• Ergodoleo

Trött på alla förbannade lösenord

Jag håller på att bli galen och undrar om det fler som känner likadant!

Jag räkande samman ikväll att jag har över sjuttio siter som kräver lösenord i min bokmärkeslista. Jag har två certifikat, tillgång till flera datorer på jobbet och minst ett tjugotal system där. Jag har passerkort med kod som behöver bytas med jämna mellanrum. Till mina kort har jag PIN-koder som byts när korten byts ut. Har drygt tio kort, från VISA till ICA. Dessutom skall man byta lösenord till alla dessa företeelser. Ibland varje månad, ibland var tredje månad, ibland var fjärde, sjätte och tolfte. Dessutom är reglerna olika - ibland måste lösenordet innehålla minst åtta tecken, men det går inte att välja samma för ibland får det bara finnas tre siffror i rad, ibland är det fel om det saknas stora och små bokstäver och det finns massor med regler. Mitt i allt detta får man inte välja något av de fem,tio,femton senaste använda lösenorden.

Hur fan skall man hålla reda på alla sina lösenord? Jag vet inte om det finns något som heter så - men jag tror att jag håller på att drabbas av PIN-koma! Eller lösenilitet. Någon som har något annat namn för detta eller vet om det finns något vedertaget begrepp?

Jag skiter numera i att komma ihåg lösenorden utan trycker på "Har glömt lösenord?" för att få ett nytt i många fall. Det slutar nästan alltid ändå med ett samtal till supporten eller liknande för att jag glömt lösenordet.

• Svar på tråden Trött på alla förbannade lösenord
  • lia76

Jo visst är det jobbigt.
    Men vad händer om det inte skulle finnas lösenord/pinkoder?
    Och vad händer om man inte byter dem rätt så ofta?
    Jo, folk kan komma in på ens sidor på nätet genom att bara skriva ett användarnamn.
    Ingen pinkod till korten så kan vem som helst sno ett och ta ut massvis med pengar.

Och det är bra att byta lösenord lite då och då för säkerhetens skull

Jag har alla mina lösenord/pinkoder i ett lösenordsprogram.
    Och programmet kräver även det ett lösnenord så jag kan komma in och se mina sparade uppgifter på allting.
    Jobbigt om jag skulle glömma lösenordet till den filen

Ida 080901, Stella 060923
  • Flinga 06

Sä här gör jag!

Jag har en hotmailadress med en mapp som jag gjort som jag döpt till inloggningar, där placerar jag alla mail m inloggningsuppgifter så ska jag in på telia, tradera ellos osv så voila där i mappen ligger lösenord och användarnamn. Det funkar kanon!

• Ergodoleo

Ja, absolut. Det är klart det måste finnas - det tvivlar jag inte på. Men det måste snart komma någon teknik som unikt kan identifiera att jag är jag och tillämpa den överallt. Certifikat exempelvis - tänk om alla siter som familjeliv mfl hade haft certifikatsinloggning - då krävs endast ett certifikat. Livet hade blivit enkelt igen. Så snart jag känner för att byta certifikat kastar jag det, skaffar ett nytt och det funkar överallt igen. Ett annat skulle kunna vara ID-handlingen - stick in den i tangentbordet och använd en fingeravtrycksläsare eller något annat smart. Eller en underskrift - skriv på en dyna och den känner igen din signatur. Eller något annat smart.

Det har inte hänt mycket sedan bankomaterna kom i början av sjuttiotalet. PIN-kod hit och PIN-kod dit.

• Silverkatten06

Håller med om att det är lite jobbigt ibland. Men lösenorden är ju bra att ha egentligen...

