycker att vi alla kanske borde sätta press på försäkringsbolagen att såklart innefatta nyadopterade i familjen från den dagen man får dem!!

• Emeli

Förtydligande: om ni adopterar genom AC är det nya barnet försäkrat från barnbeskedet tills ni befinner er på svensk mark. Jag har bestämt för mig att även FFIA och BV har motsvarande försäkringar, men är inte helt säker på den punkten. Det bästa är ju så klart att kolla med dem om någon av dem är er organisation.

BFA har inte någon sådan kollektiv föräkring, men de har heller inte Kina som adoptionsland så de kan knappast vara er organisation.

Alltså: om AC är er organisation behöver ni inte göra något, mer än att eventuellt komplettera er hemförsäkring med en vanlig reseförsäkring för er föräldrar och ert stora barn. Det samma gäller troligen om ni har FFIA eller BV . Lycka till! Det kommer att gå bra!

Svar på tråden Försäkring under resan