Till obetydliga siter brukar jag alltid välja samma lösenord, det gör liksom inte så mycket om nån hackar dem. Till bank etc väljer jag mer noggrant, men det är inte så många att komma ihåg. PIN-koder sparar jag ner som telefonnummer i min mobil (tre slumpsiffror och sen koden). Inte så lätt för nån som hittar mobilen att veta om PIN-koden är nedsparad under Anna eller Emma eller Kalle
    Man är inte dum i huvudet bara för att man är kort
  • lia76
    Silverkatten06 skrev 2009-03-31 22:26:31 följande:
    Håller med om att det är lite jobbigt ibland. Men lösenorden är ju bra att ha egentligen... Till obetydliga siter brukar jag alltid välja samma lösenord, det gör liksom inte så mycket om nån hackar dem. Till bank etc väljer jag mer noggrant, men det är inte så många att komma ihåg. PIN-koder sparar jag ner som telefonnummer i min mobil (tre slumpsiffror och sen koden). Inte så lätt för nån som hittar mobilen att veta om PIN-koden är nedsparad under Anna eller Emma eller Kalle
    Jag har kodminne i min mobil där jag sparar ner mina koder och sånt
    1 april - Jag fylller år idag!
  • linjes

Jag har samma lösenord till allt
    O samma koder till allt

• Mamsis

Brukar också skriva mina pinkoder som telefonnr.

Sen har jag också samma på siter där det inte gör något om folk hackar sig in.

På jobbet har jag tydligen ett svårt, killen som är datatekniker där utbrast; KOmmer du att komma ihåg det där??? Ingen kommer någonsin knäcka den iaf! Själv tycker jag den är superlätt

• lia76
    linjes skrev 2009-04-01 09:01:59 följande:
    Jag har samma lösenord till allt O samma koder till allt
    lite dumt tycker jag {#lang_emotions_undecided}
  • linjes
    lia76 skrev 2009-04-01 09:20:54 följande:
    lite dumt tycker jag
    Varför då,det är ingen som känner till mina koder eller lösenord
  • lia76
    linjes skrev 2009-04-01 09:24:17 följande:
    Varför då,det är ingen som känner till mina koder eller lösenord
    Nä men kommer någon på det så hackar de sej ju in i allt där du har samma lösenord

Sen förstår jag inte mej på sådana som använder personliga lösenord.
    Sådana är lätta att knäcka.
    Det har jag märkt mycket när man tittar på film och TV också.
    När folk ska hacka sej in i datorer så säger de: "testa hans hunds namn"
  • linjes
    lia76 skrev 2009-04-01 09:35:37 följande:
    Nä men kommer någon på det så hackar de sej ju in i allt där du har samma lösenord Sen förstår jag inte mej på sådana som använder personliga lösenord. Sådana är lätta att knäcka. Det har jag märkt mycket när man tittar på film och TV också. När folk ska hacka sej in i datorer så säger de: "testa hans hunds namn"
    Har inte så intressanta saker att hacka in på o nä jag har inte min hunds namn som lösenord
  • Smurfen70

Flinga 06 skrev 2009-03-31 20:36:46 följande:

Sä här gör jag!Jag har en hotmailadress med en mapp som jag gjort som jag döpt till inloggningar, där placerar jag alla mail m inloggningsuppgifter så ska jag in på telia, tradera ellos osv så voila där i mappen ligger lösenord och användarnamn. Det funkar kanon!
    Varnar lite för detta. Hotmail och liknande är ofta det första hackare knäcker eftersom många sparar lösenord där. Någon form av e-legitimation som man kunde använda på alla daorer vore bra kanske i USB enheten.
  • mammaNena

har inte, absolut inte, mina lösenord på mail eller ens på datorn. kommer i håg när jag va "liten" och min bror visade hur lätt det är att genom vissa program man kan ladda ner på internet gå in på andras datorer och se rubbet!

Men varför inte en streck kod i nacken och en sån där avläsare som finns i affärer

• Ergodoleo

Många ideer. Hoppas ändå på någon form av certifikat i USB-format. Men det där med lösenordslager i mobilen verkar intressant att titta närmare på - har inte tänkt på det tidigare. Ibland tänker jag - tänk om jag hade en nyckelknippa med 80 nycklar. Som skulle bytas vid olika tillfällen. Dörren får en ny låskolv vid olika konstiga tillfällen. Så känns det. Det är svårt nog att hålla reda på bil och hus-nycklarna och vilka byxor eller jacka de låg i igår. =)

Svar på tråden Trött på alla förbannade lösenord